کد خبر: ۳۳۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 30
در حالی که قیمت دستوری کالاهای اساسی اعلام شده است، در بازار شاهد اختلاف قیمت و بی ثباتی آن هستیم. روز پنج شنبه هفته پیش مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی قیمت مصرف کننده هفت کالای اساسی را اعلام کرد.

شفا آنلاین>سلامت>شهیاد آبنار مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی گفت: در راستای شفاف‌سازی فرایند قیمتی بازار، رعایت حقوق مصرف کنندگان کالاها و همچنین تقویت مشارکت مردمی در اجرای سیاست های نظارتی و پایش بازار، قیمت خرده فروشی مصرف کننده هفت قلم کالای اساسی اعلام شد.

به گزارش شفا آنلاین:وی اظهار داشت: براساس این مصوبه قیمت هرکیلوگرم شکر سفید فله ای ۲۸ هزارتومان، شکر بسته بندی ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزارتومان در خرده فروشی ها به دست مصرف کنندگان برسد.

آبنار تصریح کرد: همچنین قیمت روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی ۴۸ هزارو ۲۰۰ تومان، روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی ۴۷ هزارو ۴۰۰ تومان، روغن مایع مخلوط ۸۱۰ گرمی ۴۷ هزارو ۴۰۰ تومان، روغن مایع مخلوط حلب ۱۶ کیلوگرمی ۸۲۶ هزارو ۲۰۰ تومان و روغن نیمه جامد حلب ۵ کیلوگرمی ۲۴۷ هزارو ۲۰۰ تومان در خرده فروشی ها به دست مصرف کنندگان برسد.

نرخ تورم ۱۴۰۲ در نیمه نخست سال در چند مقطع خبرساز و رکوردشکن شد. بر اساس آخرین گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده، در مرداد تورم سالانه حدود ۴۷ درصد، تورم نقطه به نقطه نزدیک ۴۰ درصد و تورم ماهانه نیز ۲,۴ درصد بوده است. بانک مرکزی نیز در ماه‌های گذشته بارها بر کاهشی بودن روند تورم ۱۴۰۲ تاکید کرده که گاهی واکنش‌برانگیز هم شده است.

در جدیدترین اظهارنظر در مورد نرخ تورم، محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی مدعی شده بود که دولت در مهار تورم موفق بوده؛ به گونه‌ای که در ۶ ماهه نخست امسال تورم کشور ۱۶ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته او، تورم [نقطه به نقطه] از حدود ۵۵ درصد به ۳۹ درصد رسیده (تسنیم). پیش از این، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز از ایجاد آرامش در بازارهای مالی و کاهش ۱۴ درصدی تورم نقطه به نقطه سخن گفته بود.

این در حالی است که عدم انتشار کامل و به موقع داده‌ها و شاخص‌های اقتصادی در ماه‌های گذشته، صدای اعتراض برخی کارشناسان مالی و اقتصادی را درآورده. در واقع یکی از رویکردهایی که دولت سیزدهم در طول فعالیت خود در پیش گرفته، سرکوب و پنهان‌کاری آماری بوده است. این موضوع را در حوزه‌های مختلف از جمله نرخ تورم می‌توان دید.

همه این تلاش‌های در حالی است که در عمل، تورمی که مردم احساس می‌کنند بالاتر از تورم رسمی است.

در این زمینه، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در تابستان سال قبل، مطابق آمار بانک مرکزی ۴۵.۸ درصد و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ۵۱.۵ درصد بود اما در میانه مرداد، مردم آن را ۸۵ درصد احساس می‌کردند.

به ویژه در ماه‌های گذشته، تورم بالا در بعضی اقلام مواد غذایی محسوس بود که برای مثال می‌توان به رشد ۹۱ درصدی قیمت گوشت قرمز در خرداد اشاره کرد. هر چند در برخی ماه‌ها تورم کلی این بخش رکوردشکن و در بعضی ماه‌ها کاهشی بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: