کد خبر: ۳۳۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 27
در نامه سعید کریمی آمده است: با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، همچنین آغاز فصل سرما و افزایش احتمال بروز بیماری‌های فصلی و تنفسی ضروری است موارد زیر با نظارت مستقیم برای کسب آمادگی بیمارستان‌ها مدنظر قرار بگیرد.

شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور بر ضرورت کسب آمادگی برای احتمال افزایش بروز بیماری‌های تنفسی تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین:در نامه سعید کریمی آمده است: با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، همچنین آغاز فصل سرما و افزایش احتمال بروز بیماری‌های فصلی و تنفسی ضروری است موارد زیر با نظارت مستقیم برای کسب آمادگی بیمارستان‌ها مدنظر قرار بگیرد.  

۱. تاکید بر واکسیناسیون آنفلوآنزا برای کادر درمانی و بیماران گروه‌های هدف با هماهنگی معاونت بهداشت 

۲. پیش‌بینی امکانات طراحی تریاژ دولایه در بخش اورژانس بیمارستان‌ها و تفکیک بیماران تنفسی 

۳. پیش‌بینی و تامین ملزومات حفاظتی فردی کادر درمان و بیماران تنفسی 

۴. تاکید بر رعایت اصول احتیاط پیشگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی از سوی کارکنان و بیماران 

۵. پیش‌بیین و تامین داروها و وسایل مصرفی مورد نیاز 

۶. به روزرسانی دانش و مهارت تشخیص و درمان بیماران تنفسی بر اساس نظام مراقبت سندرمیک به پزشکان و کارکنان مرتبط 

۷. نظارت بر تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک و سرم‌درمانی همراه با برنامه‌های آموزشی مرتبط 

۸. مدیریت ازدحام در بخش اورژانس و مدیریت تخت بستری در سطح بیمارستان 

۹. پیش‌بینی نیاز به افزایش تخت بستر و ایزوله تنفسی با تجهیزات لازم به ویژه در بیمارستان‌های ریفرال 

۱۰. تاکید و نظارت بر استمرار ثبت دقیق اطلاعات بیماران سرپایی و بستری در سامانه پرتال معاونت درمان به صورت روزانه 

وضعیت نگران‌کننده از بروز همزمان ۳ بیماری

احمد مهری، اپیدمیولوژیست درباره احتمال افزایش بماری های تنفسی به همشهری آنلاین گفت: با بازگشایی مدارس و آغاز پاییز، داده‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که احتمالا طی ۴هفته آینده افزایش بیماری‌های تنفسی خواهیم داشت که می‌تواند سیستم سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. 

وی افزود: طی ۵ ماه پیش رو، بروز همزمان موارد کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار نگران‌کننده است و این شرایط سالمندان و افراد دارای بیماری‌هایی زمینه‌ای را بیشتر تهدید می‌کند. 

این پژوهشگر حوزه بهداشت با تاکید بر این که وزارت بهداشت باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این باره داشته باشد، تاکید کرد: علاوه بر اطلاع‌رسانی شفاف باید دسترسی به داروها افزایش پیدا کند و گروه‌ها پرخطر هم واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. 

مهری درباره افزایش ابتلا به کرونا با توجه به افزایش ابتلای جهانی هم بیان کرد:‌هنوز نمی‌دانیم کدام واریانت کرونا در ایران در حال چرخش است و از ماه می سال جاری میلادی، سویه اریس (EG.۵) در سطح جهانی در حال گسترش است و ایمنی‌گریزی آن جدی است. 

او همچنین درباره علائم این زیرسویه جدید را آبریزش بینی، دردگلو. درد عضلات و بدن، علائم گوارشی و تنفسی اعلام کرد و گفت:‌ در صورت بروز این علائم توصیه می‌شود که افراد در خانه بمانند و استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و شلوغ هم ضروری است.

ماسک زدن و شستشوی دست‌ها را جدی بگیریم

حمید عمادی،‌ رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی هم با بیان این که اکنون با سه بیمار مواجه هستیم، بیان کرد:‌ در کنار آنفلوآنزا و عفونت‌های تنفسی باید بدانیم، اگرچه بیماری کووید از حالت شدید و کشنده خود به عارضه خفیف‌تری تبدیل شده و مانند گذشته موجب مرگ نمی‌شود اما به شدت مسری است و افراد را سریع درگیر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: برخی افراد علائم تنفسی، آبریزش بینی، گلو درد دارند ولی در برخی دیگر بیماری کووید به شکل علائم گوارشی خودنمایی می کند؛ درمنزل وقتی همه افراد یکباره با همدیگر در عرض مدت کوتاهی با این علائم روبرو می‌شوند، یعنی به احتمال خیلی زیاد بیماری کووید گرفته؛ اما آنفلوآنزا اینطور سریع مسری نیست.

به گفته عمادی با شروع فصل سرما هرکدام از این بیماری‌ها قابلیت تبدیل به اپیدمی دارند (انواع کووید، آنفلوآنزا، سرماخوردگی) پس باید توانایی افتراق داشته باشیم، ولی آنچه مهم است باید ماسک زدن را جدی بگیریم و به شستشوی دست‌ها اهمیت دهیم.

وی تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در محیط های شلوغ باید جدی باشد؛ اگر به هر یک از علائم این بیماری های ویروسی فصل مبتلا شدیم باید چند روزی در منزل استراحت کنیم چون بهترین درمان این بیماری‌ها استراحت در منزل است. اینکه در منزل بمانیم و استراحت کنیم دو حسن مهم دارد یکی اینکه فرد زودتر بهبود پیدا می‌کند و دیگر اینکه سایر افراد جامعه و اطرافیان را نیز مبتلا نمی‌کند. پس اگر رعایت نکنیم شاید با اپیدمی‌های وسیع و مرگ و میر در افرادی که زمینه برخی بیماری‌های را دارند مواجه بشویم.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: