کد خبر: ۳۳۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 09
کمبود B۱۲ می تواند به غلاف محافظی که اعصاب شما را می پوشاند آسیب برساند.
شفا آنلاین>سلامت>ویتامین b۱۲ در بسیاری از فعالیت های بدن نقش حیاتی ایفا می کند و کمبود این ویتامین ممکن است منجر به افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه و زوال عقل و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

به گزارش شفا آنلاین:آیا دست‌ها یا پاهایتان مدام سوزن سوزن می شوند؟ کمبود B۱۲ می تواند به غلاف محافظی که اعصاب شما را می پوشاند آسیب برساند. بیماری‌هایی مانند سلیاک، کرون یا سایر بیماری‌های روده ممکن است جذب این ویتامین را برای بدن سخت‌تر کنند. همینطور مصرف برخی از داروهای سوزش سر دل می تواند باعث کمبود این ویتامین در بدن شود.

شما سردتر از حد معمول هستید

با کمبود ویتامین B۱۲ در بدن، ممکن است گلبول های قرمز سالم و کافی برای انتقال اکسیژن در بدن خود نداشته باشید که می تواند باعث لرز و سردی بدن شما شود، به خصوص در دست ها و پاهایتان.

دچار مه مغزی می شوید

کمبود B۱۲ ممکن است منجر به افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه و زوال عقل شود. همچنین می تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد. مکمل های B۱۲ معمولا بی خطر هستند. برای بزرگسالان، پزشکان ۲.۴ میکروگرم در روز را توصیه می کنند. اگر بیش از آنچه نیاز دارید مصرف کنید، بدن شما بقیه را از طریق ادرار دفع می کند. با این حال، دوزهای بالا می تواند عوارض جانبی مانند سرگیجه، سردرد، اضطراب، حالت تهوع و استفراغ داشته باشد.

بدن شما مدام احساس ضعف دارد

بدون سطوح کافی این ویتامین در بدن، عضلات شما ممکن است احساس ضعف کنند.. همچنین ممکن است احساس خستگی یا سبکی سر کنید. پزشک می تواند میزان B۱۲ را در بدن شما بررسی کند. بنابراین مهم است که به هر علامتی توجه کنید که می تواند آهسته یا سریع ظاهر شود و به پزشک خود اطلاع دهید.

سطح زبان شما صاف شده است

پزشک شما ممکن است آن را گلوسیت آتروفیک بنامد. برجستگی های ریز روی زبان (پاپیلا) شروع به از بین رفتن می کنند که باعث می شود زبان ظاهری صاف و براق داشته باشد. عفونت ها، داروها و سایر شرایط نیز می توانند باعث آن شوند اما اگر B۱۲ کافی یا سایر مواد مغذی مقصر نباشد، زبان شما ممکن است درد داشته باشد پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

گیاهخواران مراقب باشید

کمبود B۱۲ نادر است زیرا بدن شما می‌تواند چندین سال این مواد را ذخیره کند. اما گیاهان B۱۲ ندارند. بنابراین وگان ها و گیاهخوارانی که هیچ محصول حیوانی نمی خورند باید به رژیم غذایی خود غلات فرآوری شده مانند نان های غنی شده، کراکر و غلات اضافه کنند.

تپش قلب دارید

تپش قلب زمانی است که قلب شما به طور ناگهانی تند می‌زند یا یک ضربان از دست می‌دهد؛ممکن است آن را در گلو یا گردن خود احساس کنید. شما می توانید ویتامین B۱۲ بیشتری را از مرغ، تخم مرغ و ماهی دریافت کنید اما یکی از بهترین منابع آن جگر گاو است.

سن شما بالا است

با افزایش سن، بدن شما ممکن است ویتامین B۱۲ را به راحتی جذب نکند و اگر آن را درمان نکنید، سطوح پایین B۱۲ می تواند منجر به کم خونی، آسیب عصبی، بدخلقی و سایر مشکلات جدی شود. بنابراین مراقب هرگونه علائم باشید و در صورت توصیه پزشک آزمایش خون بدهید.

سابقه جراحی بای پس معده دارید

یکی از رایج ترین عمل های کاهش وزن «بای پس معده» نام دارد. پس از جراحی، غذا قسمت هایی از معده و روده کوچک شما را دور می زند. این معمولاً جایی است که B۱۲ به شکل قابل استفاده تجزیه می شود. احتمالاً پزشک سطح B۱۲ شما را کنترل می کند و در صورت نیاز مکمل ها را به شما پیشنهاد می کند.

زخم های دهان شما آزار دهنده شده اند

شما ممکن است این زخم ها را روی لثه یا زبان خود داشته باشید. آنها می توانند نشانه ای از سطوح B۱۲ پایین، کم خونی یا بیماری دیگری باشند. زخم های دهان معمولاً خود به خود از بین می روند و برخی از داروهای بدون نسخه می توانند درد شما را تسکین دهند.

دارو مصرف می کنید

برخی داروها سطح B۱۲ شما را کاهش می دهند یا استفاده از این ویتامین را برای بدن سخت تر می کنند.

آنها عبارتند از:

  • کلرامفنیکل: آنتی بیوتیکی که برای درمان عفونت استفاده می شود
  • مهارکننده های پمپ پروتون: مانند لانسوپرازول (Prevacid) و امپرازول (Prilosec)
  • داروهای زخم معده: مانند سایمتیدین (تاگامت) و فاموتیدین (پپسید)
  • متفورمین: برای دیابت

در مورد تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک و داروساز خود بگویید.

مشکلات گوارشی پیدا می کنید

ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید، وزن شما کاهش پیدا کند یا دچار مشکل دفع مدفوع (یبوست) شوید. اگر سطح B۱۲ شما پایین باشد، پزشک اغلب آن را به عضله تزریق می کند تا مطمئن شود بدن شما آن را جذب می کند. گاهی اوقات، دوزهای بالای قرص ها به همان اندازه موثر هستند اما به یاد داشته باشید که علائم کمبود B۱۲ می تواند شبیه علائم بسیاری از بیماری های دیگر باشد.

احتیاط برای گیاهخواران باردار

در مورد مصرف مکمل های B۱۲ چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. نوزادانی که به اندازه کافی از این ویتامین دریافت نمی کنند ممکن است آسیب جدی و دائمی به اعصاب یا سلول های مغزی آنها وارد شود. ممکن است کودک شما نیز با تشخیص پزشک به مکمل های ویتامین B۱۲ نیز نیاز داشته باشد. / سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: