کد خبر: ۳۳۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 01
ین عصب در طول مسیر خود ممکن است که تحت فشار قرار بگیرد یا آسیب ببیند.
شفا آنلاین>سلامت>سیاتیک نام بزرگترین و طولانی‌ترین عصب بدن است که از مهره‌های کمری شروع می‌شود و ترکیبی از پنج عصب است که از داخل استخوان لگن و باسن رد می‌شود، از پشت ران عبور می‌کند و به عضلات ساق و پا عصب دهی می‌کند و مسئول حس و حرکت قسمت زیادی از اندام تحتانی است. 

به گزارش شفا آنلاین:این عصب در طول مسیر خود ممکن است که تحت فشار قرار بگیرد یا آسیب ببیند. امکان آسیب به عصب از کنار مهره‌های کمر وجود دارد و سبب بروز درد می‌شود که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکترسیامک مرادی، فوق تخصص درد و دکترمحمد صمدیان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکترسیروس مومن زاده، فوق تخصص درد شناسی و طب درد گفتگو کرده است.
دکتر مرادی در این باره می‌گوید: عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی‌ترین عصب‌ها در بین اعصاب بدن می‌باشد که در عین حال درگیری آن می‌تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد.
وی بیان کرد: درد سیاتیک، دردی است که از کمر به باسن، پشت ران و پشت یا خارج ساق پا احساس می‌شود. معمولا دردهای سیاتیکی از ملایم شروع می‌شود و کم‌ کم به دردهای مزمن‌تر و سخت‌تر تبدیل می‌شود. حتی ممکن است این نوع دردهای شایع در پا و ساق با احساس کرختی و سوزش و نیز ضعف یا افت حرکتی همراه باشد.
این فوق تخصص درد اظهار کرد: علائم سیاتیک می‌تواند، جزئی و تحریک‌کننده یا شدید و ناتوان‌کننده باشد. درد سیاتیک به طور معمول حسی مانند سوزش یا تیر کشیدن است که از پایین کمر شروع می‌شود. درد پشت پا معمولاً در مقایسه با کمر شدیدتر است.
وی ادامه داد: درد سیاتیک به طور معمول یک پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت اغلب منجر به احساس سنگینی در پای آسیب دیده می‌شود و به ندرت ممکن است هر دو پا تحت تأثیر قرار بگیرند.
دکتر مرادی مطرح کرد: درد سیاتیک ممکن است با بی‌حسی در قسمت پشت پا همراه باشد. گاهی اوقات، سوزنی شدن یا ضعف عضلات نیز ممکن است به وجود آید.
این فوق تخصص درد متذکر شد: احساس ضعف در پاها یکی از نشانه‌های سیاتیک است. احساس سنگینی در پای آسیب دیده ممکن است بلند کردن پا از زمین را دشوار کند البته توجه کنید که بیماری آتروفی عضلانی هم می‌تواند باعث ضعف در عضلات پا شود.
وی متذکر شد: بر اثر سیاتیک، درد کمر و پشت پا با دراز کشیدن ممکن است افزایش یابد که این باعث ایجاد مشکلاتی در خوابیدن می‌شود.
دکتر مرادی می‌گوید: علائم سیاتیک ممکن است هنگام نشستن، تلاش برای بلند شدن، خم شدن ستون فقرات، پیچاندن ستون فقرات، دراز کشیدن و هنگام سرفه احساس شود.
این فوق تخصص درد تصریح کرد: انواع علل بروز درد سیاتیک عبارتند از فتق دیسک بین مهره‌ای، دژنراتیو دیسک، تنگی کانال نخاعی، بیماری اسپوندیلولیستزی، سندرم پیریفورمیس، تومورهای نخاعی که بر روی ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌کنند، سوانحی نظیر تصادفات اتومبیل یا ضرب دیدن ستون مهره‌ها و تومورهای خود عصب سیاتیک که البته بسیار شایع هستند.
وی اذعان داشت:عوامل مختلفی درد سیاتیک را افزایش می‌دهد. تغییرات وابسته به سن ستون فقرات مانند فتق دیسک کمر یا وجود زایده‌های استخوانی روی ستون فقرات از رایج‌ترین دلایل بروز درد سیاتیک است.
دکتر مرادی ادامه داد: اضافه وزن زیاد، فشار زیادی را به ستون فقرات وارد می‌کند و این تغییرات به عنوان عامل تحریک‌کننده درد سیاتیک عمل می‌کند.
این فوق تخصص درد اشاره کرد: شغل‌هایی که در آن فرد به صورت مداوم مجبور به چرخاندن کمر، حمل کردن اجسام سنگین و یا راندن وسایل نقلیه موتوری سنگین و بزرگ برای مدت طولانی است، نقش بسیار اصلی در ابتلای فرد به درد سیاتیک بازی می‌کند. با این همه شواهد علمی و ثابت شده‌ای در این مورد وجود ندارد.
وی گفت: افرادی که به مدت طولانی بی‌حرکت در جایی می‌نشینند یا زندگی بی‌تحرکی دارند، بیشتر از افراد فعال در معرض ابتلا به درد سیاتیک قرار دارند.
دکتر مرادی بیان کرد: بیماری درد عصب سیاتیک، نحوه‌ استفاده بدن از قند خون را تغییر می‌دهد و خطر آسیب عصبی در آن افزایش پیدا می‌کند.
> همیشه نمی‌توان از وقوع درد سیاتیک جلوگیری کرد
این فوق تخصص درد اشاره کرد: همیشه نمی‌توان از وقوع درد سیاتیک جلوگیری کرد و امکان بروز این مشکل وجود دارد ولی با انجام دادن کارهای مختلفی تا حدود زیادی می‌توان از کمر محافظت کرد.
وی ادامه داد: برای قوی نگه داشتن کمر باید ماهیچه‌های شکمی و قسمت پایینی کمر تقویت شوند چرا که این ماهیچه‌ها نقش بسیار مهمی در تنظیم ساختار قامتی و حفظ تعادل دارند. در مورد نوع ورزش‌هایی که می‌توان انجام داد، حتماً با پزشک مشورت کنید.
دکتر مرادی افزود: صندلی مناسبی را برای نشستن روی آن انتخاب کنید، یک صندلی باید دارای پشتی یا تکیه گاه استاندارد، دسته‌ها و میله گردان مناسب باشد و یک حوله کوچک را لوله کرده و پشت خود قرار دهید، این کار به حفظ خمیدگی طبیعی کمر کمک می‌کند. زانوها و لگن نیز در هنگام نشستن باید در یک راستا باشند.
این فوق تخصص درد مطرح کرد: اگر مجبورید که برای مدت طولانی سرپا بایستید، یک جعبه را زیر پای خود قرار داده و هر بار یکی از پاهای خود را روی آن قرار دهید و زمانی که جسم سنگینی را از زمین بلند می‌کنید، اجازه دهید که پایین‌ترین بخش بدن بیش‌ترین کار را انجام دهد.
وی افزود: کمر خود را صاف نگه داشته و تنها زانوهای خود را خم کنید و جسم سنگین را در نزدیکی بدن خود نگه دارید و به صورت همزمان اقدام به بلند کردن جسم سنگین و چرخاندن کمر نکنید. اگر جسم خیلی سنگین است از فردی دیگر برای بلند کردن آن کمک بگیرید.
دکتر مرادی در پاسخ در پاسخ به این پرسش که " چه کسانی دچار درد سیاتیک می‌شوند "، خاطرنشان کرد: رایج‌ترین دلیل سیاتیک، بیرون‌زدگی دیسک است. در واقع دیسک‌ها مانند بالشتک‌هایی بین مهره‌های ستون فقرات هستند. این دیسک‌ها با بالارفتن سن، ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. گاهی اوقات هسته‌ ژلاتینی این دیسک‌ها از بین مهره‌ها بیرون می‌آید و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند.
این فوق تخصص درد افزود: بافت طبیعی مهره‌ها گاهی ممکن است سبب تنگی کانال نخاع شود و به عصب سیاتیک فشار وارد کند. این مشکل در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر دیده می‌شود.
وی اشاره کرد: پیریفورمیس یک عضله است که در داخل استخوان لگن است. این عضله، آخرین مهره‌ کمر را به بالای استخوان ران وصل می‌کند. اگر این عضله دچار گرفتگی شود، ممکن است بر عصب سیاتیک فشار وارد کند و سبب درد سیاتیکی شود. سندروم پیریفورمیس در بین زنان شایع‌تر است.
دکتر مرادی بیان کرد: کیف پول اگر بزرگ باشد و در جیب پشتی شلوار جای داده شود، ممکن است به ماهیچه پیرفورمیس فشار وارد کند و سبب تحریک آن شود و به دنبال آن دردهای سیاتیکی بروز کند لذا بهتر است کیف پول خود را در جیب‌های پیراهن یا جیب جلویی شلوار قراردهید.
این فوق تخصص درد می‌گوید: دلایل دیگر درد سیاتیکی ممکن است در اثر آسیب عضلانی، عفونت یا شکستگی باشد. به طور کلی، هر بیماری که سبب فشار یا تحریک عصب سیاتیک شود، باعث بروز دردهای سیاتیکی نیز می‌شود.
وی توضیح داد: جهت تشخیص درد سیاتیک در هنگام معاینه، پزشک ماهیچه‌ها را از نظر قدرت و انعطاف پذیری بررسی می‌کند. از بیمار خواسته می‌شود که روی انگشتان پا یا روی پاشنه‌ پا راه برود یا در حالی که روی زانو‌های خود نشسته بلند شود و در یک حالت دیگر از بیمار خواسته خواهد شد که در حالی که روی کمر دراز کشیده، یکی از پاهای خود را بلند کند. درد اگر ناشی از سیاتیک باشد، معمولاً با انجام این کارها شدت خواهد گرفت.
دکتر مرادی ادامه داد: ممکن است افرادی بدون داشتن علائمی دچار دیسک شوند که در این زمان از عکسبرداری استفاده می‌شود و انجام رادیولوژی اشعه ایکس،‌ام آر آی، سی تی اسکن و الکترومیوگرافی برای تشخیص علت بروز درد عصب سیاتیک مفید است.
این فوق تخصص درد ابراز داشت: روش‌های درمان درد سیاتیک عبارتند از مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئید، مصرف داروهای شل کننده‌های عضلانی، استفاده از بسته‌های یخ یا گرم، انجام کشش‌های ملایم، ازون درمانی، فیزیوتراپی و لیزردرمانی، طب سوزنی، رادیوفرکانسی و تکارتراپی.
> روند دقیق عمل سیاتیک بستگی به شکایات مربوطه دارد
در ادامه نیز دکتر صمدیان در اینباره خاطرنشان کرد: به طور معمول التهاب عصب سیاتیک از آخرین ریشه‌های کمری( L۴، L۵ و S۱) ایجاد می‌شود که بین ماهیچه‌های مختلف راه پیدا می‌کند، از لگن عبور می‌کند و درامتداد ران به سمت پا می‌رود.
وی بیان کرد: التهاب عصب سیاتیک و درد متعاقب آن هم می‌تواند به دلیل فشردگی مکانیکی عصب توسط فتق و هم به دلیل تحریک ناشی از مواد نیمه مایع تشکیل‌‌دهنده دیسک بین مهره‌ای و خارج‌شدن از خود فتق ایجاد شود. در ارزیابی قبل جراحی باید علاوه بر درد، علائمی ظاهر شوند که نشان‌دهنده رنج عصبی هستند، مانند ازدست‌دادن قابل‌توجه حساسیت و بروز اختلالاتی مانند ازدست‌دادن توانایی نگه‌داشتن ادرار.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: علائم درد عصب سیاتیک اینگونه است که پس از یک حرکت ناگهانی یا برای ماندن در همان وضعیت بدن ایجاد می‌شود و حتی زمانی درد بدون هیچ دلیل مشخصی خود را نشان می‌دهد، برای مثال پس از یک شب آرام بیرون آمدن از تخت، با حرکت ستون فقرات درد بدتر می‌شود. زور زدن، سرفه، یک عطسه ساده درد عصب سیاتیک را تشدید می‌کند.
وی افزود: از طرف دیگر، درد احشایی که به آسیب‌شناسی ستون فقرات مربوط نمی‌شود، با حرکت تغییر نمی‌کند و با استراحت بهبود نمی‌یابد. درد در اوج خود مداوم است و حتی در شب نیز وجود دارد. با گذشت زمان تمایل به تغییر در طول روز داردیعنی گاهی اوقات وجود دارد و گاهی قطع می‌شود از نشانه‌های این مشکل هستند.
دکتر صمدیان توضیح داد: معاینه بالینی جهت تشخیص درد عصب سیاتیک عمدتاً براساس مانور خاصی است، یعنی بلند شدن پای مستقیم از سطح تخت که باعث ایجاد درد می‌شود. قدرت، حساسیت و رفلکس‌ها باید بررسی شود. بدیهی است که آن‌ها از صلاحیت فنی بیشتری برخوردارند و ارزیابی آن‌ها توسط یک فرد غیر عادی دشوار است. فشرده‌سازی در آخرین قسمت ستون فقرات اغلب باعث درد می‌شود و گاهی اوقات فشار دادن انگشت باعث درد در امتداد سیاتیک می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: درد سیاتیکی بسیار شایع‌ است که در اثر فشار در طول مسیر عصب ایجاد شود. معمولاً سیاتیک در ۹۰ درصد موارد در یک دوره زمانی متغیر (حداکثر شش ماه) به طور خود به خود بهبود می‌یابد و یا به وسیله راه‌های غیر جراحی مانند مصرف دارو، فیزیوتراپی و... فرد بهبود می‌یابد.
وی متذکر شد: در موارد شدید درد عصب سیاتیک باید گفت که دیسک به روشی کم و بیش مشخص از محل معمول خود بیرون‌زده و رشته‌های عصبی را که به داخل عصب سیاتیک ‌می‌روند را فشرده می‌کند و باعث سیاتیک می‌شود. هر چیزی که عصب را تحریک می‌کند باید برداشته شود جراحی فتق دیسک برای سیاتیک می‌تواند به صورت کلاسیک یا از راه پوست باشد.
دکتر صمدیان اظهار کرد: آمادگی برای عمل سیاتیک بدین صورت است که پزشک شما دقیقاً به شما خواهد گفت که قبل از عمل باید به چه نکاتی توجه کنید و هرچه بیشتر به آن پایبند باشید، عملیات بهتر پیش خواهد رفت. قبل از عمل، پزشک اطلاعاتی در مورد عمل به شما می‌دهد. آن‌ها را با دقت بخوانید و هرگونه سؤال مبهم را با پزشک خود روشن کنید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: قبل از عمل اگر دارو مصرف می‌کنید، لطفاً به پزشک خود اطلاع دهید. دارو‌هایی که بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارند، مانند آسپرین باید حدود ۱۴ روز قبل از عمل قطع شوند. این در مورد قرص‌های خواب نیز صدق می‌کند. پزشک ممکن است بتواند یک داروی جایگزین تجویز کند.
وی گفت: روند دقیق عمل سیاتیک بستگی به شکایات مربوطه دارد. بسته به نوع سیاتیک، پزشک عمل تسکین، سفت شدن مهره‌ها یا کاشت دیسک بین مهره‌ای مصنوعی را انجام می‌دهد.
دکتر صمدیان خاطرنشان کرد: بعد از عمل سیاتیک، اقامت در کلینیک توانبخشی اغلب توصیه می‌شود. در آنجا با ورزش‌های توانبخشی و تمرینات عملکردی آشنا خواهید شد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یادآور شد که بعد از جراحی عصب سیاتیک اگر از دستورالعمل‌های پزشک و آموزش‌های توانبخشی پیروی کنید، شانس بهبودی شما بیشتر می‌شود. تنها در صورتی می‌توانید به بهترین نتیجه درمانی برسید که انگیزه داشته باشید و ابتکار عمل داشته باشید و بعد از بازتوانی به تمرین ادامه دهید.
وی بیان کرد: بعد از عمل عصب سیاتیک بازگشت به کار معمولاً هشت تا دوازده هفته پس از عمل است. هنگامی که می‌توانید دوباره ورزش کنید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این تصمیم به هر مورد بستگی دارد.
دکتر صمدیان متذکر شد: برخی خطرات و عوارض ممکن است بعد از عمل عصب سیاتیک رخ دهد به طور مثال انواع تهاجمی جراحی با خطرات بیهوشی عمومی همراه است. برخلاف روش‌های کم تهاجمی، زخم جراحی نیز کندتر بهبود می‌یابد و چسبندگی یا مشکلات دیگری در محل برش ایجاد می‌شود. اغلب پس از یک عمل تهاجمی باید استراحت طولانی داشته باشید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: استراحت طولانی در مورد درمان سیاتیک نسبتاً معکوس است، در حالی که فعالیت‌های عادی روزمره بسیار بهبود بخش هستند. به طور کلی، شما باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. به دلیل ترس از درد در حالت اجتناب از حرکت قرار نگیرید، زیرا این باعث افزایش علائم و به خطر افتادن موفقیت طولانی مدت درمان می‌شود.
وی ادامه داد: در مورد درد حاد، اگر صاف روی زمین دراز بکشید و پا‌های خود را بکشید، به فرد برای کاهش درد، کمک می‌کند. با کمک بالش نیز باسن و زانو‌های شما باید در زاویه راست باشند.
دکتر صمدیان در پاسخ به این پرسش که " چگونه می‌توانیم از سیاتیک جلوگیری کنیم "، اذعان داشت: مطمئن شوید که فعالیت بدنی کافی دارید. اگر در حالت نشسته زیاد کار می‌کنید، بسیار مهم است که از جای خود بلند شوید و حرکت کنید. ژیمناستیک سبک و تمرینات پشت نیز به تسکین کمر و دیسک‌های بین مهره‌ای کمک می‌کند. اگر حرکت خیلی کم باشد، مکانیک کمر نامتعادل می‌شود. سفت شدن ماهیچه نتیجه آن است. اتصالات تاندون نیز تحریک می‌شوند. همچنین در زندگی روزمره به وضعیت صحیح بدن توجه کنید. با تمرینات پشت می‌توانید به تقویت عضلات پشت نیز کمک کنید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت:اگر قبلاً تحت تأثیر سیاتیک قرار گرفته‌اید، توجه مداوم به رفتار‌های مناسب سلامت کمر در زندگی روزمره برای جلوگیری از عود مجدد درد بسیار مهم است. مطمئن شوید که طبق دستور فیزیوتراپی به اندازه کافی ورزش می‌کنید. اگر اضافه وزن دارید، توصیه می‌شود با ورزش مناسب و رژیم غذایی کم کالری وزن اضافه را کاهش دهید.
> عصب سیاتیک بلندترین عصب موجود در بدن انسان است
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در اینباره ابراز کرد: سیاتیک یک بیماری است که به دلیل فشرده شدن عصب سیاتیک باعث درد در پایین کمر، پا و ران می‌شود.
وی اظهار کرد: عصب سیاتیک بزرگ‌ترین و بلندترین عصب موجود در بدن انسان است. این عصب از قسمت پایین کمر شروع و شده و از پشت پاها به سمت ساق هر پا می‌رود. این عصب سیگنال‌ها را بین عضلات و پوست پاها و کف پا منتقل می‌کند.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد متذکر شد: درد زمانی ایجاد می‌شود که یک قسمت از عصب سیاتیک، آسیب دیده یا تحت فشار قرار بگیرد. سیاتیک در غالب اوقات با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود، توجه به این نکته ضروری است که این اصطلاح فشرده شدن عصب (درد) را که یک علامت است پزشک توصیف می‌کند، خود آن واقعاً یک بیماری نیست.
وی عنوان کرد: اگر سیاتیک تحت درمان قرار نگیرد ممکن است مشکلات زیادی برای سلامتی شما ایجاد کند. پزشک برای تشخیص علت سیاتیک، از شما در مورد علائمی که دارید سوالاتی پرسیده و در مورد ویژگی‌های درد، محل بروز آن و نحوه تشدید یا تسکین آن از شما اطلاعاتی می‌گیرد. درهنگام معاینه از شما خواسته می‌شود که مانورهای مختلفی را با اندام تحتانی خود انجام دهید.
دکتر مومن زاده ادامه داد: پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق از آزمایش‌های مختلفی مانند‌ام آر‌ای و سی تی اسکن کمک بگیرد. پس از تشخیص دقیق علت ابتلا به درد سیاتیک، برنامه درمانی متناسب با آن به شما ارائه می‌شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد عنوان کرد: درد سیاتیک خیلی شایع نیست و در هر سال حدود سه میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند. با این که این درد ممکن است در هر سنی ایجاد شود اما غالباً در افراد بین 40 تا 60 سال بیشتر دیده می‌شود البته هر کسی که علائم مشابه سیاتیک دارد به سیاتیک مبتلا نیست. کمر درد عمومی و سندرم پیریفورمیس نیز علائمی مشابه دارند.
وی گفت: تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک در انتهای ستون فقرات دلیل مشخص ابتلا به سیاتیک است. این فشرده شدن باعث گستردگی درد شده و بر قسمت پایین کمر، لگن و قسمت خارجی پاها تأثیر می‌گذارد. سیاتیک غالباً با استفاده از آزمایش "بلند کردن پای صاف" تشخیص داده می‌شود که در آن بیمار روی کمر دراز کشیده و پای خود را به طور مستقیم با زاویه‌ای بین 30 تا 70 درجه بلند می‌کند. این حرکت باعث کشیده شدن عصب سیاتیک می‌شود، اگر دردی احساس نشد احتمال ابتلا به دیسک کمر وجود ندارد.
دکتر مومن زاده می‌گوید: سندرم پیریفورمیس با درد در عصب سیاتیک مشخص می‌شود اما سیاتیک واقعی نیست زیرا به فشرده شدن عصب از طریق مهره‌های ستون فقرات ربطی ندارد. در این سندرم، عصب سیاتیک به دلیل اسپاسم عضله پیریفورمیس که یک ماهیچه کوچک در کنار باسن بوده و از انتهای ستون فقرات تا بالا استخوان ران ادامه یافته و مستقیماً روی عصب سیاتیک قرار گرفته است تحت فشار قرار می‌گیرد.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد افزود: تشخیص ابتلا به سندرم پیریفورمیس دشوار است و غالباً فقط در زمانی که احتمال ابتلا به سیاتیک رد شود این بیماری تشخیص داده می‌شود.
وی مطرح کرد: درد عمومی کمر در طول عمر حدود 85 درصد افراد احساس می‌شود وغالباً به دلیل ابتلا به سیاتیک ایجاد نمی‌شود. در بسیاری از موارد، درد کمر به دلیل کشیدگی عضلانی شدید یا رگ به رگ شدن عضلات کمر در هنگام ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین یا قرار گرفتن در وضعیت‌های نامناسب بدنی ایجاد می‌شود.
دکتر مومن زاده توضیح داد: شایع‌ترین علت ابتلا به درد سیاتیک، فتق دیسک کمر است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک ستون فقرات ضعیف شده و محتویات ژله مانند آنها بیرون می‌زنند و ریشه عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می‌دهند. درد ناشی از این فشار، سیاتیک نامیده می‌شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد ادامه داد: آرتروز باعث تحلیل غضروف مفاصل ستون فقرات و دیسک‌های گردن و قسمت پایین کمر می‌شود. این عارضه باعث ایجاد خارهای استخوانی شده که به عصب سیاتیک فشار وارد کرده و باعث بروز درد شدید می‌شوند.
وی می‌گوید که علل شایع ابتلا به سندرم پیریفورمیس عبارتند از بارداری، استفاده بیش از حد از عضلات پیریفورمیس و داشتن وضعیت بدنی نامناسب در هنگام نشستن است.
دکتر مومن زاده ابراز کرد که سندرم پیریفورمیس و سیاتیک واقعی علائم مشابه هم دارند زیرا در هر دوی این بیماری‌ها، عصب سیاتیک تحت فشار قرار می‌گیرد. با اینکه ممکن است علائم در هر دو پا احساس شوند اما درسیاتیک معمولاً یک پا دچاردرد می‌شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد تصریح کرد: برخی علائم ابتلا به سیاتیک عبارتند از بروز درد خفیف تا شدید که ممکن است تا پاها و روی پا نیز کشیده شود، دردهای تیز در یک طرف لگن، قسمت خارجی ران‌ها و ساق پا ، بی‌حسی و احساس گزگز در اندام تحتانی، درد و احساس سوزن سوزن شدن در پاها، احساس سوزش در قسمت پایین بدن، ضعف عضلانی در پای مبتلا و درد ناحیه پایین کمر.
وی خاطرنشان کرد: برخی اقدامات درمانی غیر جراحی مؤثر برای کاهش درد سیاتیک عبارتند از مصرف دارو و تزریق، درمان‌های فیزیکی، سرما درمانی و گرما درمانی، اوزون تراپی است.
دکتر مومن زاده افزود: داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و استامینوفن به منظور کاهش درد سیاتیک مصرف می‌شوند. تزریق کورتیزون در کانال ستون فقرات نیز می‌تواند در برخی بیماران مؤثر واقع شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد مطرح کرد: پزشک ممکن است روش‌های مختلفی برای کاهش درد سیاتیک به کار گیرد. نخست، بهتر است با سرما درمانی برای کاهش درد سیاتیک شروع کنید. پس از آن از گرما برای کمک به شل شدن عضلات اطراف و کاهش تنش روی عصب سیاتیک استفاده کنید.
وی اظهار کرد: تزریق گاز اوزون یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای درمان درد سیاتیک (در کمر یا پا) است. این گاز،نوعی اکسیژن است که بیشتر در لایه اوزون بوده و از ما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند، اثر ضدالتهابی نیز دارد و به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. علائم بیمارانی که از این روش درمانی استفاده کرده‌اند تا 25 درصد بهبود یافته است.
دکتر مومن زاده در پایان گفت: ورزش یک روش مؤثر در پیشگیری از ابتلا به سیاتیک است و به بهبود گردش جریان خون در همه بدن و شل شدن عضلات کمک کرده و باعث کاهش درد سیاتیک می‌شود. چاقی، اضافه وزن و بی‌تحرک بودن نیز احتمال ابتلا به درد سیاتیکی را افزایش می‌دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: