کد خبر: ۳۳۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 11
بنا به اظهار نظر مسوولان حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با افزایش تعداد ابتلا به آنفلوآنزا روند صعودی مبتلایان در روزها و ماه های آینده بیشتر شودبه طوریکه امسال موارد ابتلا به این بیماری شهریورماه در مازندران مشاهده شده است.
شفا آنلاین>سلامت>متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر هشدار فراگیری و لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا به افراد پُرخطر گفت که البته این تصور نادرست که تزریق واکسن به تنهایی می تواند فرد را در برابر این بیماری مصون کند باعث شده تا افراد ملاحظات بهداشتی لازم در این زمینه را رعایت نکنند.

به گزارش شفا آنلاین: فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا باعث افزایش بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا شده و در حال حاضر این بیماری شیوع پیدا کرده است و به نظر می رسد این بیماری همچون کرونا در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند افراد زیادی را مبتلا کند.

بنا به اظهار نظر مسوولان حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با افزایش تعداد ابتلا به آنفلوآنزا روند صعودی مبتلایان در روزها و ماه های آینده بیشتر شودبه طوریکه امسال موارد ابتلا به این بیماری شهریورماه در مازندران مشاهده شده است.

اما پیشتر و سالهای قبل موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا از آبان ماه در این استان گزارش می شد.

هرچند آنفلوآنزا به عنوان بیماری ویروسی و تنفسی فصول سردسال به شمار می رود اما تجربه سه سال اخیر مبنی بر الزامی بودن زدن ماسک برای مقابله با کرونا، ابتلا به آنفلوآنزا کاهش یافت و حتی در مازندران به صفر رسیده بود.

کارشناسان حوزه بهداشتی مازندران معتقدند شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان دستورالعمل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود.

پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کافی، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و البه با تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات از جمله توصیه های این مرکز برای مقابله با بیماری های ویروسی تنفسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی است.

در همین حال تزریق واکسن به افراد پُرخطر یعنی بیماران زمینه ای از جمله مبتلایان به دیابت، ‌فشار خون و سرطان، ‌بیمارانی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنندو سالمندان تاکید شده است چرا که آنان جز افرادی هستند بدلیل ضعف سیستم ایمنی بدنشان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اواسط شهریور تا پایان مهر ماه به عنوان بهترین بازده زمانی برای تزریق ای واکسن عنوان شده است اما این سپر ایمنی به صورت کامل افراد را در مقابله با این بیماری مصون نمی کند و ضریب افزایش ایمنی فرد منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی است موضوعی که دکتر فرهنگ بابامحمودی متخصص بیماری های عفونی و رییس بخش عفونی بیمارستان رازی قائمشهر نیز برآن تاکید دارد.

دکتر فرهنگ بابامحمودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:ویروس بیماری هایی همچون آنفلوآنزا همیشه در سطح جامعه وجود دارد اما اینکه چرا در فصول سردسال بیشتر این بیماری ها شایع می شود نشات گرفته از حضور بیشتر افراد در محیط های بسته و غالبا بدون تهویه است.

وی ادامه داد:‌ بخاطر سرمای هوا افراد بیشتر در محیط های بسته حضور دارند و این موضوع بر افزایش انتشار ویروس در میان افراد جامعه تاثیر دارد و افراد پرخطر که دارای بیماری های زمینه ای هستند و سالمندان زودتر و بیشتر به این بیماری تنفسی مبتلا می شوند.

رییس بخش عفونی بیمارستان رازی قائمشهر توضیح داد:‌ تجربه تاریخی بشر نشان می دهد ویروس بیماری های کرونا و آنفلوآنزا طی سالهای مختلف همه گیر شده و افراد زیادی را مبتلا کرد و بسیاری جان باختند که غالب جان باختگان و مبتلایان از همین قشر افراد پرخطر هستند.

وی گفت:‌واکسن به عنوان اصلی ترین عامل در پیشگیری از این نوع بیماری ها بازخورد خوب خود را نشان داده است و در موارد همه گیری این بیماری ها واکسیناسیون همگانی موجب کنترل بیماری و تلفات ناشی از آن شده است.

دکتر بابامحمودی اضافه کرد:‌ اما در کنار تمام این نکات و تاکید در خصوص تزریق واکسن رعایت اصول بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، ‌ شست و شوی دست ها باید رعایت شود چرا که واکسن به تنهایی نمی تواند این افراد را در برابربیماری مصون نگه دارد.

وی توضیح داد: اثربخشی واکسن آنفلوآنزا براساس سیستم دفاعی و ایمنی در افراد از ۷۰تا ۹۰ درصد است یعنی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ایمنی آنها ۷۰ درصد است و افراد با سیستم بالای ایمنی بدن اثربخشی واکسن حداکثری خواهد بود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت:‌ آنفلوآنزا بیماری ویروسی تنفسی با علامت تب و شروع سریع بیماری و خود کنترل شونده است که از روز چهارم تب فروکش می کند و در صورت تداوم تب نشان دهنده درگیری ریه فرد است.

وی افزود: در موارد ابتلا به آنفلوآنزا عادی تا سه هفته سرفه فرد باقی می ماند. / ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: