کد خبر: ۳۳۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 02
تحقیقات او تغییرات زیادی را در زمینه‌ی تغذیه و تناسب‌اندام به وجود آورد و باعث شد رویکرد جدیدی در زمینه‌ی افزایش و کاهش وزن شکل بگیرد؛ رژیم بر اساس گروه خونی.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر «پیتر آدامو» (PETER ADAMO) پزشک آمریکایی اولین کسی بود که متوجه تأثیر گروه خونی بر تغذیه و شرایط گوارشی افراد شد و به این نتیجه رسید که دارندگان گروه خونی مختلف با مصرف یا عدم‌مصرف برخی مواد غذایی خاص، هم می‌توانند به وزن ایدئالشان برسند و هم کمتر بیمار شوند.

به گزارش شفا آنلاین:تحقیقات او تغییرات زیادی را در زمینه‌ی تغذیه و تناسب‌اندام به وجود آورد و باعث شد رویکرد جدیدی در زمینه‌ی افزایش و کاهش وزن شکل بگیرد؛ رژیم بر اساس گروه خونی. در ادامه‌ی این مطلب، شما خلاصه‌ای از توصیه‌های این محقق را در زمینه‌ی رسیدن به ‌تناسب‌اندام می‌خوانید و متوجه می‌شوید که بر اساس گروه خونی‌تان باید از کدام مواد غذایی فاصله بگیرید تا چاق نشوید.

سیستم گوارشی کسانی که دارای گروه خونی O هستند، به نحوی تطابق پیدا کرده که اسید زیادی ترشح می‌کند، بنابراین شیر یا ماست، غذاهایی که پایه‌ی گیاهی دارند، نان، غلات و... خیلی با معده این گروه سازگاری ندارد.

نکته‌ی کلی در مورد تغذیه دارندگان گروه خونی A این است که با گوشت و مواد غذایی حیوانی به‌جایی نمی‌رسند چون توانایی هضم و جذب پروتئین‌های حیوانی را ندارند. سیستم گوارشی این افراد به نحوی تکامل پیدا کرده که نسبت به چربی هم حساس هستند و به همین خاطر به‌خوبی نمی‌توانند شیر را هضم کنند.  

سیستم گوارشی دارندگان گروه خونی B مثل اجداد مهاجرشان  با همه‌چیز سازگار بوده و کمتر دچار مشکل و عارضه می‌شود.

ترشح اسید معده شما مانند کسانی که گروه خونی A دارند خیلی زیاد نیست، پس در مصرف گوشت زیاده‌روی نکرده و سراغ انتخاب‌های مضر یعنی مرغ، بلدرچین  و اردک نروید. در عوض گوشت گوساله و گوسفند و بوقلمون کاملاً برای شما مفید است.

گروه خونی O

اگر گروه خونی O دارید بهتر است به‌ جای یک بشقاب استامبولی با سالاد، یک بشقاب استیک انتخاب کنید. گوشت بز و گوسفند برای شما مناسب‌ترین انتخاب است. گوشت مرغ یا بوقلمون یا حتی بلدرچین برای شما حالت خنثی دارد ولی بهتر است خیلی سراغ گوشت گاو یا کره‌ی حیوانی نروید. فراموش نکنید که تخم‌مرغ هم که در گروه گوشت طبقه‌بندی می‌شود، کاملاً با گروه خونی شما سازگار است.

ماهی یک انتخاب ایدئال برای شماست بنابراین حداقل دو بار در هفته آن را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. ماهی سفید و قزل‌آلا، دوست و همراه دارندگان گروه خونی O و خاویار، دشمنشان محسوب می‌شوند.

شیر انتخاب مناسبی برای شما نیست و در عوض بهتر است آن را با پنیر یا پنیر سویا جایگزین کنید و اگر نگران کمبود کلسیم هستید، سراغ ماهی، هویج، کلم، بادام و محصولات سویا بروید.

روغن‌هایی که از دانه‌های گیاهی گرفته شده، برای دارندگان گروه خونی O در اولویت است و باعث افزایش کلسترول خون که این گروه را تهدید می‌کند نیز نمی‌شود. اگر گروه خونتان O است، مصرف روغن‌زیتون و تخم کتان را جدی بگیرید و از تخم کدو و گردو نیز به‌صورت روزانه استفاده کنید اما فراموش نکنید که بادام‌زمینی و پسته برای شما و گروه خونتان مناسب نیست.

گندم و هر محصولی که از آرد گندم تهیه شده، خط قرمز رژیم شماست که باید مصرفش را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان کاهش دهید تا کمتر دچار مشکلات گوارشی شوید.

بادمجان، قارچ، زیتون سیاه، کلم قرمز، سفید و بروکسل و سیب‌زمینی برای دارندگان گروه خونی O مضر است، به‌خصوص بادمجان که احتمال جوش زدن را هم بالا می‌برد. در عوض بهتر است گوجه‌فرنگی، کلم پیچ، ترب، فلفل قرمز، پیاز، سیب‌زمینی استانبولی، اسفناج، جعفری و سیر را به‌وفور استفاده کنید.

توت‌فرنگی، خربزه، پرتقال و نارنگی برای شمایی که گروه خونی O دارید، اصلاً مناسب نیست و توصیه می‌شود که این میوه‌ها با انجیر، زردآلو و آلو (چه تازه و چه خشک) جایگزین شود.

گروه خونی AB 

ترشح اسید معده شما مانند کسانی که گروه خونی A دارند خیلی زیاد نیست، پس در مصرف گوشت زیاده‌روی نکرده و سراغ انتخاب‌های مضر یعنی مرغ، بلدرچین  و اردک نروید. در عوض گوشت گوساله و گوسفند و بوقلمون کاملاً برای شما مفید است.

ماهی کیلکا وضعیت دستگاه گوارش کسانی را که گروه خونی AB دارند، به هم می‌ریزد ولی این عده با ماهی تن، ساردین، سرخو و کپور هیچ مشکلی ندارند.

مصرف انواع لبنیات به‌خصوص ماست، کشک، پنیر و شیر بز و پنیر گوسفندی توصیه می‌شود و این خوراکی‌ها می‌توانند بخشی از نیاز روزانه شما را به پروتئین تأمین کنند.

فندق یا روغن آن برای شما مناسب است ولی زیاده‌روی در مصرفش، چاقی را به دنبال دارد؛ بنابراین بهتر است به‌جای آن از بادام یا بلوط استفاده کنید و روغن مصرفی‌تان هم از نوع روغن شاهدانه یا آفتابگردان باشد.

گندم تا حدی وضعیت گوارشی شما را به هم می‌ریزد، بنابراین بهتر است به‌جای آن، سراغ برنج و جو یا سویا بروید.

تنها سبزیجات مضر برای دارندگان گروه خونی AB ترب قرمز و زیتون سیاه است و برای مصرف باقی سبزیجات لازم نیست اصلاً نگرانی داشته باشند.

میوه‌های خیلی اسیدی مثل پرتقال، انار، انبه و موز برای شما مناسب نیست و بهتر است به‌جای آن‌ها بیشتر آناناس، انجیر تازه یا خشک، گریپ‌فروت، گیلاس، کیوی، زردآلو و انگور بخورید.

دور فلفل قرمز و رازیانه را در برنامه غذایی‌تان خط بکشید و سیر و زنجبیل را همیشه موقع غذا خوردن کنار دستتان بگذارید.

گروه خونی A

به‌طورکلی بهتر است گوشت کمتری در برنامه‌ی غذایی شما وجود داشته باشد، اما اگر نمی‌توانید این کار را یک‌دفعه انجام دهید، بهتر است به‌مرور مصرف گوشت گاو و گوسفند را کم کرده و گوشت مرغ یا بوقلمون را جایگزین کنید. در ضمن دور سوسیس و کالباس و گوشت‌های فراوری‌شده نیز خط قرمز بکشید. در ضمن مصرف زیاد تخم‌مرغ نیز برای این گروه مناسب نیست.

ماهی اگر یک تا دو بار در هفته مصرف شود، اشکالی ندارد به این شرط که از نوع سرخو و کیلکا نباشد. بهترین انتخاب از این گروه برای دارندگان گروه خونی A، ماهی کپور، شیر ماهی و ساردین است که با سیستم گوارشی‌شان هم‌خوانی دارد.

شیر گاو ممکن است سیستم گوارشی این گروه را به هم بریزد، بنابراین توصیه می‌شود کسانی که گروه خونی‌شان A است، بیشتر از لبنیات تهیه شده از شیر بز یا سویا استفاده کنند.

روغن تخم کتان و زیتون بهترین انتخابی است که دارندگان گروه خونی A  می‌توانند از این گروه داشته باشند اما کره و روغن بادام‌هندی سیستم گوارشی‌شان را مختل می‌کند. فندق و پسته نیز از گروه دانه‌های روغنی برای این گروه خونی نقش خنثی دارد، بنابراین اگر دوست دارید می‌توانید روزانه چند عدد از این آجیل‌ها مصرف کنید.

از آنجا که شرایط گوارشی شما با گیاه‌خواری همخوانی بیشتری دارد، بنابراین دستتان در انتخاب نان و غلات بازتر است ولی یادتان باشد که انتخاب اولتان باید غلات سبوس‌دار باشد نه انواع تصفیه‌شده‌ی آن. البته مصرف ورمیشل و نودل برای شما توصیه نمی‌شود. در ضمن اگر خیلی سرما می‌خورید یا دچار آسم هستید، بهتر است آرد برنج را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

فلفل در کنار سبزیجات دیگری مانند قارچ، سیب‌زمینی، زیتون سیاه، گوجه‌فرنگی و کلم برای شما مضر هستند و اگر قصد کاهش وزن دارید و متخصص تغذیه به شما توصیه کرده که سبزیجات بیشتری مصرف کنید، بهتر است سراغ هویج، جعفری، اسفناج، سیب‌زمینی استانبولی، پیاز، کلم‌پیچ و سیر بروید.

میوه‌ها نیز مانند بسیاری از سبزیجات برای شما و وضعیت گوارشی‌تان مفید است به‌خصوص اگر همراه با سبزیجات مصرف شود فقط در انتخاب و میزان مصرف موز، خربزه، انبه و پرتقال دقت داشته باشید و زیاده‌روی نکنید.

برای طعم‌دار کردن غذایی که می‌خورید سس سویا، زنجبیل، پودر سیر، خردل و تمرهندی بهترین انتخاب‌ است و در عوض سرکه‌ی سفید یا قرمز، پودر فلفل قرمز، سس گوجه‌فرنگی و برگ‌بو، وضعیت گوارشی شما را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گروه خونی B 

هر گوشتی با دستگاه گوارش شما می‌تواند سازگاری داشته باشد، ‌جز گوشت مرغ که بهتر است آن را به‌مرور از برنامه غذایی روزانه‌تان حذف و  بوقلمون را جایگزین کنید.  

ماهی به‌طورکلی ضرری به سیستم گوارش دارندگان گروه خونی B نمی‌زند اما ماهی تن برایشان مناسب نیست و بهتر است به‌جای آن از ماهی‌هایی مانند ساردین و ماهی سفید استفاده کنید.

اگر دچار عدم‌تحمل لاکتوز نباشید، لبنیات یک انتخاب غذایی کاملاً ایدئال برای شماست. هر چند بهتر است که ماست و کشک را در صدر قرار دهید. در ضمن اگر چه سویا برای شما در گروه محصولات خنثی قرار می‌گیرد، اما تا وقتی لبنیات تهیه‌شده از شیر گاو یا بز در دسترس هست، سراغ شیر و پنیر سویا نروید.

روغن تخم کتان و زیتون و روغن ماهی، سه انتخاب مناسب برای شماست. در عوض بهتر است تا حد امکان مصرف روغن آفتاب‌گردان را در برنامه غذایی روزانه خود کاهش دهید و خیلی دنبال مصرف روغن‌های حیوانی نیز نباشید.

متابولیسم گندم در بدن دارندگان گروه خونی B مثل کسانی که گروه خونی O دارند، به‌خوبی انجام نمی‌شود و به همین خاطر هم هست که این گروه با زیاده‌روی در مصرف گندم و محصولات تهیه‌شده از آن چاق می‌شوند؛ بنابراین بهتر است گندم با برنج و جو در برنامه غذایی‌شان جایگزین شود.

کنگر، کدو، زیتون سبز یا سیاه، ترب قرمز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی استانبولی ممکن است باعث به هم ریختن دستگاه گوارش شما یا بروز علائم آلرژی شود اما مصرف سایر سبزیجات برایتان کاملاً آزاد است.

از آن‌جا که دستگاه گوارش شما به این راحتی‌ها از حالت تعادل خارج نمی‌شود وحالت اسیدی‌اش به هم نمی‌ریزد، بنابراین دست شما برای انتخاب میوه باز است و تقریباً هر نوع میوه‌ای جز انار، سیب، توت‌فرنگی و خربزه برای شما مناسب است.

زنجبیل و فلفل قرمز که افزایش‌دهنده‌ی سوخت‌وساز بدن هستند، با بدن شما سازگارند. همچنین می‌توانید از جعفری و ادویه‌های مخلوط نیز به‌وفور استفاده کنید ولی فلفل سیاه و دارچین تا حدی وضعیت گوارشی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: