کد خبر: ۳۳۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 01
«پریا.ت» دختری ۱۷ ساله به دلیل فشار خانواده برای ازدواج با پسرعمویش خودکشی می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>دختری ۱۹ ساله با پسرعموی خود نامزد می‌کند، اما پس از مدتی پسرعمویش به او می‌گوید؛ ما نمی‌توانیم ازدواج کنیم و من تو را نمی‌خواهم. این دختر نوجوان هم که از بسیاری مسائل طاقتش طاق شده بود در یکی از اتاق‌های خانه‌شان با «روسری» خود را حلق‌آویز می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:«پریا.ت» دختری ۱۷ ساله به دلیل فشار خانواده برای ازدواج با پسرعمویش خودکشی می‌کند. خبر تا حدودی درست و کامل نبود

واقعیت خبر این است: «حدود چهل، پنجاه روز پیش دختری ۱۹ ساله با پسرعموی خود نامزد می‌کند، اما پس از مدتی پسرعمویش به او می‌گوید؛ ما نمی‌توانیم ازدواج کنیم و من تو را نمی‌خواهم. این دختر نوجوان هم که از بسیاری مسائل طاقتش طاق شده بود در یکی از اتاق‌های خانه‌شان با «روسری» خود را حلق‌آویز می‌کند.»

طبق آمارهای سازمان پزشکی قانونی در سال‌های گذشته؛ روش «حلق‌آویز کردن» در میان افرادی که قصد خودکشی دارند بیشترین آمار را داشته. پس از آن «خوردن دارو و خودسوزی» در رده دوم و سوم قرار گرفته است. همچنین بیش از ۵۰درصد کل خودکشی‌ها مربوط به جوانان زیر ۳۰ سال می‌شود، آن‌هم به خاطر مسائل و مشکلات خانوادگی.

دوم مهر ماه، مادر پریا برای انجام کاری خانه را ترک می‌کند. این دختر ۱۹ ساله نیز به خاطر فشارهایی که به او وارد شده بود، تصمیم می‌گیرد با روسری خود را حلق‌آویز و خفه کند.

خاله این دختر نوجوان در مورد دقایق پایانی زندگی او توضیح می‌دهد: «روز حادثه قبل از اینکه خواهرم از خانه خارج شود، پریا دست او را می‌بوسد و با او خداحافظی می‌کند، اما وقتی خواهرم به خانه بازمی‌گردد، می‌بیند پریا خودش را با روسری حلق‌آویز کرده است.» یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود نیز در مورد جزییات ماجرا می‌گوید که پریا با مادر و دو خواهر کوچک‌ترش در آپارتمانی که عمو و پدربزرگش زندگی می‌کردند، ساکن بودند. چند وقت پیش وقتی پریا و پسرعمویش نامزد می‌کنند، ناگهان خانواده پدری او می‌گویند؛ شما دو نفر به درد هم نمی‌خورید. پسرعموی پریا هم به او می‌گوید؛ من تو را نمی‌خواستم و به خواست بزرگ‌ترها با تو ازدواج کردم.» به گفته این منبع آگاه؛ مسائل دیگری هم وجود داشته که احتمالا باعث خودکشی این دختر نوجوان شده و آن آزار و اذیت‌های این دختر بوده که احتمالا او را خسته کرده. او در توضیح ادعایی که مطرح می‌کند، می‌گوید؛ آنها پریا را حبس کرده بودند و نمی‌گذاشتند حتی به خانه اقوام نزدیک برود.

یکی از اقوام دور این دختر نوجوان نیز در مورد خودکشی پریا عنوان می‌کند: «پریا از خانواده نامزدش شنیده بود که به پسرشان گفتند؛ شما مناسب هم نیستید. این دختر هم شنیده و ناراحت شده.» این درحالی است که یکی از پسرعموهای پریا؛ برادر نامزد او، مدعی است پریا به دلیل افسردگی که بعد از فوت پدرش پیدا کرده بود، خودکشی کرده است، اما به گفته اطرافیان این دختر نوجوان، پدر پریا دو سال پیش فوت کرده. اینکه پریا دو سال پس از فوت پدرش اقدام به خودکشی کرده، جای سوال است!

شهرستان هرسین در شرق استان کرمانشاه قرار گرفته. استان کرمانشاه جزو استان‌های غربی کشور محسوب می‌شود.

‌دوم مهر ماه، هرسین؛ پریا دست مادرش را بوسید و بعد خودکشی کرد

مادر پریا وضعیت روحی مناسبی برای مصاحبه ندارد برای همین خاله او در مورد این اتفاق صحبت می‌کند: «پریا حدود یکی، دو ماه پیش به خواست خودش نامزد کرد، ولی چند وقت بعد از نامزدی گفت؛ با این فرد ازدواج نمی‌کنم. مادر پریا هم اتفاقا حرفی نداشت و برای ازدواج آنها اصرار نمی‌کرد. پریا در مورد اینکه نمی‌خواست ازدواج کند به ما می‌گفت؛ نامزدش (پسرعمو) به او گفته؛ تو را نمی‌خواهم. پریا هم بعد از شنیدن این حرف دیگر نمی‌خواست با پسرعمویش ازدواج کند. حتی پسرعمویش بعد از این حرف و حدیث‌ها با گل و شیرینی به خانه خواهرم آمد تا از پریا دلجویی کند، اما فایده نداشت و پریا مدام می‌گفت؛ دیگر نمی‌خواهد با او ازدواج کند.»

خاله این دختر نوجوان از روز حادثه می‌گوید: «آن روز خواهرم تا ساعت ۱۲ ظهر خانه بود، اما وقتی تصمیم می‌گیرد برای انجام کاری از خانه بیرون برود، پریا دست به چنین کاری می‌زند. خواهرم تعریف می‌کند؛ قبل از اینکه از خانه خارج شود پریا دست او را بوسیده و با او خداحافظی کرده است. چند دقیقه بعد خواهرم با پریا کار داشته و از بیرون به او زنگ می‌زند، ولی پریا جواب نمی‌دهد! کلا کار خواهرم ده دقیقه، یک ربع بیشتر طول نکشیده، اما وقتی او به خانه برمی‌گردد، می‌بیند پریا در خانه را هم باز نمی‌کند. برای همین مجبور می‌شوند در خانه را بشکنند. داخل خانه که می‌شوند، می‌بینند پریا با روسری خود را حلق‌آویز کرده است. سریع او را به بیمارستان شهدای هرسین می‌رسانند، اما پریا تمام کرده بود.»

پسرعموی پریا، برادر نامزد او می‌گوید: «شب قبل حادثه پریا خانه ما بود، کباب خوردیم و او به خانه خودشان رفت. ما اصلا نمی‌دانیم چرا او این کار را کرده. فقط می‌دانیم پریا به خاطر فوت پدرش خیلی ناراحت بود و افسردگی پیدا کرده بود. دو سال پیش، عمویم- پدر پریا - مریض شد و به رحمت خدا رفت. پریا از این موضوع ناراحت بود به همین خاطر هم خودکشی کرده است.»

هرکی هرچی گفته؛ دروغ گفته راستش را از من بشنوید

یک منبع آگاه از جزییات ماجرا بیشتر توضیح می‌دهد: «بعد از نامزدی هم پسرعموی پریا به او می‌گوید که من تو را نمی‌خواستم و این وصلت به خواست بزرگ‌ترها بوده. پریا هم از این مساله ناراحت می‌شود و دست به چنین اقدامی می‌زند.» او در مورد اینکه پسرعموی پریا گفته؛ این دختر افسردگی داشته، می‌گوید: «افسردگی! چنین چیزی نیست. پریا دختر شادی بود. درست است که از فوت پدرش به خاطر بیماری سرطان، ناراحت بود، اما بعد از دو سال و به خاطر این موضوع اقدام به خودکشی نکرده است! پریا چند وقت پیش با پسرعمویش نامزد می‌کند. اجباری هم در کار نبوده، ولی پس از نامزدی پسرعمویش به او می‌گوید که من تو را نمی‌خواستم. پریا همین حرف‌ها را هم از خانواده پسرعمویش می‌شنود. غیر از این مسائل، پریا را در خانه حبس کرده بودند و نمی‌گذاشتند حتی به خانه اقوام نزدیک برود. اگر گفتند؛ پریا به خاطر افسردگی خودکشی کرده، دروغ است. هر کی هرچی گفته؛ دروغ گفته، راستش را از من بشنوید.

نرخ خودکشی در مناطق غربی کشور بالاتر از سایر مناطق است

خودکشی در ایران پدیده‌ای رو به رشد دانسته شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۷؛ ۱۰۰ هزار نفر خودکشی کردند. به‌طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر، ‌۱۲۵ نفر اقدام به خودکشی می‌کنند و از این تعداد ۶ نفر جان خود را از دست می‌دهند. همچنین میزان خودکشی در غرب کشور بیشتر است. با توجه به آمارهای خودکشی در سال‌های اخیر نرخ خودکشی در مناطق غربی کشور بالاتر از سایر مناطق بوده که از نظر شاخص‌های «اجتماعی و اقتصادی» وضعیت شکننده‌تری نسبت به سایر مناطق کشور دارند. آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد؛ ۵۴درصد خودکشی‌های منجر به مرگ در میان جوانان زیر ۳۰ سال روی داده است، اما آخرین آمار رسمی در رابطه با خودکشی مربوط به سال ۱۳۹۹ است. براساس آمارهای همین سازمان در سال ۹۹ به‌طور میانگین روزانه ۱۵ نفر در ایران جان خود را بر اثر خودکشی از دست می‌دهند. براساس آمار رسمی منتشر شده؛ «مسائل عشقی، مشکلات خانوادگی، مسائل اجتماعی و مسائل مالی» ازجمله سبب‌های خودکشی به شمار می‌رود. 

خودکشی در قانون

خودکشی در قریب به اتفاق سیستم‌های حقوقی جرم نیست و در قانون مجازات اسلامی نیز جرم‌انگاری نشده است، اما این به معنای جایز بودن آن نیست. با این وجود کسی نمی‌تواند از دیگری تقاضای قتل خود را بکند. تهدید به انجام خودکشی هم در قوانین جزایی جرم نیست، مگر آنکه توسط زندانی و در زندان انجام شود. بر پایه ماده ۸۳۶ قانون مدنی، هرگاه کسی به قصد خودکشی اقدامی انجام دهد و پس از آن  وصیتی را تنظیم کند، در صورتی که بمیرد وصیت او  باطل خواهد بود و چنانچه زنده بماند وصیتش نافذ خواهد بود.  همچنین معاونت در خودکشی هم جرم نیست، چون مجرمیت  معاونت  در خودکشی هم جرم نیست و هرگاه عمل ارتکابی جرم نباشد وصف مجرمانه به معاون نیز تعلق نمی‌گیرد. معاونت در خودکشی در صورتی که به حد تسبیب برسد، جرم است. معاونت در خودکشی در بند دوم ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ جرم دانسته شده است. این ماده به ترغیب، تحریک، دعوت، تسهیل شیوه ارتکاب و آموزش خودکشی از طریق سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی اشاره دارد و برای این اعمال، محکومیت ۹۱ روزه تا یک‌ساله یا جزای نقدی ۵ میلیون ریالی تا ۲۰ میلیون ریالی یا هر دو را معین کرده است. / اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: