کد خبر: ۳۳۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 23
شرکت تعاونی مسکن شهرداری تهران، سال ۸۹ در محدوده منطقه چیتگر شروع به ساخت برجی 20طبقه با ۱۴۴ واحد کرده که برخلاف وعده آماده‌شدن آن در شهریور ۱۴۰۰ همچنان بخشی از ساخت ساختمان نیمه‌کاره مانده است.سکنان نیز به این بدقولی ها معترض شده اند.
شفا آنلاین>اجتماعی>شرکت تعاونی مسکن شهرداری تهران، سال ۸۹ در محدوده منطقه چیتگر واقع در خیابان علی‌مرادی شروع به ساخت برجی 20طبقه با ۱۴۴ واحد کرده که برخلاف وعده آماده‌شدن آن در شهریور ۱۴۰۰ همچنان بخشی از ساخت ساختمان نیمه‌کاره مانده است. ساکنان در این سال‌ها بارها علاوه بر هزینه اولیه، مبالغ دیگری هم پرداخت کرده‌اند و در روزهای گذشته نیز هیئت‌مدیره درخواست مالی مجدد داشته است.
به گزارش شفا آنلاین:برخی ساکنان به دلیل نگرانی از فسخ قرارداد، در واحدهای نیمه‌کاره ساکن شدند. طبق آنچه ساکنان اشاره کردند، در روزهای گذشته گویا گروهی از طرف پیمانکار به ساکنان حمله کردند و در درگیری به تعدادی از آنها آسیب رسید. مالکان اشاره کردند در صورت عدم پرداخت هزینه ذکرشده از طرف هیئت‌مدیره تعاونی، قرارداد را فسخ می‌کنند و واحد را با قیمت کارشناسی به فرد دیگری می‌فروشند. البته طبق صحبت‌های عضو هیئت‌مدیره این شرکت تعاونی شهرداری، تورم سال‌های اخیر باعث برهم‌خوردن تمام معادلات آنها شده و چاره‌ای جز دریافت پول بیشتر از مالکان ندارند.

  

مثل صحرانشین‌ها زندگی می‌کنیم

یکی از مالکان این ساختمان که از سال ۹۸ اقدام به خرید واحد مسکونی کرده و همچنان درگیر تهیه پول برای تکمیل پروژه است، می‌گوید: «پیش‌فروش این واحدها از سال ۸۹ شروع شده، ولی من از سال ۹۸ واحدی از این پروژه خریدم. از من ۸۰۰ میلیون گرفتند تا با همین کار تمام شود. قرار بود شهریور سال ۱۴۰۰ واحدها تحویل داده شود. در قول‌نامه اشاره شده بود که احتمالا مبلغی اضافه خواهد شد. وقتی به سال ۱۴۰۰ رسیدیم جلسه‌ای گذاشتند و توضیح دادند کار عقب مانده، گفتند به گرانی برخوردیم و کم آوردیم. ما را مجبور کردند بین ۵۷۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون که متوسط 

۷۰۰ میلیون می‌شود، پول پرداخت کنیم. اینجا صراحتا بیان کردند واحدها را شهریور ۱۴۰۱ تحویل خواهیم داد. اما زمان گذشت و به بعد از عید ۱۴۰۲ رسیدیم و گفتند برای هر واحد باید دوباره مبلغی بدهید. مثلا به من گفتند در مدت کوتاهی ۹۲۰ میلیون پرداخت کنم. ما به دنبال راه‌حلی بودیم تا این مبلغ را تبدیل کنیم. هفته پیش هم ابلاغیه‌ای آمد که اگر طی پنج روز ۲۵۰ میلیون از مبلغ را واریز نکنید، قرارداد فسخ می‌شود و واحد به قیمت کارشناسی به فروش می‌رود. ما جمع شدیم تا در این رابطه صحبت کنیم، اما تعاونی با هیچ‌کدام از نظرات ما کنار نیامد. الان چند روزی است که از ترس اینکه واحد را از دست بدهیم، با چند خانوار دیگر اینجا مستقر شدیم. با وجودی که ساختمان آب، گاز و برق ندارد، مثل صحرانشین‌ها زندگی می‌کنیم. من به عنوان معلم نمی‌توانم ظرف پنج روز ۲۵۰ میلیون تهیه کنم. تعداد محدودی این پول را واریز کردند، ولی به آنها گفته شده اگر دیگر افراد پول را واریز نکنند، ما پروژه را تحویل نمی‌دهیم. باید صبر کنیم تا همه پول را پرداخت کنند و ممکن است باز هم پول بگیرند».

ما کتک خوردیم

سعید وطنی، نماینده مالکان، به حضور برخی مالکان در ساختمان اشاره می‌کند که به دلیل نگرانی از پس‌گرفتن واحدها، مالکان مستقر شدند و می‌گوید: «در حال حاضر که در ساختمان مستقر شدیم، اداره تعاون دارد کمک می‌کند تا آب و برق ساختمان را وصل کنیم ولی یک گروه با وضعیت نامناسب به ساختمان ریختند و آب را به روی ما بستند. چند روز قبل در همین ساختمان ما مراسم ۲۸ صفر گرفته بودیم، اما این جماعت کاری با ما کردند که هرگز یادمان نمی‌رود‌. گروهی وارد ساختمان شدند و به ما و زن و بچه ما حمله کردند. ما الان برای این رفتارشان که واقعا به ما حمله کردند شکوائیه تنظیم کردیم». این مالک اضافه می‌کند: «تمام بحث ما این است که ساختمان‌ها را تحویل بگیریم. برای همین تا الان به تمام مقامات هم نامه دادیم. اگر تا الان چیزی را رسانه‌ای نکردیم، گفتیم در گروه‌های معاند چیزی در مورد این تعاونی مطرح نشود ولی دیگر خسته شدیم. مگر می‌شود یک تعداد اراذل و اوباش را برای ما بفرستد که با چاقو و چماق از در و دیوار وارد ساختمان شوند؟ یک روز در لابی همین ساختمان مراسم اربعین برگزار کردیم که یکی از اعضا به رفت‌وآمدهایی مشکوک می‌شود. بعد از آن یکدفعه دیدیم تعداد زیادی با سلاح سرد از در و دیوار وارد ساختمان شدند. ما هم مجبور بودیم برای حفاظت از زن و بچه دفاع مشروع کنیم. مشکل آنها این بود که چرا ساختمان را تحویل گرفتیم و در آن مستقریم. اما در پرونده‌ای که بعد از حضور پلیس برای آنها تشکیل شد، گفتند؛ نزاع دسته‌جمعی، در صورتی که یکی از همان اراذل اقرار کرد از طرف گروهی خاص آمدند. خدا به ما رحم کرد که فقط چهار، پنج نفرشان داخل ساختمان آمدند و بقیه بیرون بودند. ما فقط می‌دیدیم تعداد زیادی با قمه روی در و دیوار ایستادند. ما راه فراری هم نداشتیم؛ چون زن و بچه ما همه داخل ساختمان بودند‌. تعدادی از ما به همین دلیل آسیب دیدیم و زخمی هستیم...».

افزایش تورم‌ همه معاملات ما را به هم زد

مسعود داسکار عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل تعاونی مسکن شهرداری تهران تأکید دارد که همه چیز بر اساس قول‌نامه پیش رفته و البته تورم‌های چند سال اخیر تمام برنامه‌های آنها را بر هم زده است. داسکار می‌گوید: «ما همه چیز را برای این افراد توضیح دادیم، اما از کسانی که حرف خودشان را هم قبول ندارند چه انتظار داشته باشیم؟ این افراد قرارداد را دیدند، اما بعد از آن مسائل دیگر را عنوان می‌کنند. ما وقتی سال ۹۵ با پیمانکار قرارداد بستیم، متریال آن زمان با الان متفاوت خواهد بود. طبق محاسبات ما قرار بود پیش از این ساختمان تحویل داده شود، اما افزایش قیمت‌ها همه چیز را متفاوت کرد. در قرارداد آمده که پول انشعابات و محوطه‌سازی بر عهده خودشان است ولی به آن بی‌توجهی می‌کنند. ما در قرارداد کلمه علی‌الحساب را ذکر می‌کنیم، چون نمی‌دانیم در آینده چقدر با افزایش قیمت مواجه 

خواهیم شد». داسکار در پاسخ به ماجرای مهلت پنچ‌روزه مالکان برای پرداخت 

۲۵۰ میلیون می‌گوید: «ما برج سه و چهار به این افراد نامه دادیم که این مبلغ آخر را بدهید. در واقع ما چهار یا پنج روز نیست که به آنها وقت داده باشیم، بلکه بیش از دو ماه است. آیا شما خبر داشتید که پژو ۲۰۷ که ۲۵۰ میلیون بود، به یک میلیارد می‌رسد؟ ما هم نمی‌دانستیم با این میزان افزایش قیمترو‌به‌رو می‌شویم». این عضو هیئت‌مدیره در مورد ماجرای ضرب‌و‌شتم پیش‌آمده در ساختمان اشاره می‌کند: «اتفاقا در همین مورد به دادگاه و کلانتری رفتم و با پیمانکار هم صحبت کردم. به پیمانکار گفتم این چه کاری بود که انجام دادید؟ در رابطه با این موضوع من طرف خریدارها را گرفتم. من تا آن موقع فقط حرف خریدارها را شنیده بودم. وقتی اینها را به او گفتم، گفت این حرف‌ها درست نیست و فقط نگهبان‌های ساختمان را بیشتر کرده بوده تا حفاظت از این ساختمان بیشتر شود. به طور کل هم باید بگویم وقتی برجی ساخته می‌شود، ناظر باید پایان کار را اعلام کند، در غیر این صورت هر اتفاقی بیفتد پای خود خانوارها خواهد بود. الان هم مالکان کارهایی در ساختمان می‌کنند که بسیار خطرناک است؛ مثلا از آسانسور نیمه‌کاره ساختمان استفاده می‌کنند که هنوز به‌طور کامل تأییدیه نگرفته است، برای خودشان برق کل ۱۴۴ واحد را وصل می‌کنند که ما اطلاع دادیم هر اتفاقی بیفتد گردن خودشان  خواهد بود و...»./شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: