کد خبر: ۳۳۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 25
در مواردی امکان دارد هر کدام از نمونه­های این بیماری علائم خاصی را داشته باشند که حتی منجر به مرگ شود، از همین رو لازم است که در صورت بروز نشانه­های لیشمانیوز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شفا آنلاین:سلامت>سالک یا لیشمانیوز بر اثر گروهی از تک یاخته­های انگلی بروز می­کند که در مناطق گرمسیری و نیمه­گرمسیری جهان یافت می­شوند و می­تواند زخم های شدید روی پوست شما یا عفونت اندام­های داخلی را به­دنبال داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین: در مواردی امکان دارد هر کدام از نمونه­های این بیماری علائم خاصی را داشته باشند که حتی منجر به مرگ شود، از همین رو لازم است که در صورت بروز نشانه­های لیشمانیوز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه کسانی به سالک مبتلا می­شوند؟

لیشمانیوز گروهی از بیماری­ها است که توسط انواع مختلفی از انگل­های لیشمانیا ایجاد می­شود و افراد امکان دارد آن را از طریق نیش پشه خاکی دریافت کنند که باعث زخم­های پوستی بدشکل و بیماری­های تهدیدکننده زندگی خواهد شد.

اغلب افرادی که در مناطق روستایی گرمسیری یا مکان­هایی با بهداشت نامناسب زندگی می­کنند امکان دارد به این بیماری مبتلا شوند، افراد مبتلا به اچ­آی­وی و سایر بیماری­هایی که سیستم ایمنی را ضعیف می­کند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت لیشمانیا هستند.

در خصوص واگیردار بودن این بیماری، باید بدانید که ممکن است از طریق زخم عفونی یا با انتقال خون از فرد آلوده، عامل بیماری به فرد دیگری منتقل شود اما به­طور کلی سرعت سرایت آن خیلی بالا نیست و با رعایت نکات بهداشتی مشکلی برای شما ایجاد نمی­شود.

آشنایی با انواع مختلف سالک

به­طور کلی بیماری لیشمانیوز به 3 دسته اصلی تقسیم می­شود که از نظر شدت علائم و میزان خطر برای افراد متفاوت خواهد بود که انواع آن به شرح زیر است.

لیشمانیوز جلدی

لیشمانیوز جلدی یک عفونت در پوست است که با نیش پشه خاکی ایجاد می­شود و بر اثر این مشکل، برجستگی (ندول) بر روی پوست بروز می­کند که به مرور زمان به زخم­های بزرگ تبدیل خواهد شد.

ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا علائم این بیماری به خودی خود بهبود یابد و اغلب نشانه­ های این عارضه چند هفته یا چند ماه پس از نیش پشه خاکی، شروع می­شود.

به­ندرت ممکن است در بسیاری از نواحی پوست خود برآمدگی یا زخم را مشاهده کنید، در این حالت زخم­ها می­توانند بارها و بارها عود کنند حتی اگر مراحل درمان را طی به­طور کامل گذرانده باشید.

آزمایش­هایی که برای تشخیص سالک انجام می­شود

لیشمانیوز مخاطی

لیشمانیوز مخاطی معمولا از عوارض نمونه جلدی است. در این حالت زخم­ها در بینی، دهان یا گلو (غشاهای مخاطی) ایجاد می­شوند و به­ندرت امکان دارد که خودبه­خود بهبود یابد. این را در نظر داشته باشید که این نوع از عارضه در صورت عدم درمان معمولا کشنده خواهد بود و می­تواند باعث تغییر شکل صورت شود.

لیشمانیوز احشایی

لیشمانیوز احشایی که کالاآزار نیز نامیده می­شود، شکل جدی از این بیماری است که توسط انواع خاصی از انگل­ها ایجاد می­شود و بر اندام­های داخلی مانند طحال و کبد تاثیر می­گذارد.بعد از اینکه مگس آلوده شما را نیش زد، علائم عارضه گاهی چند ماه تا یک سال و حتی بیشتر طول می­کشد. این نوع از بیماری می­تواند به­سرعت باعث مشکلات جدی شود و در صورت عدم درمان کشنده است.

 

با توجه به اینکه انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که می­تواند خطرات بسیار زیادی را به­دنبال داشته باشد و حتی در مواردی منجر به مرگ شود، فردی که در معرض عوامل آسیب­رسان قرار 

می­گیرد باید به­سرعت به یک دکتر سالک مراجعه کند.

علائم بیماری سالک

علائم این بیماری بستگی به نوع آن دارد، به­طوری که لیشمانیوز جلدی و مخاطی باعث ایجاد زخم­های بزرگ و دیر التیام می­شود، درحالی که برای بیماران مبتلا به نوع احشایی نشانه­ها متفاوت خواهد بود.لیشمانیوز جلدی باعث ایجاد برآمدگی روی پوست شما می­شود که می­تواند به­صورت دلمه یا پوسته باشد. با گذشت زمان این ناحیه به یک زخم، با پوست سخت و مرکز فرورفته تغییر حالت می­دهد.

 

از طرفی در افراد مبتلا به لیشمانیوز مخاطی، علائمی همچون ایجاد زخم در بینی، دهان یا گلو دیده می­شود که امکان دارد به­صورت هم­زمان یک یا چند زخم روی پوست نیز ظاهر شود.علائم لیشمانیوز احشایی به­صورت تب بوده که می­تواند به­طور ناگهانی شروع شود و برای چند هفته ادامه داشته باشد و بقیه نشانه­ها شامل لرز، عرق سرد، تورم غدد لنفاوی، تورم شکم ناشی از بزرگ­شدن طحال، کاهش وزن، خستگی، ضعف، لکه­های تیره یا تغییر رنگ پوست است.

 

با توجه به اینکه هر نوع از این بیماری علائم مختلفی را ایجاد می­کند، اگر ساکن مشهد هستید و هر یک از این نشانه­ها را برای مدتی تجربه می­کنید بهتر است با مراجعه به دکتر سالک در مشهد علت اصلی را مورد بررسی قرار دهید.

 

آزمایش­هایی که برای تشخیص سالک انجام می­شود

در زمان مراجعه به پزشک برای تشخیص بیماری لیشمانیوز ممکن است چند آزمایش مختلف برای شما تجویز شود که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

 

  • بیوپسی سوزنی : یک ارائه­دهنده مراقبت­های پزشکی از سوزن برای گرفتن نمونه بافت طحال، غدد لنفاوی یا مغز استخوان شما استفاده می­کند و در آزمایشگاه از طریق میکروسکوپ انگل لیشمانیا پیدا می­شود که بهترین راه برای تشخیص نوع احشایی است.

 

  • بیوپسی پوست : در این حالت نمونه­ای از بافت زخم روی پوست، بینی یا دهان شما برداشته می­شود تا از نظر وجود انگل مورد بررسی قرار بگیرد.

 

  • آزمایش خون : گاهی اوقات ممکن است پزشک به­دنبال علائم عفونت در خون شما باشد.

 

لیشمانیوز چگونه درمان می­شود؟

چندین داروی ضد انگلی به­صورت قرص، شربت یا پماد موجود است که این بیماری را درمان می­کند. اگر لیشمانیوز جلدی دارید، ممکن است پزشک شما روش­های دیگری استفاده کند که عبارت­اند از:

 

  • حرارت­درمانی : پزشک گرما را روی زخم و ناحیه اطراف آن اعمال می­کند.

 

  • کرایوتراپی : در این حالت زخم­هایی که بر اثر نوع جلدی ایجاد می­شود، برای 10 تا 30 ثانیه در هر درمان سرد می­شود.

 

  • لیزردرمانی : پزشک معالج از دستگاهی برای اعمال لیزر روی زخم و نواحی اطراف آن استفاده می­کند.

 

داروهایی که به­طور معمول برای درمان لیشمانیوز مورد استفاده قرار می­گیرند شامل آمفوتریسین، میلتفوسین، آنتی­مووان­های 5 ظرفیتی و پارومومایسین است.ساکنان تهران که در معرض نیش پشه خاکی قرار می­گیرند یا علائمی از این بیماری را تجربه می­کنند با مراجعه به دکتر سالک در تهران می­توانند با استفاده از روش­های تشخیصی به­سرعت از مشکل خود آگاه شوند و راه­های درمان را در پیش بگیرند.

لیشمانیوز چگونه درمان می­شود؟

جمع ­بندی

سالک یک بیماری انگلی است که معمولا بر اثر نیش پشه خاکی ایجاد می­شود و شامل انواع مختلفی همچون جلدی، مخاطی و احشایی است که هر کدام علائم خاصی دارند و نواحی مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار می­دهند.

 

به­طور معمول در نواحی گرمسیری و مکان­های غیربهداشتی احتمال ابتلا بیشتر خواهد بود و نحوه سرایت این بیماری از طریق برخورد با زخم یا دریافت خون فرد آلوده است، از طرفی نوع احشایی می­تواند منجر به مرگ شود از همین رو باید علائم عارضه را جدید بگیرید.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: