کد خبر: ۳۳۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 10
۸۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی در ایران زندگی می‌کنند که تنها حدود یک‌دهم آنها از بیماری خود اطلاع دارند.
شفا آنلاین>سلامت>اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (Schizophrenia)، یک اختلال روانی است که افکار، گفتار، رفتارها، ابراز احساسات و درک واقعیت را در فرد مبتلا مختل می‌کند. این بیماری که حادترین بیماری‌ روان‌شناختی شناخته می‌شود، معمولاً در نوجوانی بروز می‌یابد و اغلب مبتلایان از ابتلا به آن بی‌خبرند. تشخیص اسکیزوفرنی در سن نوجوانی گاه به دلیل اشتباه گرفتن علائم این بیماری با رفتارهای طبیعیِ ناشی از دوران بلوغ دشوار می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از علائم مهم و اصلی  اسکیزوفرنی توهم است؛ افراد مبتلا گاهی صداهایی می‌شنوند که دیگران نمی‌شنوند، بوهایی را حس می‌کنند که در واقعیت وجود ندارد، افرادی را می‌بینند که به چشم دیگران نمی‌آید، خود را خدا یا شیطان می‌بینند، تصور می‌کنند کسی در تعقیب آنها است و قصد دارد آنها را به قتل برساند. این اختلال علائم دیگری هم دارد؛ هذیان‌گویی و اختلالات فکری، و افکار و گفتار بی نظم، کناره‌گیری اجتماعی و انزواطلبی، کاهش یا عدم ابراز احساسات و عواطف، داشتن رفتارهای عجیب و نامناسب، بی‌تفاوتی، کم‌حرفی، بی‌انگیزگی، و نداشتن اشتیاق به زندگی و لذت‌های آن از جمله علائم این بیماری هستند.

علت دقیق ابتلا به اسکیزوفرنی هنوز کاملا مشخص نیست اما بیولوژی، ژنتیک و عوامل محیطی هرسه در بروز آن نقش دارند. این بیماری اگر شناسایی و کنترل نشود، عملکرد اجتماعی و مهارت‌های شغلی فرد مبتلا را به طرز چشمگیری دچار اختلال می‌کند و می‌تواند زندگی روزمره اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

 پیش‌بینی می‌شود حداقل ۸۰۰ هزار بیمار اسکیزوفرن در ایران داشته باشیم. ولی آماری وجود ندارد که از این تعداد حتی ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شده باشند. این یعنی بیشتر مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند. بعضی از افراد بیش از ۲۰ سال با این بیماری زندگی می‌کنند و اذیت می‌شوند اما متوجه ابتلای خود نمی‌شوند.

به مناسبت روز جهانی بهداشت روان (۱۰ اکتبر) به معرفی این بیماری مهم، علائم و نشانه‌های آن، دلایل ابتلا و نحوه تشخیص آن می‌پردازیم.

یک بیماری روانی مهم که مبتلایانش از آن بی‌خبرند


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: