کد خبر: ۳۳۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 27
آغاز سال تحصیلی همزمان با فصل پاییز و زمستان، باعث شده تا اغلب دانش آموزان در نیمه دوم سال؛ تجربه بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوانزا را داشته باشند.
شفا آنلاین>سلامت>سرماخوردگی را می‌توان شایع‌ترین بیماری ویروسی قلمداد کرد که اغلب افراد در طول سال حداقل چند نوبت گرفتار آن می‌شوند که البته قریب به اتفاق بیماران نیز بدون ویزیت پزشک و تجویز دارو، بهبود می‌یابند. فقط چند درصد افراد هستند که با توجه به شدت بیماری و وضعیت جسمانی که دارند، نیاز پیدا می‌کنند از دارو برای بهبود سرماخوردگی استفاده کنند.

به گزارش شفا آنلاین:سرماخوردگی نوعی عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس‌ها و نای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف وجود دارند که می‌توانند منجر به بروز این بیماری شوند.

ویروس سرماخوردگی به آسانی از فردی به فرد دیگر یا از سطحی به سطح دیگر منتقل می‌شود. بسیاری از این انواع ویروس‌ها می‌توانند ساعت‌ها و یا حتی روزها روی سطوح زندگی کنند.

هر فرد بزرگسال معمولاً در هر سال دو الی سه بار به این ویروس مبتلا می‌شود. نوزادان و کودکان نیز ممکن است بیشتر از این میزان در معرض این بیماری قرار داشته باشند.

اگرچه ویروس سرماخوردگی برای همه ما یک ویروس آشنا است، اما نکاتی وجود دارند که می‌توانند در بهبود سریع‌تر این بیماری به شما کمک کنند.

حالا در شروع فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی مدارس، شایع‌ترین بیماری دانش آموزی را می‌توان سرماخوردگی تلقی کرد که بعضاً با غیبت دانش آموز نیز همراه می‌شود. اما، نکته قابل تأمل در پاییز ۱۴۰۲، پیش بینی احتمال شیوع آنفلوانزا است که همین موضوع باعث شده؛ وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی، دستورالعمل آماده باش صادر کند.

دانش آموز بیمار در منزل بماند

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به شروع سال تحصیلی مدارس، گفت: با ورود به فصل جدید و تغییرات آب و هوایی، ممکن است با بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا بیشتر مواجه شویم که برای پیشگیری از آنها مخصوصاً در کودکان و دانش آموزان رعایت برخی نکات ضروری است.

وی ادامه داد: با اطمینان باید بگوییم که بیماری کووید هنوز تمام نشده و هرگونه غفلت و ساده انگاری و عدم رعایت برخی نکات ساده، نه تنها کووید را گسترش می‌دهد، بلکه منجر به شیوع سایر بیماری‌های واگیر و تنفسی در سطح جامعه خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: اولیای دانش آموزان و معلمین مدرسه باید توجه کنند که اگر دانش آموزی علائم سرماخوردگی دارد، باید از حضور در مدرسه و کلاس درس اجتناب کرده و حتماً به پزشک مراجعه و یا در منزل استراحت کند.

فرشیدی، مصرف مایعات گرم و استراحت در منزل را در مواقع بروز علائم سرماخوردگی در روند بهبودی مؤثر دانست و گفت: استفاده از ماسک در اماکن و محیط‌های سرپوشیده که جمعیت زیادی حضور دارد، توصیه می‌شود.

وی گفت: استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی، حلقه اول مقاومت در برابر ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزا، کووید و سرماخوردگی است.

فرشیدی بر شستشوی مرتب دست‌ها در مدرسه تاکید کرد و افزود: توصیه می‌کنیم که دانش آموزان در ساعات تفریح قبل از مصرف غذا و تغذیه، حتماً دست‌ها را با آب و صابون یا مایع، شستشو دهند. در این زمینه، مدارس هم باید امکانات لازم و بهداشتی برای نظافت دانش آموزان را مهیا کنند و آب سالم و صابون در دسترس دانش آموزان قرار گیرد.

آماده باش معاونت درمان وزارت بهداشت

در همین حال، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با ابلاغ دستورالعملی به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، خواستار آمادگی مراکز درمانی در مواجهه با موج بیماری‌های تنفسی فصلی شده است.

شایع ترین بیماری دانش آموزی در فصل مدرسه/ آماده باش وزارت بهداشت

بر اساس آنچه که معاون درمان وزارت بهداشت به معاونت درمان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است؛ کادر درمان می‌بایست نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

همچنین، ثبت و نظارت دقیق و روزانه از بیماران سرپایی، موضوع دیگری است که معاون درمان وزارت بهداشت، بر آن تاکید کرده است.

نظارت بر تجویز آنتی بیوتیک و سرم درمانی، یکی دیگر از نکات مورد تاکید معاون وزیر در ابلاغیه به معاونت درمان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: