کد خبر: ۳۳۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 07
امسال هم وضعیت مانند سال گذشته است و در این شرایط خانواده‌ها به‌ویژه والدین شاغل با معضل بزرگی برای رفت‌وآمد فرزندان خود مواجه شدند و هرچند که این موضوع به طور مکرر در رسانه‌ها اعلام شد اما اتفاق خاصی در این حوزه صورت نگرفت.
شفا آنلاین>اجتماعی>هزینه سنگین سرویس مدارس و کمبود رانندگان سرویس برای این خدمت، در ۲ سال گذشته به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های خانواده‌ها تبدیل شده که آنها را در بسیاری موارد به زحمت انداخته است.

 به گزارش شفا آنلاین:ساماندهی سرویس مدارس یکی از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها در طول سال تحصیلی است که این موضوع در ۲ سال گذشته به‌ویژه پس از پایان آموزش مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا نارضایتی خانواده‌ها را به وجود آورد. در واقع، پس از بازگشایی مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، هزینه سرویس دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه به شدت افزایش یافت و این افزایش قیمت، باری بر دوش خانواده‌ها شد.

امسال هم وضعیت مانند سال گذشته است و در این شرایط خانواده‌ها به‌ویژه والدین شاغل با معضل بزرگی برای رفت‌وآمد فرزندان خود مواجه شدند و هرچند که این موضوع به طور مکرر در رسانه‌ها اعلام شد اما اتفاق خاصی در این حوزه صورت نگرفت.

گلایه والدین از هزینه‌های چند میلیون تومانی و نبود سرویس مدرسه

در نهایت امسال پس از گذشت ۱۰ روز از آغاز سال تحصیلی، خانواده‌ها با معضل نبود سرویس برای رفت‌و آمد دانش‌آموزان و در موارد بسیاری بالا بودن هزینه سرویس مدارس در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران دست به گریبان هستند.

بسیاری از والدین نارضایتی خود از هزینه‌های چند میلیون تومانی سرویس مدارس را اعلام کردند و مدعی شدند که با وجود رقم‌های بالا اما هنوز رانندگان خدمتی به آنها ارائه ندادند و آنها نگران رفت و آمد فرزندان خود هستند.

یک مادر درباره هزینه سرویس مدرسه فرزندان خود می‌گوید: یک پسر کلاس دومی و یک پسر پیش دبستانی دارم که هر دوی آنها در یک مدرسه تحصیل می‌کنند. امسال مدرسه هزینه سرویس برای هر کدام از آنها را ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده است.

وی ادامه می‌دهد: یعنی فقط برای رفت‌و آمد فرزندانم باید ۳۰ میلیون تومان هزینه کنم و این درصورتی است که مسافت خانه تا مدرسه بسیار کم است اما عبور از خیابان برای فرزندانم مشکل است. تلاش کردیم تا این مبلغ را در چند قسط پرداخت کنیم اما مشکل اصلی این است که سرویس مدارس هنوز ساماندهی نشده است.

این مادر می‌گوید: اکنون باید برای رفت و آمد فرزندانم هر روز مرخصی بگیرم و در رفت و آمد باشم.

پدر یکی از دانش آموزان می‌گوید: از ابتدای سال تحصیلی جدید گرفتار رفت و آمد ۲ فرزند دانش‌آموز خود هستم؛ دخترم کلاس هفتم و پسرم کلاس اول است و مجبور شدم راننده اختصاصی برای آنها بگیرم که راننده برای اینکه رفت و آمد هر دو فرزندم را برعهده بگیرد، ماهانه هشت میلیون تومان درخواست کرده است و این در حالی است که مدرسه هر دو آنها نزدیک هم قرار دارد اما ناچار هستم این هزینه را تامین کنم چون محل کار خودم و همسرم از مدرسه فرزندانم فاصله دارد و امکان اینکه هر روز بخواهم برای تردد آنها وقت بگذارم از کار و زندگی عقب می‌مانم.

مادر دانش‌آموز دیگری درباره وضعیت سرویس مدرسه فرزند خود می‌گوید: یک دختر کلاس سومی دارم و خودم و همسرم شاغل هستیم. مدرسه مبلغ ۱۲ میلیون تومان را برای رفت و آمد فرزندم اعلام کرده اما مدرسه هنوز راننده‌ای را معرفی نکرده‌ است.

وی ادامه می‌دهد: هر روز باید به یکی از اقوام برای رفت‌و آمد دخترم زحمت بدهم و در نهایت هم همیشه نگران او هستم.

پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان درباره رفت‌و آمد فرزندش می‌گوید: یک پسر کلاس هشتمی دارم که اکنون در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل می‌کند؛ اکنون علاوه بر ۶۸ میلیون تومان هزینه مدرسه، ۱۵ میلیون تومان هم برای سرویس باید پرداخت کنم. برای پرداخت این مبلغ حتی به صورتی قسطی هم به مشکل برمی‌خورم.

یک مادر دیگری درباره سرویس مدرسه فرزندش می‌گوید: یک دختر کلاس هفتمی دارم که در مدرسه دولتی درس می‌خواند، اکنون باید برای رفت و آمد او ۱۷ میلیون تومان پرداخت کنم و سایر هزینه‌ها از جمله خرید لوازم تحریر و کتاب هم به کنار.

در اوایل شهریور، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه یکصدوهفتادوسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران موضوع بررسی لایحه شهردار تهران در مورد تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار دادند و افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ را تصویب کردند.

در این جلسه، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیب‌دار منطقه و مواردی از این قبیل است؛ این نرخ‌بندی‌ها بر اساس منطقه‌بندی آموزش و پرورش هم انجام شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه حداقل مبلغ سرویس برای دانش‌آموزان ابتدایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و دانش‌آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان است، گفت: این مبلغ براساس ظرفیت استاندارد خودرو است و رانندگان اجازه ندارند بیش از حد استاندارد، مسافر سوار کنند. در خودروهای سواری تعداد مسافران سه نفر پیش‌بینی شده است.

همچنین در راستای همکاری نکردن رانندگان و نبود سرویس مدرسه در بسیاری از مناطق، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره ساماندهی سرویس مدارس اظهار داشت: براساس قانون که در هیات دولت تصویب شده است، ساماندهی سرویس مدارس و تخصیص خودرو به سرویس بر عهده شهرداری‌ها است البته آموزش و پرورش همواره در این زمینه کمک کرده است.

سید مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز جمعه ۱۷ شهریور در یک برنامه خبری درباره ساماندهی سرویس مدارس از اختصاص ۲۲ هزار تاکسی اینترنتی به سرویس مدارس خبر داد.

امسال موضوع تاکسی‌های اینترنتی با افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در ابتدا راه حل مناسبی به نظر می‌رسید اما با بد قولی تاکسی‌های اینترنتی در شروع سال این موضوع همچنان حل نشده برای بسیاری از خانواده‌ها باقی مانده است.

در واقع سامانه حمل‌ونقل هوشمند تپسی از سوم مهر و هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی قرار بود خدمتی با عنوان «سرویس مدرسه» راه‌اندازی کند تا به این واسطه نظم و شفافیت در این حوزه ایجاد شود. روز سوم مهر اما کاربران این سامانه اعلام کردند سرویس مدرسه که قرار بود کار خود را آغاز کند، با اختلال مواجه شده است.

پس از آن علیرضا شاهمیرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در گفت‌وگویی درباره بدعهدی تپسی برای تامین سرویس مدارس با وجود عقد قراداد با خانواده‌ها و دریافت هزینه سرویس، گفت: این موضوع چند روز پیش مطرح شد و کمیسیون نظارت بر کسب‌وکارهای مجازی از این مجموعه خواسته که در این زمینه توضیح دهد.

وی ادامه‌داد: مجوز این تاکسی های اینترنتی را اتحادیه صنفی می‌دهد و اتحادیه و وزارت صمت بر آن‌ها نظارت دارند. در حوزه تاکسی اینترنتی ضوابطی که اعمال شده به‌طور مشترک از سوی وزارت صمت و وزارت کشور است و سازمان شهرداری‌ها در هر شهری با شهرداری آن شهر هم باید قراداد داشته باشد و نرخ‌ها توسط شورای شهر تعیین می‌شود، زیرا شهرداری مسئول حمل و نقل درون شهری است.

«میلاد منشی پور» بنیان‌گذار تپسی ۸ مهر در گفت‌وگو با ایرنا گفته‌ بود: «یکی از دلایل مهم به نتیجه نرسیدن این کار، بدقولی شهرداری تهران بود زیرا آنها به ما قول داده بودند که ناوگان خود را در اختیار ما قرار می‌دهند اما ۱۰ روز مانده بود تا آغاز سال تحصیلی به ما گفتند تنها در حالتی ناوگان تاکسی خود را در اختیار ما قرار می‌دهند که ثبت‌نام را از طریق اپلیکیشن شهرزاد انجام دهید. این کار برای ما به دلایل متعدد قابل‌انجام نبود و به‌قول‌معروف دست ما را در پوست گردو گذاشتند.»

منشی پور ضمن عذرخواهی در زمینه عدم ارائه سرویس مدرسه در زمان مقرر گفت: سرویس مدرسه را از پنجم مهر با قبول ۲۰ درصد درخواست‌ها آغاز کردیم و امروز تا نزدیک ۵۰ درصد رسیده‌ایم و امیدواریم هر روز به این درصد افزوده شود.

حل تدریجی مشکل سرویس دانش‌آموزان استثنایی تا پایان مهر

دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه در شهر تهران هم سال تحصیلی گذشته و امسال با مشکل سرویس برای رفتن به مدرسه مواجه شدند که این موضوع هم واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

در این راستا، حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگویی درباره سرویس مدارس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، اظهار داشت: به تدریج تا پایان مهر، همه مدارس زیر پوشش سرویس رایگان از طرف شرکت‌های قرارداد با شهرداری تهران قرار می‌گیرند.

همچنین افشین جباری مدیرعامل شرکت خودرو سرویس شهر نیز در این باره گفت: ۲۵ مدرسه را به سرویس رایگان کامل تجهیز کردیم و امیدواریم در نیمه اول مهر همه مدارس را تجهیز کنیم و ناوگان آنها که هزار و ۷۰۰ خودرو است، به صورت کامل در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

روز گذشته نهم مهر، مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکل سرویس دانش آموزان استثنایی برطرف شده است. / ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: