کد خبر: ۳۳۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 01
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از کمبود 300 قلم دارو در کشور تاکید کرد که حوزه سلامت اولویت دولت نیست.
شفا آنلاین>سلامت>یحیی ابراهیمی  با انتقاد از اینکه حوزه سلامت اولویت دولت نیست، گفت: متاسفانه درحالی با کمبود بیش از 300 قلم دارو در کشور مواجه هستیم که مسئولان مربوطه خبر از رفع کمبودها می‌دهند و بر این باورند که کمبود دارویی وجود ندارد و در واقع به مسائل حوزه سلامت توجه چندانی نمی‌شود و مسائل این حوزه در اولویت برنامه‌های دولت نیست.
به گزارش شفا آنلاین:نماینده سلسله و دلفان در مجلس با تاکید بر اینکه تامین بودجه و اعتبارات مناسب برای حوزه سلامت باید در کانون توجه جدی قرار گیرد، ادامه داد: وزارت بهداشت باید به صورت جدی دنبال رفع مشکلات باشد؛ اغلب پزشکان به دلیل پرداخت‌های ناکافی رغبتی برای فعالیت در سیستم دولتی ندارند و پرداخت‌های نامناسب و نامنظم نارضایتی کادر درمان و به تبع آن نارضایتی مردم را در پی داشته است.
ابراهیمی با بیان اینکه افزایش سقف کارانه‌ها باید اولویت دولت و مجلس باشد، گفت: وضعیت پزشکان در سیستم دولتی مطلوب نیست و روز به روز هم وضعیت آنها بدتر می‌شود بنابراین نیاز است که دولت در این رابطه چاره اندیشی کند.
وزیر بهداشت پیش از این وعده داده بود: تا پایان امسال هیچ کمبود دارویی در آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم‌ها که بیشتر برای بیماری‌های عفونی از جمله سرما خوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌شود، نداریم.
مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو هم گفته بود: کمبودهای دارویی 420 قلم در مهرماه پارسال بود که اکنون به 81 قلم رسیده است.
پیکانپور از 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید برای تامین نیازهای دارویی خبر داد و با بیان اینکه 60 درصد آن محقق شده است، گفت: 4.5 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز در حوزه تامین کمبودهای دارویی تخصیص یافته است.
* چالش کمبود نقدینگی در صنعت داروسازی
در همین ارتباط، عضو هیئت مدیره شرکت داروسازی نیز گفت: بزرگترین مشکل صنعت داروسازی درحال حاضر تامین نقدینگی است و بانک‌ها همکاری لازم را با شرکت‌های داورئی ندارند.
کیانوش عزیزی افزود: بنا بود تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی به حوزه دارو اختصاص یابد، اما بانک‌های عامل هنگام اعطای آن، تسهیلات پیشین شرکت‌های داورئی را نیز در نظر می‌گیرند و به حساب شرکت دارویی منظور می‌کنند برای همین نیاز شرکت‌ها به نقدینگی رفع نمی‌شود.
وی ادامه داد: لازم است که بانک مرکزی، اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های مربوط به حوزه دارو را رصد کند، زیرا برخی از موضوعات در سطوح بالا مصوب می‌شود، اما در سطوح پایین اجرا نمی‌شود و بانک‌های عامل از اجرای مصوبات سرباز می‌زنند. بانک مرکزی باید از هر یک از بانک‌های عامل بخواهد تا در خصوص پرداخت تسهیلات حوزه دارو بصورت شفاف اعلام کنند که چقدر و با چه فرمولی این تسهیلات اعطا شده است.
عزیزی گفت: علاوه بر مشکل نقدینگی، بحث تامین مواد اولیه نیز وجود دارد، زیرا تخصیص ارز مورد نیاز ازسوی بانک‌ها با تاخیر انجام می‌شود. گاهی مشکلات مربوط به تخصیص ارز و یا مشکلات گمرک باعث توقف تولید می‌شود، اما کارخانه‌های داروسازی تلاش می‌کنند تا این توقف باعث اخلال در تامین دارو نشود./جمهوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: