کد خبر: ۳۳۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 08
محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد
۹۸.۸ درصد سهم بازار دارویی مربوط به حوزه تولید داخل است

شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص ۴.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین کمبودهای دارویی در کشور خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان دارو تولید و توزیع شده و ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ عدد، میزان داروهای تولید شده در این مدت زمانی در کشور بوده است همچنین تاکنون ۹۸.۸ درصد سهم بازار دارویی مربوط به حوزه تولید داخل است.

به گزارش شفا آنلاین:این روزها در فضای مجازی دائم از کمبودهای دارویی در کشور صحبت می‌شود در حالی که این موضوع باعث تشویش افکار عمومی و ایجاد ترس و نگرانی به خصوص در بیماران می‌شود و ثمره‌ای جز یاس و ناامیدی به دنبال ندارد.

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: تشویش افکار عمومی در فضای مجازی در حوزه کمبودهای دارویی مطلوب نیست، کمبودهای دارویی مختص ایران نیست و در هر کشوری بستگی به شرایط روز حاکم بر آن کشور بین ۲۰ تا ۵۰ قلم وجود دارد، در ایران نیز با همکاری‌های انجام شده دولت مردمی، این کمبودها از ۴۲۰ به ۸۱ قلم کاهش یافته است و امیدواریم با تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مرکزی تا پایان امسال، رقم کمبودهای دارویی نیز بسیار کمتر شود، خطوط تولید دارو حساسیت ویژه‌ دارند، کوچکترین اختلال و مشکلی که در تولید ایجاد شود، دارو را خارج و یک دفعه اعلام می‌کنند به عنوان مثال فلان داروی آموکسی سیلین دیگر تولید نمی‌شود و این گونه همه‌گیری کمبود دارویی ایجاد می‌شود.

ضرورت تدوین راهنمای بالینی مصرف دارو

وی تصریح کرد: در حالی که ممکن است این کمبودهای دارویی ناشی از مصرف زیاد و غیرمنطقی نیز ایجاد شود و باید یک شیوه‌نامه یا راهنمایی بالینی تدوین و مدیریت شود، از سوی دیگر مسیر انتقال ارز در حوزه دارو به شدت محدود است، برخی کشورها وقتی مطلع شوند یک شرکت برای دادن دارو به ایران همکاری می‌کند در انتقال ارز و دارو، همکاری نمی‌کنند و کمبودهایی به خصوص برای بیماران هموفیلی، سرطانی و تالاسمی به وجود می‌آید که به دلیل محدودیت واردات دارو است. بسیاری از کشورها مشتاق هستند به ما دارو بدهند ولی انتقال مبالات ارزی با محدودیت زیاد انجام می‌شود البته اقلام واردات برای بیماران نادر است و مجبور هستیم حتی برای ۱۰ بیمار هم دارو وارد کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تامین مواد اولیه زنجیره مقدم‌تر از تولید دارو است گفت: یکی از کاملترین زنجیره‌ها، توزیع دارو که از مفاخر ما بوده است را کامل کردیم. باید از اختلال در دسترسی برخی داروها جلوگیری کنیم و روز به روز شاهد شد این صنعت باشیم، در تامین مناسب دارو در کشور وزارت صمت و بانک‌های عامل دخیل هستند همچنین اگر سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را به خوبی تامین کند، قطعا زنجیره تامین دارو به مشکل بر نمی‌خورد و برای تولید مواد اولیه و تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی زنجیره دارویی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و داروهای باکیفیت در داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

محمدی در پایان تصریح کرد: هنوز مشکلات مدنظر برطرف نشده است اما ۷۰۰ میلیون دلار از اعتبارات ما حواله شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز به سازمان‌های بیمه گر تخصیص یافته است که به شرکت‌های دارویی پرداخت شود، تامین به موقع و حواله ارز کمک می‌کند مشکل دارویی کشور برطرف شود تا داروهای باکیفیت و مرغوب مورد نیاز در اختیار بیماران قرار گیرد، از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان دارو تولید و توزیع شده و ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ عدد، میزان داروهای تولید شده در این مدت زمانی در کشور بوده است همچنین تاکنون ۹۸.۸ درصد سهم بازار دارویی مربوط به حوزه تولید داخل است. ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: