کد خبر: ۳۳۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 02
صنعت داروسازی در ایران نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند و بخش مهمی ‌از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات در برنامه هفتم توسعه بر عهده صنعت است؛ به طوری که در این برنامه برای صادرات ۲ میلیارد یورو از کل زنجیره دارو برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.
شفا آنلاین>سلامت>داروسازی پس از صنایع نفت و گاز، خودروسازی و الکترونیک به عنوان یکی از صنایع مهم دنیا به شمار می‌آید که ارزش بازار جهانی آن در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۵/ ۱ تریلیون دلار برآورد شده و همچنان در حال رشد است. صنعتی کلیدی در اقتصاد کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، چین و کل قاره اروپا که بار بخش عمده‌ای از تحقیقات پزشکی و بهبود سلامت جهان را بر عهده دارد. این صنعت در ایران نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند و بخش مهمی ‌از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات در برن1امه هفتم توسعه بر عهده صنعت است؛ به طوری که در این برنامه برای صادرات ۲ میلیارد یورو از کل زنجیره دارو برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.

صنعت دارو نیازمند به‌روزرسانی و برون‌گرایی

به گزارش شفا آنلاین:در این خصوص رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: هشتمین نمایشگاه ایران فارما به نسبت هفت دوره قبلی با استقبال بیشتری از شرکت‌های خارجی برگزار شده است؛ به طوری که در این دوره شاهد حضور نمایندگانی از ‌۳۳ کشور در بیش از ۲۰۰ شرکت به شکل مستقیم و غیرمستقیم هستیم. محمد عبده‌زاده افزود: همچنین در این دوره از ایران فارما شاهد حضور سفرای کشورهای خارجی و برگزاری دو پاویون هند و چین هستیم و تمام هدفی که در این دوره دنبال می‌شود حول محور توسعه صادرات و ایجاد تراز تجاری مثبت است؛ هدفی که در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده و برای ارز‌آوری ۲میلیارد یورویی برنامه‌ریزی شده است.

رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به اینکه دستیابی به دستاوردهای ارزی یاد شده در برنامه هفتم توسعه دور از انتظار نیست ادامه داد: به نظر بنده صنعت دارو از ماده اولیه، ماشین‌آلات و مجموعه‌های تولید داروهای کشور این ظرفیت ارزآوری را دارد، اما برای رسیدن به اهداف صادراتی، صنایع داروسازی باید به‌روز و برون‌گرا شوند. وی اضافه کرد: برای برون‌گرا شدن، صنعت باید صنعت سودآور شود که بخشی از این تکلیف برای دستیابی به اهداف صادراتی بر عهده صنایع است و بخش دیگر نیز نیازمند نگاه مثبت مسوولان و سیاستگذاری‌هایشان در مسیر تسریع بازسازی و نوسازی صنعت است.

عبده‌زاده تاکید کرد: با این تفاسیر صنعت نمی‌تواند به تنهایی خودش را بازسازی و نوسازی کند و به طور حتم نگاه مثبت مسوولان و مزایایی  را که می‌توانند در حوزه صادرات، بازسازی و نوسازی در نظر بگیرند می‌طلبد. این مزایا نیز باید در حوزه‌های مالیاتی، طرح مشوق‌های صادراتی، خرید ماشین‌آلات داروسازی و به‌روز کردن خطوط باشد تا سبب شود شرکت‌های داروسازی به لحاظ جی‌ام‌پی به روز شوند. بنابراین تنها در این صورت است که می‌توانیم در بازارهای صادراتی حضور موفقی داشته باشیم. وی افزود: درحال حاضر به‌خاطر اینکه قیمت داروهای ایرانی با برندهای اصلی بسیار قابل رقابت است و عضو دبلیو‌تی‌او هم نیستیم امکان تولید هر نوع محصولی را داریم که این موضوع برای صنعت یک مزیت محسوب می‌شود.

اهمیت داروسازی بعد از نفت و پتروشیمی

عبده‌زاده با اشاره به اینکه در افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما که هفته پیش برگزار شد، سفرا و رایزن‌های کشورهای مختلف حضور یافتند گفت: حضور این افراد همگی این پیام را می‌دهد که ما در هفت دوره گذشته و این دوره بسیار پیشرفت کرده‌ایم و ایران فارما اکنون به عنوان یک برند مطرح شده و می‌تواند در منطقه جایگزین نمایشگاه داروسازی سی‌پی‌اچ‌ای فرانکفورت شود و به توسعه صنعت دارو کمک کند.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: در این راستا وظیفه انجمن‌ها، ‌سندیکاها، وزارت بهداشت و وزارت صمت این است که این ارتباط و زیرساخت را فراهم کنند و کمک کنند که فضایی فراهم شود که شرکت‌ها بتوانند با شرکای اقتصادی خودشان به راحتی رفت‌وآمد و صحبت و قراردادهایشان را منعقد کنند. وی با اشاره به اینکه در این دوره از ایران فارما بسیار به توسعه صادرات صنایع داروسازی خوش‌بین است ادامه داد: با توجه به حضور شرکت‌های خارجی و کشورهای همسایه پیش‌بینی می‌کنیم که این دوره بتواند آغاز خوبی برای توسعه صادرات دارو باشد؛ چرا که دیدگاه وزرای بهداشت و صنعت و مدیران سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات حمایتی شده است.

عبده‌زاده با اشاره به اینکه به عنوان اعضای صنفی در راستای بهبود فضای کسب و کار تلاش می‌کنند تاکید کرد: صنایع تولیدی همگی برای کشور خیر و برکت هستند اما داروسازی یک صنعت حامی‌ هم برای مردم به‌خاطر تولید داروهای باکیفیت، تامین به موقع دارو و با قیمت مناسب و رفع دغدغه از مردم و خانواده‌هایی که بیمار دارند است و هم حامی‌ دولت با توسعه صادرات، اشتغال‌زایی، توسعه صنعت و کارآفرینی است. وی افزود: تمامی ‌مواردی که گفته شد با افزایش درآمد ارزی کشور همراه است و باعث شده وقتی مقامات کشور در مجامع و محافل بین‌المللی حضور یابند، بعد از صنایع نفت و پتروشیمی ‌اولین بحثی که در حوزه صادرات مطرح کنند درباره داروسازی کشور باشد. بنابراین ما داروسازان نیز تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها و دستاوردهای این حوزه را افزایش دهیم./دنیای اقتصاد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: