کد خبر: ۳۳۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 06
ولادت هر کودک ایرانی باید ثبت و بعد از آن برای وی شناسنامه صادر می‌شود اما چه فردی می‌تواند برای ثبت ولادت و گرفتن شناسنامه اقدام کند و مهلت قانونی ثبت ولادت چقدر است؟

شفا آنلاین>سلامت>ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه‌های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن همچنین وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان ثبت احوال کشور گذاشته شده است، از جمله ماموریت‌های این سازمان محسوب می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:در اجرای ظرفیت ثبت وقایع حیاتی قانونی (ولادت، وفات، ازدواج و طلاق)، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفت که شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان‌ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه‌های بسیج و مدیران مدارس هستند که این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان‌ها و شهرستان‌ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است.

ولادت هر کودک ایرانی باید ثبت شود

بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور در زمینه ثبت ولادت، ولادت هر کودک در ایران اعم از اینکه پدر و مادر او ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت کودکان ایرانی مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه چقدر است؟

طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد است و بر اساس توصیه‌های سازمان ثبت احوال و از آنجایی که پس از صدور شناسنامه تغییر نام به سادگی امکان پذیر نیست، مناسب است در هنگام نامگذاری همه جوانب به ویژه رعایت فرهنگ اسلامی، ایرانی و شخصیت آینده کودک خود را مد نظر قرار دهند.

طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد استصدور شناسنامه مستلزم تنظیم سند سجلی است و با توجه به اهمیت موضوع، لازم است قبل از امضا اسناد مربوطه از صحت مندرجات اطمینان حاصل کنید و به هنگام دریافت شناسنامه از صحت مندرجات آن نیز اطمینان داشته باشید.

مهلت قانونی ثبت ولادت چقدر است؟

چه کسانی می‌توانند برای ثبت ولادت و گرفتن شناسنامه اقدام کنند؟

همچنین انتخاب نام نوزاد به عهده اعلام کننده است و برای نامگذاری یک نام ساده یا مرکب که یک نام محسوب می‌شود، قابل انتخاب است و انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است و انتخاب نام در مورد اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است و بیان سیادت در مورد ساداتی که سیادت آنها در شناسنامه پدر یا جد پدری مندرج باشد، الزامی است.

انتخاب نام نوزاد به عهده اعلام کننده است و برای نامگذاری یک نام ساده یا مرکب که یک نام محسوب می‌شود

برای چه کودکانی می‌توان شناسنامه صادر کرد؟

برای کودکانی که پدر ایرانی باشد، کودکانی که در ایران از پدر و مادر نامعلوم به دنیا آمده باشد و کودکانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها در ایران به دنیا آمده‌اند متولد شود، می‌توان شناسنامه صادر کرد.

مدارک مورد نیاز صدور شناسنامه

مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه نوزاد، شامل اصل شناسنامه پدر و مادر، گواهی ولادت صادره توسط پزشک یا ماما، پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری و حضور یکی از والدین یا جد پدری و چنانچه ازدواج پدر و مادر کودک به ثبت نرسیده باشد اعلام ولادت و امضاء اسناد به عهده پدر و مادر خواهد بود.

برای دریافت شناسنامه نوزاد همه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دارند در ساعات و ایام اداری پاسخگوی مراجعان باشند و در صورت تکمیل بودن مدارک لازم و مراجعه قبل از ساعت ۱۰ صبح سند سجلی تنظیم و شناسنامه نوزاد در همان روز صادر و تحویل می‌شود.

سند سجلی، سندی رسمی است که ولادت هر فرد درآن ثبت و براساس آن شناسنامه صادر می‌شود همچنین شناسنامه مدرک هویت و تابعیت هر فرد ایرانی است.

صدور شناسنامه مجدد محدودیت قانونی دارد؛ بنابراین افراد باید در حفظ و نگهداری آن دقت لازم را داشته باشد و درج هرگونه مهر، نشانه و نوشتار در شناسنامه های نوزاد (نمونه جدید) اکیدا ممنوع است. دست بردن در مندرجات شناسنامه نیز به هر صورت اکیدا ممنوع و با متخلفان برابر قانون رفتار خواهد شد و ودیعه گذاشتن شناسنامه به هر جهت و در هر جا ممنوع است./ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: