کد خبر: ۳۳۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 06
تا سال ۱۴۰۴ سرطان‌های تیروئید، پروستات، پستان، روده بزرگ، تخمدان، ریه و ... بیشترین افزایش و موارد ابتلای جدید را به خود اختصاص خواهند داد.
شفا آنلاین>سلامت>دومین سمینار سرطان در جوانان امروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران آغاز شد و تا فردا ادامه دارد. اهمیت برگزاری سمینارهای این حوزه در حالی ضرورت دارد که بر اساس آخرین مطالعات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران، موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران تا سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۹۵ حدود ۴۳ درصد رشد خواهد داشت و ۲۹ درصد آن مربوط به تغییرات ساختاری جمعیت است.

به گزارش شفا آنلاین:بیشترین رشد هم مربوط به سرطان‌های تیروئید (۱۱۴ درصد)، پروستات (۶۷ درصد)، پستان (۶۳ درصد)، روده بزرگ (۵۴ درصد)، تخمدان (۵۱درصد)، ریه (۴۹ درصد)، لنفوم غیرهوچکین (۴۵ درصد)، مغز و سیستم عصبی (۴۰ درصد)، معده (۳۰ درصد)، مثانه (۲۶ درصد) و سرطان خون (۲۴ درصد) خواهد بود.

این مطالعه همچنین اعلام کرده که موارد جدید سرطان مری به دلیل بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و اصلاح سبک زندگی ایرانیان در ده‌های گذشته، با کاهش ۱۷٫۵ درصدی در ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۳۹۵ مواجه شود.

پیش از این رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد ایران سرطان را پرهزینه‌ترین بیماری در ایران عنوان کرده و گفته بود: دو سوم بیماران مبتلا به سرطان گرفتار هزینه‌های کمرشکن سرطان می شوند. به گفته غلامرضا روشندل مهمترین عوامل خطر بروز سرطان‌ها سبک زندگی ناسالم (پرخوری، بی تحرکی و چاقی و اضافه وزن، مصرف نکردن سبزیجات تازه و میوه در پنج وعده در روز، مصرف سیگار، دخانیات، تریاک، الکل، قند و شیرینی ها، غذاهای پرچرب، نمک زیاد، نوشیدنی های داغ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و …) و عوامل خطر دیگری از جمله مصرف آب آشامیدنی غیربهداشتی، استفاده از سوخت‌های بیوزیستی در فضاهای بسته، آلودگی هوا، عفونت‌ها شامل عفونت‌های جنسی، هپاتیت‌ها و سایرعفونت‌های سرطانزا و … است.

تولید ۵۰ درصد از داروهای جدید

سید محسن رضوی، رئیس دومین سمینار سرطان در جوانان هم درباره ظرفیت‌های دارویی برای بیماران سرطانی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از داروهای جدید برای بیماران مبتلا به سرطان، با تلاش محققان و دانشمندان جوان ایرانی در کشور تولید می‌شود.

او البته گلایه‌هایی را هم از کمبودهای بی‌دلیل برخی داروهای سرطان مطرح کرد و افزود: سال‌های زیادی است که داروهای بیماران مبتلا به سرطان یا در داخل تولید می‌شود و یا اینکه وارد می‌کنیم اما درباره کمبودهای دارویی این بیماری، تصمیم سازان در حوزه سلامت کشور، باید از انکولوژیست‌ها در زمینه داروهای جدید، مشورت و مشاوره بخواهند که می‌توان آنها را تولید کرد و یا وارد کنیم.

افزایش سرطان روده بزرگ در افراد جوان

علی شهریاری‌احمدی، دبیر علمی دومین سمینار سرطان در جوانان، هم در حاشیه این سمینار بیان کرد: موضوعی که باید نسبت به آن حساس شد، کاهش سن ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش و شیوع سرطان روده بزرگ در جهان است. سازمان سرطان آمریکا اعلام کرده سرطان روده بزرگ رو به افزایش است، اما علل شیوع آن هنوز نامشخص بوده و نمی‌توان به درستی در مورد علت شیوع این سرطان، اظهار نظر کرد.

به گفته این فوق تخصص خون و انکولوژی سن ابتلاء به سرطان معده در ایران به ۳۰ تا ۴۰ سال رسیده، در حالی که انتظار داریم سرطان معده در افراد بالای ۶۰ سال دیده شود. کل سرطان‌های دستگاه گوارش به غیر از مری هم در حال افزایش است. همچنین، سرطان روده بزرگ که در افراد جوان رو به افزایش است، جزو سه چهار سرطان شایع در کشور است.

باید از جوانان مبتلا به سرطان حمایت کرد

در این مراسم همچنین سیده نسترن رضوی، دبیر اجرایی این سمینار و مدیر عامل موسسه خیریه رضوی، هدف از برگزاری این سمینار را بحث و بررسی سرطان‌های شایع جوانان عنوان کرد و گفت: با حمایت از ۴۰۰ جوانان مبتلا به سرطان، در راستای کاهش آلام و دردهای بیماران جوان گام برمی‌داریم.

او افزود: بخشی از هزینه‌هایی دارویی و درمانی این جوانان مبتلا به سرطان از سوی موسسه و بخشی دیگر از هزینه‌ها را همکاران فعال در حوزه سرطان تامین می‌کنند. در این باره ضرورت دارد که عموم جامعه از جوانان مبتلا به سرطان حمایت کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: