کد خبر: ۳۳۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 10
تلفن زنگ می‌خورد اما کسی گوشی را برنمی‌دارد! مراسم اعلام جایزه نوبل اقتصاد تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود اما برنده جایزه در دسترس نیست... برنده جایزه نوبل اقتصاد در خوابی عمیق به سر می‌برد. خودش توضیح داده است که صبح زود بیدار شده و با سگ کوچکش برای پیاده‌‌روی صبحگاهی رفته بود و در برگشت به خانه تصمیم می‌گیرد کمی بیشتر بخوابد.

شفا آنلاین>اقتصاد>یک ساعت پیش از برگزاری مراسم، برنده نوبل اقتصاد گوشی خود را جواب می‌دهد و با شنیدن این خبر بزرگ هیجان‌زده فریاد خوشحالی سر می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:این روایتی است که دیروز یورونیوز و نیویورک‌تایمز نوشتند تا از اقتصاددان بزرگی بگویند که برای سهم زنان در بازار کار جهان، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای داشته است؛ «کلودیا گلدن». او استاد 77ساله دانشگاه هاروارد است؛ اولین زنی که به تنهایی برنده جایزه نوبل اقتصاد شده است. پیش از او دو زن دیگر به‌صورت مشترک با مردان برنده نوبل اقتصاد شده بودند.

این در حالی است که تاکنون 90 مرد برنده این جایزه شده‌اند. مردانه‌بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های نوبل اقتصاد است، به طوری که از سال 1968 تاکنون تنها سه زن توانسته‌اند نوبل اقتصاد را دریافت کنند این در حالی است که تعداد برندگان مرد 90 نفر بوده است.

این پنجاه‌وپنجمین جایزه نوبل اقتصاد است که به یک اقتصاددان تعلق می‌گیرد. نخستین بار در سال ۱۹۶۹ اعطای این جایزه راه‌اندازی شد و از آن زمان، هر سال به یک یا چند اقتصاددانی که در آن سال تئوری‌ها و تحقیقاتشان کارآمد و قابل توجه بوده، اهدا شده است.

این جایزه که به یاد آلفرد نوبل از سوی بانک مرکزی سوئد در حوزه علوم اقتصادی اعطا می‌شود معادل ۱۰ میلیون کرون سوئدی (۹۱۲.۴ هزار یورو) است.

خانم گلدن در سال ۱۹۹۰ نخستین زنی بود که در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد به استخدام دائم درآمد. او بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رئیس انجمن اقتصادی آمریکا بود.

نوبل اقتصاد برای   بازار   کار   زنان

آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد کلودیا گلدین، جایزه نوبل اقتصاد را به دلیل تلاش‌هایش برای شناسایی عوامل ایجاد تفاوت‌های جنسیتی در بازار کار دریافت کرده است.

گلدین بیش از 200 سال داده از ایالات متحده جمع‌آوری کرده است. داده‌های ارزشمندی که نشان می‌دهد تفاوت‌های جنسیتی چگونه و چرا منجر به نابرابری در بازار کار جهان شده است؟

کمیته نوبل ضمن تحسین تلاش‌های این زن اقتصاددان توضیح داده که تحقیقات دکتر گلدین نشان می‌دهد که با دورشدن اقتصاد از کشاورزی و حرکت به سمت صنعت، اشتغال زنان متأهل در دهه 1800 میلادی کاهش یافت اما مشارکت زنان پس از آن در دهه 1900 افزایش یافت، زیرا بخش خدمات به عنوان بخشی از اقتصاد شروع به  گسترش کرد.

دکتر گلدین دهه 1970 را به ویژه به عنوان یک دوره «انقلابی» توصیف کرده است که در آن زنان آمریکایی ترجیح دادند به دانشگاه‌ها وارد شوند و در بازار کار پیشرفت خیره‌کننده داشتند. دکتر گلدین معتقد است که زنان در این سال‌ها به هویت خارج از خانه خود آگاه شدند.

بر اساس پژوهش‌های این اقتصاددان، زنان در بازار کار جهانی به شدت کمتر از مردان حضور دارند و زمانی که کار می‌کنند، درآمد کمتری نسبت به مردان دارند. کلودیا گلدین آرشیوها را جست‌وجو کرده و بیش از ۲۰۰ سال داده از ایالات متحده را جمع‌آوری کرده است. گلدین نشان داد که مشارکت زنان در بازار کار در کل این دوره روند صعودی نداشته، اما در عوض منحنی U شکلی را طی کرده است.

با وجود روند مدرن‌شدن، رشد اقتصادی و افزایش نسبت زنان شاغل در قرن بیستم، برای مدتی طولانی شکاف درآمدی بین زنان و مردان باقی ماند. به گفته گلدین، بخشی از توضیح این است که تصمیم‌های آموزشی که بر فرصت‌های شغلی کل عمر تأثیر می‌گذارند، در سنین جوانی گرفته می‌شوند. اگر انتظارات زنان جوان با تجربیات نسل‌های قبلی شکل گرفته باشد؛ به عنوان مثال، مادران آنها که تا زمانی که بچه‌ها بزرگ نشده‌اند به سر کار بازنگشته‌اند.

یاکوب سونسون، رئیس کمیته جایزه در علوم اقتصادی، می‌گوید: «درک نقش زنان در کار برای جامعه مهم است. به لطف تحقیقات پیشگامانه کلودیا گلدین، اکنون در مورد عوامل زمینه‌ای و موانعی که ممکن است در آینده مورد توجه قرار گیرند، اطلاعات بیشتری داریم».

این استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد همچنین نشان داده است که روند کاهش شکاف جنسیتی دستمزد در طول تاریخ ناهموار بوده و اخیرا پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه به دست آمده است. بنا بر مطالعات این استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد امروزه، زنان در ایالات متحده به ازای هر دلاری که مردان به دست می‌آورند، کمی بیش از 80 سنت درآمد دارند.

به جز این، مطالعات دکتر گلدین نشان می‌دهد که در گذشته شکاف دستمزد زنان و مردان بیشتر به دلیل تحصیلات و شغل متفاوت بوده است اما در حال حاضر زنان و مردان با وجود مشاغل یکسان دستمزدهای متفاوتی می‌گیرند و نکته قابل توجه اینکه این شکاف مزدی پس از تولد اولین فرزند یک زن بیشتر می‌شود.

یک مطالعه 15ساله روی دانشجویان دانشکده بازرگانی در دانشگاه شیکاگو، گلدین و همکارانش دریافتند که شکاف دستمزد زنان و مردان یک یا دو سال پس از به دنیا آمدن اولین نوزاد زنان بیشتر شده است.

این اقتصاددان برجسته اعتقاد دارد تا زمانی که در خانه‌ها برابری زوجین اتفاق نیفتد برابری جنسیتی ایجاد نخواهد شد. او در عین حال تأکید ویژه‌ای روی کار مضاعف زنان در خانه دارد که باعث سخت‌ترشدن زندگی زنان شده است.

راه دشوار   زنان  در  دنیای  مردانه

به گزارش نیویورک‌تایمز رندی هالمارسون، یکی از اعضای کمیته و استاد اقتصاد در دانشگاه گوتنبرگ، گفت: «اکتشافات کلودیا گلدین اثرات اجتماعی گسترده‌ای دارد».

همچنین کلودیا اولیوتی از دارتموث و یکی از همکاران دکتر گلدین می‌گوید که مطالعات دکتر گلدین اساس و پایه بسیاری از تحقیقات فعلی در مورد زنان و بازار کار را شکل داده است.

او در ادامه گفته است که «دکتر گلدین به تازگی یک مقاله کاری جدید منتشر کرده است که چرا زنان در دهه 1970 به چنین پیشرفت‌های بزرگی دست یافتند و چرا این پیشرفت در سال‌های پس از آن با موانعی مواجه شده است؟»

برخی دیگر از همکاران این استاد برجسته اقتصاد می‌گویند که آثار دکتر گلدین ترکیبی از مطالعات تاریخی و اقتصاد بوده است و تأثیر عمیقی بر شناخت موانع زنان جهان در بازار کار دارد.

لیا بوستان، استاد دانشگاه پرینستون که زمانی دانشجوی دکتر گلدین بوده، از جمله کسانی است که او را پیشگام مطالعات نابرابری جنسیتی در بازار کار می‌داند.

همکاران دکتر گلدین می‌گویند او استاد بزرگی برای دانشجویان خود است و تجربیات و دانش خود را بسیار سخاوتمندانه با شاگردانش به اشتراک می‌گذارد. آنها توضیح می‌دهند که مطالعات دکتر گلدین نشان می‌دهد که چقدر موفقیت زنان در دنیای مردانه دشوار است.

وب‌سایت دانشگاه هاروارد هم به مناسبت دریافت نوبل اقتصاد توسط این استاد خود نوشته است که دکتر گلدین تأکید دارد که ما «بقایای تاریخ» را همواره اطراف خود می‌بینیم و بقایای تاریخ در زندگی ما بسیار تأثیرگذار است. این اقتصاددان توضیح می‌دهد که مردم باید بدانند تغییرات بلندمدت تا چه اندازه بر بازار کار اثر دارد.

وب‌سایت دانشگاه هاروارد نوشته است که دکتر گلدین فروتنانه تأکید می‌کند که شاگردان او سهم مهمی در جایزه نوبل او دارند و به نقل از او می‌نویسد: «پیش از من، مربی من، باب فوگل، جایزه نوبل دریافت کرد و قبل از او مربی او، سیمون کوزنتس، نوبل دریافت کرد. و همه ما در زمینه تغییرات بلندمدت، تاریخ اقتصادی و مطالعات تطبیقی  کار می‌کنیم»

و در ادامه می‌آورد: «من یک استاد هستم. من یک معلم هستم و شاگردان من میوه‌های درخت زندگی من هستند و همه باید بدانند که تحقیق میوه معلمی است و تحقیق خلق دانش است. آموزش انتشار دانش است و ما هر دو را  انجام می‌دهیم».

دکتر گلدین دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه شیکاگو است. او اغلب با همسرش، لارنس کاتز، اقتصاددان دانشگاه هاروارد، مقالاتی را می‌نویسد.

گلدن بیشتر به خاطر فعالیتش در زمینه زنان در اقتصاد ایالات متحده شناخته شده‌ است. علایق تحقیق او شامل تاریخ اقتصادی، اقتصاد کار، جنسیت و اقتصاد و اقتصاد کار، خانواده و آموزش است. برخی از مقالات اخیر او شامل «انقلاب آرام است که اشتغال زنان، تحصیلات و خانواده را دگرگون کرده‌ است» که تغییرات و مشارکت زنان در نیروی کار طی یک قرن گذشته را توصیف و تحلیل می‌کند.

او مقاله دیگری دارد با عنوان «بازگشت به کالج آمریکایی زنان: بازگشت معکوس شکاف جنسیت در دانشکده» او این مقاله را با لارنس اف. کاتز و ایلیانا کوزمیکو نوشته است. این مقاله علل بروز این صعود را در حضور در دانشکده زنان بررسی می‌کند. از دیگر مقاله‌های او می‌توان به مقاله‌ای با عنوان «یک نظریه آلودگی برای تبعیض: مشاغل و درآمد زنان و مردان»، اشاره کرد که این مقاله به تفاوت‌های دستمزد بین مردان و زنان می‌پردازد.

نیویورک‌تایمز از قول این اقتصاددان می‌نویسد که اهدای جایزه نوبل به یک زن پس از سال‌ها به معنی تغییرات مهم به سمت تنوع جنسیتی است و تأکید می‌کند که خود را برنده جایزه نوبل «نسل سوم» خواند زیرا جوایز نوبل به سمت مطالعاتی گرایش پیدا کرده‌اند که مسائل اقتصادی و اجتماعی را هم‌زمان بررسی می‌کند.

در سال 2022، این جایزه به بن اس. برنانکه، رئیس سابق فدرال‌رزرو، به همراه داگلاس دبلیو، دایموند از دانشگاه شیکاگو و فیلیپ اچ. دیبویگ از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس تعلق گرفت. آنها برنده اثری شدند که نحوه درک جهان از رابطه بین بانک‌ها و بحران‌های مالی را تغییر داده است. این جایزه اقتصاد به یاد آلفرد نوبل توسط بانک مرکزی سوئد تأسیس شد و توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد  اعطا می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: