کد خبر: ۳۳۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 29
در صورت ابتلای افراد به هاری و عدم درمان به موقع آن، افراد در خوشبینانه ترین حالت تا یک ماه زنده می‌مانند.

شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به کشندگی ۱۰۰ درصدی بیماری "هاری" از افراد خواست هر نوع گزش حیوانات را جدی گرفته و در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر محمدحسین زمانیان به مناسبت روز جهانی هاری (ششم مهر)، از این بیماری به عنوان یک بیماری کشنده یاد کرد و افزود: در صورت ابتلای افراد به هاری و عدم درمان به موقع آن، افراد در خوشبینانه ترین حالت تا یک ماه زنده می‌مانند.

وی با اشاره به انتقال این بیماری از حیوان به انسان گفت: ویروس هاری در بزاق پستانداران خونگرم از جمله سگ، گرگ، گربه،خرس، گراز، خفاش و حتی حیوانات اهلی مانند گاو و بز و گوسفند می‌تواند زندگی کند و اگر این حیوانات آلوده به ویروس باشند و انسان را گاز بگیرند، ویروس از طریق این گزش به انسان منتقل می‌شود.

زمانیان خاطرنشان کرد: همچنین از طریق تماس با بزاق و مخاط حیوان آلوده هم امکان انتقال این بیماری وجود دارد.

وی دوره کمون هاری را چهار تا ۱۲ هفته عنوان و تصریح کرد: طی این مدت ویروس خود را به سیستم عصبی مرکزی رسانده و به بافت‌های عصبی حمله می‌کند.

وی افزود: شروع علائم این بیماری مشابه بیماری آنفلوآنزا است و فرد با علائمی مانند تب، ضعف عضلانی و... مواجه می‌شود.

زمانیان گفت: بعد از این مرحله علائم اصلی بیماری هاری در افراد ظاهر می‌شود که به دو نوع هاری "خشمگین" و هاری "ساکت" شناخته می‌شوند.

وی افزود: در نوع هاری خشمگین فرد علائمی مانند اضطراب، بیش فعالی، افزایش بزاق در دهان، توهم و ترس از آب و خشم را بروز می‌دهد، اما در نوع ساکت آن فرد به تدریج دچار علائم فلج شده و با افت هوشیاری به کما می‌رود.

زمانیان تاکید کرد: در هر دو نوع هاری، مرگ بیمار در صورت عدم درمان به موقع قطعی است.

وی تنها راه نجات این افراد را تزریق هرچه سریع‌تر واکسن هاری عنوان کرد و افزود: افرادی که دچار گزش شده اند باید بلافاصله به مدت ۱۰ دقیقه محل گزش را با آب و صابون شست و شو دهند.

وی با اشاره به "بی هوازی" بودن ویروس هاری، نسبت به بستن و پانسمان محل گزش هشدار داد و افزود: بستن یا بخیه زدن محل زخم موجب رشد و انتشار هرچه سریع‌تر ویروس هاری در بدن می‌شود.

زمانیان گفت: بعد از شست و شوی ۱۰ دقیقه‌ای محل زخم، باید هرچه سریعتر فرد مصدوم به مراکز درمانی مراجعه و واکسن هاری را تزریق کند.

وی افزود: واکسن هاری چهار دوز است که در روز اول گزش، روز سوم، هفتم و نهایتا ۱۴ روز پس از دوز سوم تزریق می‌شود.

وی تاکید کرد: تزریق واکسن برای تمام افراد گزیده شده الزامی است و منعی برای هیچ کس ندارد و این احتمال هست که در کنار تزریق واکسن، سرم ضدهاری هم برای افراد تجویز شود.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به کشندگی ۱۰۰ درصدی بیماری هاری، از افراد خواست هر نوع گزش حیوانات را جدی گرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مراکز درمانی جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: