کد خبر: ۳۳۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 10
عفونت‌های بیمارستانی می‌توانند کشنده باشند؛ به ویژه برای بیمارانی که تحت مراقبت‌های ویژه هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان «دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» از ابداع یک واکسن آزمایشی خبر داده‌اند که شاید بتواند از ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی پیشگیری کند.

به گزارش شفا آنلاین:بیمارستان‌ها باید مکان‌هایی برای بهبود یافتن باشند اما بیماران اغلب در آنجا به عفونت‌های جدیدی مبتلا می‌شوند که خطرناک هستند و درمان آنها دشوار است. یک واکسن آزمایشی جدید که در بدو ورود به بیمارستان تزریق می‌شود، می‌تواند با فعال کردن یک بازوی متفاوت از سیستم ایمنی، از بروز عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌های مقاوم به دارو جلوگیری کند.

با وجود تعداد زیادی از افراد بیمار بستری‌شده، شاید تعجب آور نباشد که ابتلا به عفونت‌ در بیمارستان شایع است. باکتری‌های موجود در آنجا به ‌طور منظم در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می‌گیرند و بسیار مقاوم می‌شوند. این باکتری‌ها پیش از قرار گرفتن روی دست‌ پزشکان یا تجهیزات پزشکی، به بیماران جدید منتقل می‌شوند. عفونت‌های بیمارستانی می‌توانند کشنده باشند؛ به ویژه برای بیمارانی که تحت مراقبت‌های ویژه هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

دانشمندان «دانشگاه کالیفرنیای جنوبی»(USC) برای جلوگیری از این عفونت‌ها، نوع جدیدی از واکسن را ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را در بدو ورود به بیمارستان به بیماران تزریق کرد تا از ابتلای آنها به طیف گسترده‌ای از عفونت‌ها در مدت بستری بودن جلوگیری کند.

بیشتر واکسن‌ها با تحریک کردن سیستم ایمنی سازگار برای تولید پادتن‌هایی کار می‌کنند که یک پاتوژن خاص را هدف قرار می‌دهند اما این واکسن جدید به روش متفاوتی عمل می‌کند و در عوض، سیستم ایمنی ذاتی را فعال می‌سازد تا تولید سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژها را تقویت کند. این واکسن‌ها در همه بافت‌های بدن فعال می‌شوند، مهاجمان بیگانه مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها را شناسایی می‌کنند و آنها را از بین می‌برند اما این واکسن به‌ جای اینکه یک هدف را مشخص کند، طیف گسترده‌ای از اهداف را در نظر می‌گیرد.

«برایان لونا»(Brian Luna) از پژوهشگران این پروژه گفت: در غیر این صورت، چندین واکسن باید به طور هم‌زمان برای محافظت در برابر کل میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مورد استفاده قرار بگیرند که عامل عفونت‌های بیمارستانی هستند.

این واکسن روی موش‌ها در دو آزمایشگاه مستقل آزمایش شد و سطح ماکروفاژها در جریان خون موش‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافت. این امر آنها را در برابر عفونت‌های خون یا ریه ناشی از چندین گونه باکتری مقاوم به دارو مانند «مرسا»(MRSA)، «اشریشیا کلی»(E. coli)، «انتروکوک فکالیس»(Enterococcus faecalis)، «اسینتوباکتر بومانی»(Acinetobacter baumannii)، «کلبسیلا پنومونیه»(Klebsiella pneumoniae)، «سودوموناس آئروژینوزا»(Pseudomonas aeruginosa)، و همچنین قارچ‌های رایج «ریزوپوس دلمار»(Rhizopus delemar) و «کاندیدا آلبیکانس»(Candida albicans) محافظت کرد.

دانشمندان دریافتند که تنها یک دوز واکسن ظرف ۲۴ ساعت شروع به کار می‌کند و تا ۲۸ روز به کار خود ادامه می‌دهد. پس از آن می‌توان دوز دوم را برای افزایش دوباره اثربخشی تجویز کرد. نکته مهم این است که واکسن از سه ماده هیدروکسید آلومینیوم، لیپید مونوفسفوریل ای و بخشی از یک قارچ پوستی معمولی تشکیل شده است.

این گروه پژوهشی می‌گویند که شاید واکسن آنها بتواند به جلوگیری کردن از بیماری و مرگ در اثر عفونت‌های بیمارستانی کمک کند و سرعت پیشروی مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش دهد زیرا به داروهای کمتری نیاز است. گام‌های بعدی برای رسیدن به این هدف، آزمایش‌های بالینی انسانی هستند که دانشمندان قصد دارند در آینده با کمک «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) روی آنها کار کنند. / بهداشت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: