کد خبر: ۳۳۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 03
امروزه همه می‌دانیم که اسیدهای چرب امگا-۳ برای حفظ سلامتی و تندرستی ما اهمیت ویژه‌ای دارند، اما هنوز هم بعضی از افراد دچار کمبود امگا-۳ هستند و مشکلات مختلفی را به خاطر همین مساله تجربه می‌کنند.
شفا آنلاین>سلامت>امگا۳ نوعی اسید چرب ضروری است که به وفور در ماهی‌های چرب، گردو و روغن بذر کتان پیدا می‌شود. کمبود امگا۳ در بدن باعث بروز مشکلاتی مانند خشکی پوست، درد مفاصل، بی‌خوابی یا حتی بی‌روح شدن موها شود.

به گزارش شفا آنلاین:امروزه همه می‌دانیم که اسیدهای چرب امگا-۳ برای حفظ سلامتی و تندرستی ما اهمیت ویژه‌ای دارند، اما هنوز هم بعضی از افراد دچار کمبود امگا-۳ هستند و مشکلات مختلفی را به خاطر همین مساله تجربه می‌کنند. البته لازم نیست نگران شوید چون کمبود امگا-۳ در اکثر موارد، با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی قابل درمان است. آشنایی با نشانه‌های این کمبود به شما کمک می‌کند تا زودتر متوجه مشکل شوید و برای رفع آن اقدام کنید.

خشکی پوست
یکی از رازهای داشتن پوست جوان و زیبا، همین امگا-۳ است که به‌طور طبیعی در ساختار دیواره سلولی وجود دارد. با این‌حال، هرچه میزان امگا-۳ در بدن کمتر از حد طبیعی شود، پوست هم خشک‌تر خواهد شد. امگا-۳ در جذب مواد مغذی به پوست کمک می‌کند و مواد زائد و مضر را از پوست بیرون می‌کشد. درنتیجه، تامین امگا-۳ مورد نیاز بدن، سلامت و درخشندگی را به پوست برمی‌گرداند.  

موهای بی‌روح و مرده
همان‌طور که امگا-۳ در سلول‌های پوست وجود دارد، در فولیکول‌های مو هم یافت می‌شود. درواقع باید گفت که امگا-۳، یکی از مواد مغذی مهم برای حفظ درخشش و شادابی موها است. اسیدهای چرب امگا-۳، موها را به‌خوبی تغذیه می‌کنند، ضخامت موها را افزایش می‌دهند و التهاب پوست سر را هم کم می‌کنند. برطرف نشدن این مشکلات می‌تواند به ریزش مو منجر شود.  

ناخن‌های شکننده
ناخن‌هایی که بیش از حد نرم هستند، پوسته می‌دهند یا به‌راحتی می‌شکنند، نشان‌دهنده این هستند که مشکلی در بدن وجود دارد. یکی از این مشکلات احتمالی، کمبود امگا-۳ است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که منابع حیوانی امگا-۳ (مانند روغن ماهی) بسیار راحت‌تر از منابع گیاهی آن توسط بدن انسان جذب می‌شوند. بنابراین، بهترین کار این است که روغن ماهی را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.  

بی‌خوابی
محققان دانشگاه آکسفورد در یکی از مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه سطح امگا-۳ در بدن افراد بالاتر باشد، کیفیت خواب هم افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال، متخصصان همواره به مردم توصیه می‌کنند که مکمل‌های امگا-۳ را صبح‌ها مصرف کنند، نه شب‌ها. دلیلش هم این است که مصرف مکمل امگا-۳ در ساعات نزدیک به خواب شبانه می‌تواند شما را بیدار نگه دارد.  

تمرکز ضعیف
اگر به اندازه کافی روغن ماهی نخورید یا مکمل امگا-۳ مصرف نکنید،‌ شانس به‌وجود آمدن اختلال در تمرکزتان افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد، فقط با رساندن دوز روزانه امگا-۳ به بدن، وضعیت تمرکز خودشان را به‌طور قابل توجهی تقویت می‌کنند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند که مکمل‌های امگا-۳ مرغوب (ترجیحا به‌صورت ترکیبی با ویتامین‌های B) را مصرف کنید.  

خستگی
خستگی مداوم می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد، اما شکی نیست که کمبود امگا-۳ می‌تواند یکی از همین علت‌ها باشد. براساس گزارش دانشگاه مریلند،‌ خستگی به‌عنوان یکی از علامت‌های شایع کمبود امگا-۳ شناخته می‌شود و درنتیجه اضافه کردن این اسیدهای چرب به رژیم غذایی می‌تواند سطح انرژی را در افرادی که با مشکل خستگی مداوم روبه‌رو هستند، افزایش بدهد.  

درد مفصلی
اسیدهای چرب امگا-۳ که از روغن ماهی گرفته می‌شوند، خاصیت ضدالتهابی قدرتمندی دارند. به همین دلیل، مصرف امگا-۳ برای افراد مبتلا به مشکلات مفصلی از اهمیت خاصی برخوردار است. دریافت امگا-۳ به‌اندازه کافی می‌تواند روند فرسایش بافت‌ها و مفصل‌های بدن را متوقف کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: