کد خبر: ۳۳۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 30
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۹۶ درصد هزینه بیماران ام اس مربوط به دارو است و در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج تلاش کردیم سهم بیمار بابت هزینه دارو را پرداخت کنیم.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: اقلام دارویی نسخه بیمار ایرانی، بیشتر از ۲ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش شفا آنلاین:محمدمهدی ناصحی، در چهاردهمین نشست مدیران انجمن ام اس، با اعلام اینکه اعتبار صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج از ۵ هزار میلیارد در سال گذشته به ۷ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است، ادامه داد: شیوع ام اس از دوران شیرخوارگی تا بزرگسالی دیده می‌شود، بنابراین شناسایی این بیماری در کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: پزشک، پرستار توانبخشی، دولت و خیرین در کنار هم باید برای بیمار ام اس تلاش کنند تا درد و رنج کمتری داشته باشند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۹۶ درصد هزینه بیماران ام اس مربوط به دارو است و در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج تلاش کردیم سهم بیمار بابت هزینه دارو را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در تهران، اصفهان و فارس بیشترین هزینه برای بیماران ام اس در این صندوق صورت گرفته است.

ناصحی گفت: ما نسبت به کشورهای منطقه تفاوت بالایی در پوشش جمعیت تحت حمایت بیمه داریم و این یک شاخص حائز اهمیت است.

وی افزود: ما در اجرای نسخه الکترونیک پیشگام هستیم و بانک اطلاعات جامعی از خدمات گوناگون درمانی در کشور به دست آورده‌ایم.

ناصحی ادامه داد: میانگین بین المللی مصرف دارو در جهان زیر ۲ قلم و در ایران ۴.۳ قلم است، میانگین اقلام دارویی در هر نسخه ایرانی بالا است و به ۱۰ قلم نیز می‌رسد. همچنین تجویز آزمایشات تیروئیدی و ویتامین D در ایران بسیار بالاتر از متوسط جهانی است که باید با تحلیل اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، این نقاط هزینه بر شناسایی شده و بابت پوشش بیماران خاص و صعب العلاج هزینه شود.

وی افزود: بیمه‌های تکمیلی بخشی از وظایف بیمه‌های پایه را انجام می‌دهند، چون بیمه پایه در کشور باید قوی‌تر شود.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به مشکلات بیماران ام اس بیمه تأمین اجتماعی، گفت: سال گذشته به سازمان تأمین اجتماعی ۵۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کردیم.

ناصحی افزود: بر اساس گزارشات این اعتبار به موقع به بیماران پرداخت نشد و لذا در سال جاری مقرر شد به صورت آزمایشی سامانه صندوق صعب العلاج بیماران خاص بیمه سلامت و تأمین اجتماعی یکسان شود و در مرحله اولیه سه داروخانه نیز برای این هدف مشخص شد.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به دلایل فنی هنوز نتوانسته اطلاعات بیماران و نحوه سامانه پرداخت را پیاده سازی کند که ما در جلسات هفتگی پیگیر حل این مشکلات هستیم. سایر بیمه‌ها زیر بار تجمیع منابع مالی در بیمه سلامت نمی‌روند.

ناصحی افزود: ما مدافع هزینه کردن برای بیماران هستیم و دائم از سازمان برنامه و بودجه مطالبه می‌کنیم.

وی در خصوص گلایه بیماران ام اس از تعداد سازمان‌های بیمه گر و اختلاف در پوشش بیمه‌ای، گفت: تجمیع منابع سازمان‌های بیمه گر در بیمه سلامت با مخالفت‌های زیادی همراه شده و ما در تلاشیم پوشش بیمه در بخش خصوصی را بالا ببریم تا دسترسی به خدمات برای بیماران سهل شود.

ناصحی افزود: در بخش خصوصی ۷۰ درصد تعرفه دولتی را پوشش می‌دهیم که چیزی در حدود ۲۰ درصد تعرفه خصوصی است و در لایحه برنامه هفتم سعی کردیم این موارد اصلاح شود تا دغدغه بیماران رفع شود. / مهر


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: