کد خبر: ۳۳۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 07
صحرایی درباره افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی گفت: حتی با اجرای رتبه‌بندی میانگین حقوق معلمان ۳۰ درصد از حقوق کارمندان دولت پایین‌تر است و باید این وضعیت را جبران کنیم

شفا آنلاین>اقتصادی>وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنان با اجرای طرح رتبه‌بندی میانگین حقوق معلمان همچنان ۳۰ درصد کمتر از کارمندان دولت است.

 به گزارش شفا آنلاین:رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی گفت: ۱۰۷ هزار مدرسه دولتی و ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی داریم که اتفاقات بسیاری باید رخ دهد همانند ساماندهی معلمان و چاپ کتاب‌های درسی تا اول مهر آغاز شود.

وی افزود: ۱۵۳ میلیون جلد کتاب درسی چاپ و توزیع شده است و کتاب به دست همه رسیده است، روز شنبه به مدرسه‌ای مراجعه کردم که دانش‌آموزان گفتند کتاب به دست ما نرسیده است، موضوع را که از مدیر مدرسه پیگیری کردم مشخص شد کتاب‌های درسی به دست مدرسه رسیده است اما به دلیل اینکه یک کتاب کم بود، آن را توزیع نکرده بودند.

صحرایی با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی چاپ شده و به دست همه دانش‌آموزان رسیده است، گفت: هر فردی که این همه کار را نبیند واقعاً نابینا است.

اعلام نتیجه آزمون دبیری تا ۲ هفته آینده

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پس از حضور رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان، ۲۵ هزار ردیف استخدامی به این دانشگاه اختصاص یافت، مطرح کرد: امسال ۷۵ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان پذیرش شدند و یکی از دلایلی که برخی کلاس‌های درس معلم ندارند، تأخیر در اعلام نتیجه آزمون آموزگاری و اعلام نشدن نتیجه آزمون دبیری است که طی یک یا دو هفته آینده تکمیل ظرفیت آزمون استخدام آموزگاری و اعلام نتیجه آزمون دبیری اتفاق خواهد افتاد و کلاس‌های درس پر می‌شوند.

صحرایی با اشاره به اینکه کارنامه سبزهای سال گذشته در تشکیل ظرفیت آزمون امسال موضوعیت ندارند، گفت: امسال ۷۰ درصد نیاز ما به معلمان مرد بود اما ۹۳ درصد شرکت‌کنندگان زن بودند در تکمیل ظرفیت آموزگاری قید زن و مرد را برداشتیم و خانم‌ها با نمره بالای ۴۷۰ شانس قبولی دارند.

کمبود ۲۰۰ هزار معلم‌

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال ساماندهی معلمان بسیار پیچیده بود و ۲۰۰ هزار کمبود معلم داشتیم، گفت: این کمبود به معنای ناترازی تا رسیدن به استاندارد است و اکنون میانگین استاندارد جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس کمتر از ۲۰ نفر است اما هم‌اکنون این میانگین ۲۵ نفر است که در برخی جاها به ۴۰ نفر و در برخی مناطق به ۱۰ نفر می‌رسد.

وی درباره دلایل ناترازی کمبود معلم عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش ۳ میلیون نفری جمعیت دانش‌آموزان از سال ۹۴ تا کنون است که شاید مردم بگویند آیا نمی‌توانستید این موضوع را پیش‌بینی کنید، این پرسش را باید مسئولان قبلی آموزش و پرورش پاسخ دهند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قرار بود دانشگاه فرهنگیان تمام نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین کند اما این اتفاق نیفتاد و در سال‌هایی پذیرش دانشجو معلمان به کمتر از ۴ هزار نفر رسید و ناترازی ۷۹ هزاری کمبود معلم ناشی از تضعیف دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی با اشاره به اینکه طی سال‌هایی دانشگاه فرهنگیان در میان تأمین معلم و تربیت معلم بلاتکلیف بود و تشخیص مسئولان وقت این بود که به سراغ تأمین معلم بروند و افراد با گذراندن دوره یک‌ساله آموزشی در دانشگاه فرهنگیان، وارد شغل معلمی شوند، بیان کرد: هیچگاه دوره یک‌ساله آموزشی اتفاق نیفتاد و بخشی از مأموریت آموزش و پرورش به ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان بیکار سایر دانشگاه‌ها تبدیل شد، در حالی که تربیت معلم یک فن است و عالم بودن با معلم بودن متفاوت است.

۳ هزار معلم با عشایر کوچ می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمام مردم ایران از جمله پزشک، پرستار، خلبان و پاسدار بدهکار معلمان هستند و اگر معلم نبود شما نبودید، بیان کرد: کلاس‌های یک نفره با یک معلم داریم همچنین برخی معلمان هستند که با عشایر کوچ‌رو، کوچ می‌کنند و سال گذشته بیش از ۳ هزار معلم کوچ‌رو داشتیم.

وی ادامه داد: در زمانی ۵۲۶ مرکز تربیت معلم در ایران داشتیم اما اکنون دانشگاه فرهنگیان ۹۸ پردیس دارد.

صدور ۶۳ هزار حکم جدید رتبه‌بندی

صحرایی با اشاره به اینکه معلمان در سه ساحت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی بررسی شدند و رتبه‌های ۴ و ۵ حتماً باید بیش از ۱۵ سال سابقه داشته باشند، تصریح کرد: معلمان از روز نخست نسبت به مسیر آئین نامه اجرایی رتبه‌بندی گلایه داشتند معتقدم یک مجاهدت بزرگ شد تا رتبه‌بندی اجرا شد و ۲۰۰ هزار نفر به رتبه خود اعتراض داشتند.

وی ادامه داد: با کسب اجازه از رئیس جمهور، اعتراض به رتبه‌بندی را باز کردیم و تعداد افراد معترض به ۵۰۰ هزار نفر رسید، بررسی اعتراضات فرایندی پیچیده است و در اولین گام ۶۳ هزار حکم را صادر و معوقات را از فروردین تا شهریور پرداخت کردیم اکنون هم بیش از ۱۰۰ نفر در دبیرستان البرز دو شیفت کار می‌کنند تا برای معلمانی که رتبه آنها بالا می‌رود، حکم جدید صادر کنند.

۲۶ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی در بودجه امسال

صحرایی با تاکید بر اینکه در رتبه‌بندی معلمان باید متغیرها را متفاوت کرد، افزود: معلم کوچ‌رو را نمی‌توان با معلمی که در تجریش تدریس می‌کند یکسان کرد اما مهم این است که رتبه‌بندی را اجرا کردیم و امروز رتبه‌بندی در حقوق است و امسال ۲۶ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در بودجه حقوق است.

میانگین حقوق معلمان ۳۰ درصد پایین‌تر از کارمندان دولت

صحرایی درباره افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی گفت: حتی با اجرای رتبه‌بندی میانگین حقوق معلمان ۳۰ درصد از حقوق کارمندان دولت پایین‌تر است و باید این وضعیت را جبران کنیم همچنین رتبه‌بندی به طور متوسط ۲۶ درصد حقوق معلمان را افزایش داد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان از چند چیز بدشان می‌آید از جمله اینکه چندین ماه حق‌التدریس آنها پرداخت نمی‌شود اما بعد از واریز، زیرنویس می‌شود حق‌التدریس پرداخت شد، گفت: این هفته رئیس جمهور اعلام کرد که چرا حق‌التدریس معلمان با یک سال تأخیر واریز می‌شود و آقای منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه به وزارت آموزش و پرورش آمد و قرار شد، حق‌التدریس معلمان به صورت ماهانه پرداخت شود.

صحرایی ادامه داد: البته بخشی از تقصیر متوجه آموزش و پرورش است چون سال‌های گذشته، ساماندهی تا اسفند طول می‌کشید اما اکنون ساماندهی در بسیاری از استان‌ها کامل است و می‌توان حق‌التدریس را ماهانه پرداخت کرد.

وی در ادامه درباره ترمیم حقوق گفت: ترمیم حقوق آبان سال گذشته برای تمام معلمان اجرا شد اما کارمندان دستگاه‌های دیگر به هر مناسبتی مانند روز زن، مرد، کارمند و … هدایایی دریافت می‌کنند و معلمان این مسائل را ندارند امسال روز معلم این کار را انجام دادیم اما باید توجه داشت، اعداد در آموزش و پرورش اصلاً کوچک نیست، به عنوان مثال اگر بخواهند یک میلیون تومان برای هر معلم واریز کنند به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. / مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: