کد خبر: ۳۳۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 27
محمدرضا نسب عبداللهی
این یادداشت کوتاه را به آن امید می‌نویسم که وزیران «بهداشت و درمان» و «کشور» بدانند بر سر مدیری که حدود سه سال برای ارتقای وضعیت بهداشت و درمان یک شهرستان کوچک در شمال کویر استان کرمان زحمت کشیده، چه آمده است.

شفا آنلاین>سلامت>آقای وزیر کشور! امیدوارم خاطرتان باشد ششم شهریور امسال در سفری که به شهرستان انار در شمال استان کرمان داشتید و پروژه ساختمان بیمارستان ۴۲ تختخوابی انار را افتتاح کردید، هنگام سخنرانی‌تان از «دکتر ساناز عبداللهی، مدیر وقت شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار» که در همان سالن سخنرانی مورد تشویق مردم قرار گرفته بود، به نیکی نام برده و گفتید: «خیلی خوشحالم که سرکار خانم عبداللهی مورد تشویق عمومی قرار گرفتند، این نشان می‌دهد مردم کسانی را که به آنها خدمت می‌کنند، هم می‌شناسند و هم دوست دارند».

درست ۱۶ روز بعد از آن تشویق و سخنان جنابعالی، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان در اقدامی شگفت‌آور دکتر عبداللهی را که صادقانه خدمت کرد، از کار برکنار و همه را بهت‌زده کرد. دکتر عبداللهی دقیقا در اوج کرونا یعنی در سال ۱۳۹۹ پذیرفت که مدیریت شبکه بهداشت و درمان انار را بر عهده بگیرد، دوران بسیار سختی که هر کسی حاضر نبود چنین مسئولیتی را در شهرستانی کوچک بپذیرد. او در سه سال حضورش توانست پروژه ساخت بیمارستان ۴۲ تختخوابی انار را به سرانجام برساند و دقیقا حالا که زمان آغاز به کار بیمارستان جدید و ثمردهی زحماتش بود، از کار برکنار شد. او افزون بر این، در این سال‌ها موفق شده بود با پیگیری‌های مستمر، برای ارتقای وضعیت درمانی انار نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان از خیرین کمک جذب کند. حالا و به دنبال برکناری برخورنده و نامتعارف او، شماری از خیرین کمک‌های خود را به پروژه‌های درمانی انار متوقف کرده‌ یا تعهدات مالی خود را پس گرفته‌اند.

آقای وزیر بهداشت و درمان! چرا رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان باید چنین مدیر موفق و پرتلاشی را برکنار کند، آن هم به بدترین شکل ممکن؟ چرا مدیری که «برای خوشامد دیگران کار نمی‌کرد» و در «چارچوب اهداف وزارت بهداشت و درمان» فعالیت چشمگیری داشت، باید به بدترین شکل برکنار شود؟ شما از نحوه رفتار رئیس علوم‌پزشکی رفسنجان با این مدیر برکنار‌شده مطلع هستید؟ مگر هدف نهایی وزارت بهداشت و درمان این نیست که وضعیت درمانی و بهداشتی در سراسر ایران به نقطه مطلوبی برسد؟ پس چه شده مدیری را که در این چارچوب، فعالانه کار می‌کرد، حذف کردند؟ چرا رئیس علوم‌پزشکی رفسنجان باید مدیر شبکه بهداشت و درمان انار را که در محل خدمتش زندگی می‌کرد، برکنار کند و فردی را جایگزین او کند که ساکن شهرستان رفسنجان است و حاضر نیست در محل خدمتش یعنی انار زندگی کند؟

آقای وزیر بهداشت و درمان! آیا می‌دانید رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، مدیر بومی بیمارستان انار را هم برکنار کرده و فردی را جایگزین رئیس پیشین کرده که او هم حاضر نیست در انار زندگی کند و ماهانه حدود ۱۴ میلیون تومان باید هزینه شود تا او را هر صبح از رفسنجان به انار بیاورند و ظهر هم به محل زندگی‌اش در رفسنجان برگردانند. روزهای پایانی هفته هم که ایشان اساسا در انار نیست. مگر بیمارستان نوپای انار مانند بیمارستان‌های بزرگ است که پر باشد از مدیران و پزشکان و غیبت رئیس بیمارستان اشکالی ایجاد نکند؟

این اتفاقات در حالی رخ داده که آیین‌نامه «آیین‌نامه لزو‌م اقامت مدیران در محل مأ‌موریت خود» مصوب ۲۰ شهریور ۱۳۸۴ می‌گوید کلیه دستگاه‌ها باید در انتخاب و انتصاب رؤسا و مدیران و‌احدهای اجرائی در سطوح استان، شهر و شهرستان، از افراد و‌اجد شرایط ساکن در محل خدمت استفاده کنند. رئیس علوم‌پزشکی رفسنجان چرا باید هم‌زمان با این اتفاقات، رئیس مرکز بهداشت شهرستان انار را هم برکنار کند فقط به این بهانه که همگام رئیس برکنارشده شبکه بهداشت و درمان انار بوده است؟

جناب آقای وزیر بهداشت و درمان! این حجم از رفتارها و تصمیم‌های عجیب رئیس علوم‌پزشکی رفسنجان در کجای اهداف وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد؟ این نوع تصمیمات می‌تواند روند رو به رشد وضعیت بهداشتی و درمانی انار را با چالش‌های جدی مواجه کند و دلسردی گسترده‌ای را هم در بین خیرین و نیکوکاران رقم بزند.

به دنبال این رخدادها از رئیس علوم‌پزشکی رفسنجان خواستم تا در این خصوص گفت‌وگو کند، اما تماس‌ و ارسال پیام جهت تعیین وقت مصاحبه با ایشان به نتیجه نرسید، با‌این‌حال امیدوارم جنابعالی تیم بازرسی با تجربه‌ای به شهرستان‌ انار اعزام کنید تا حقایق را به شما گزارش کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: