کد خبر: ۳۳۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 02
کلمه «التهاب» به زبان لاتین به معنای «آتش کشیدن» برمی‌گردد. در برخی شرایط، مانند آرتریت روماتوئید، فرد احساس گرما، درد، قرمزی و تورم می کند.

شفا آنلاین>سلامت>کلمه «التهاب» به زبان لاتین به معنای «آتش کشیدن» برمی‌گردد. در برخی شرایط، مانند آرتریت روماتوئید، فرد احساس گرما، درد، قرمزی و تورم می کند. اما در موارد دیگر – مانند بیماری قلبی، آلزایمر و دیابت – چندان واضح نیست. اگر با آزمایش پیگیری نشود، حتی فرد متوجه نمی شود.

به گزارش شفا آنلاین:کلمه «التهاب» به زبان لاتین به معنای «آتش کشیدن» برمی‌گردد. در برخی شرایط، مانند آرتریت روماتوئید، فرد احساس گرما، درد، قرمزی و تورم می کند. اما در موارد دیگر – مانند بیماری قلبی، آلزایمر و دیابت – چندان واضح نیست. اگر با آزمایش پیگیری نشود، حتی فرد متوجه نمی شود.

التهاب همیشه بد نیست
در واقع التهاب در کوتاه مدت خوب است. این بخشی از پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن شما برای التیام آسیب یا مبارزه با عفونت است. قرار است بعد از آن متوقف شود. اما اگر این عادت طولانی مدت در بدن شما شود، می تواند برای شما بد باشد. التهاب طولانی مدت یا "مزمن” در بسیاری از بیماری ها و شرایط دیده می شود.

التهاب و احتمال بروز حمله قلبی
شریان های ملتهب در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی شایع است. برخی از محققان فکر می کنند که وقتی چربی ها در دیواره عروق کرونر قلب جمع می شوند، بدن با مواد شیمیایی التهابی واکنش نشان می دهد، زیرا آن را به عنوان یک "آسیب” به قلب می بیند. این می تواند باعث لخته شدن خون شود که باعث حمله قلبی یا سکته می شود.

ارتباط دیابت و التهاب
التهاب و دیابت نوع ۲ مرتبط هستند. پزشکان هنوز نمی دانند که آیا این باعث بیماری می شود یا خیر. برخی از متخصصان می گویند چاقی باعث التهاب می شود که استفاده از انسولین را برای بدن سخت تر می کند. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا از دست دادن پوندهای اضافی و کاهش وزن آنها گامی کلیدی برای کاهش شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

ارتباط نزدیک التهاب با آلزایمر
التهاب مزمن مغز اغلب در افراد مبتلا به این نوع زوال عقل دیده می شود. دانشمندان هنوز دقیقاً نحوه عملکرد آن را درک نکرده اند، اما التهاب ممکن است نقش فعالی در این بیماری داشته باشد. کارشناسان در حال مطالعه هستند که آیا داروهای ضد التهابی آلزایمر را مهار می کند یا خیر. تا اینجا، نتایج متفاوت است.

التهاب می تواند به روده آسیب برساند
التهاب مزمن با کولیت اولسراتیو و بیماری کرون که انواعی از بیماری های التهابی روده هستند، مرتبط است. زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به باکتری‌های سالم در روده حمله می‌کند و باعث التهاب می‌شود. ممکن است علائمی مانند دررد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال داشته باشید.

التهاب در آرتریت روماتوئید آسیب می رساند
آنچه بسیاری از مردم به عنوان "آرتریت” در نظر می گیرند، آرتروز است، که در آن بافتی که مفاصل، غضروف ها را بالشتک می کند، به ویژه با افزایش سن تجزیه می شود. آرتریت روماتوئید متفاوت است. در RA، سیستم ایمنی به مفاصل بدن شما حمله می‌کند و باعث التهاب می‌شود که می‌تواند به آن‌ها و حتی قلب آسیب برساند. علائم شامل درد، سفتی و مفاصل قرمز، گرم و متورم است.

نقش التهاب در بروز فیبرومیالژیا
فیبرومیالژیا یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می‌شود و علت‌شناسی آن ناشناخته است. درد مزمن عضلانی و نقاط اتصال عضلانی مشخصه آن است. این بیماری نوعی روماتیسم بافت همبند است. برخلاف روماتوئید آرتریت، التهاب در فیبرومیالژیا به مفاصل حمله نمی کند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که التهاب مغز ممکن است با فیبرومیالژیا مرتبط باشد. برای اثبات این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز است.

گاهی التهاب سریع اتفاق می افتد
گاهی اوقات زمانی که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است، التهاب ناگهان ایجاد می شود. شاید سلولیت، عفونت پوستی یا آپاندیسیت باشد که آپاندیس شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای دریافت سریع درمان مناسب، باید به پزشک مراجعه کنید.

چه راهکارهایی در بهبود التهاب مؤثر است؟
رژیم غذایی در بهبود التهاب مهم است
انواع غذایی که می خورید بر میزان التهاب شما تأثیر می گذارد. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های گیاهی (مانند لوبیا و آجیل)، ماهی های غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ (مانند سالمون، ماهی تن و ساردین) و روغن های سالم تر مانند روغن زیتون مصرف کنید. همچنین غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست بخورید (فقط بررسی کنید که قند زیادی نداشته باشد). چربی های اشباع موجود در گوشت ها، محصولات لبنی پرچرب و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

فعالیت بدنی
حتی اگر شرایطی مانند RA دارید که در آن التهاب یک مشکل است، ورزش همچنان برای شما مفید است. اگر آن را به یک عادت تبدیل کنید، از بسیاری جهات نتیجه می دهد. به عنوان مثال، به شما کمک می کند وزن سالمی داشته باشید، که راه خوب دیگری برای کنترل التهاب است. از پزشک خود بپرسید که چه نوع فعالیت هایی برای شما بهتر است.

استراحت کافی
تحقیقات نشان می دهد که وقتی افراد سالم دچار کم خوابی می شوند، التهاب بیشتری دارند. نحوه عملکرد دقیق آن مشخص نیست، اما ممکن است به متابولیسم مربوط باشد. این یک دلیل دیگر برای اولویت دادن به خواب است!

سیگار نکشیدن
سیگار کشیدن منجر به افزایش التهاب می شود. سعی کنید برای همیشه آن را ترک کنید.

مصرف ادویه ها
ریشه زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است. دارچین، میخک، فلفل سیاه و زردچوبه (که به پودر کاری رنگ نارنجی مایل به زرد می دهد) نیز همینطور است. خوردن این ادویه ها در غذاها بی خطر است. اگر می خواهید آنها را در مکمل ها امتحان کنید، ابتدا از پزشک خود بپرسید.

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID
بسیاری از افراد از NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) برای مهار التهاب و کاهش درد استفاده می کنند. برخی از این داروها نیاز به نسخه دارند. برخی دیگر مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بدون نسخه به فروش می رسند. آنها خوب عمل می کنند، اما اگر آنها را به طور منظم مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا می توانند باعث مشکلات معده مانند زخم یا خونریزی شوند. برخی از انواع NSAIDS ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهند، بنابراین با پزشک خود در مورد مطمئن ترین گزینه ها صحبت کنید.

مصرف مکمل ها
امگا 3 موجود در ماهی هایی مانند سالمون و تن می تواند التهاب را کاهش دهد. روغن ماهی نیز می تواند کمک کند. افرادی که ویتامین D کمی دارند نیز نسبت به سایرین بیشتر دچار التهاب می شوند. هنوز مشخص نیست که مصرف بیشتر ویتامین D این مشکل را برطرف می کند یا خیر. به یاد داشته باشید، بهتر است ابتدا از پزشک خود بپرسید. / بهداشت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: