کد خبر: ۳۳۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 23
احمد بخشایش
یکی از چالش‌های مهم انتخابات مجلس ۹۸، مشارکت پایین شهروندان بود که این موضوع باعث شد از همان روزها بسیاری از تحلیلگران در این مورد اخطارهایی بدهند.
شفا آنلاین>اجتماعی>حالا در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، نه‌تنها راه‌حلی موثری برای افزایش مشارکت طرح نشده است بلکه این احتمال وجود دارد که مشکلات معیشتی به کاهش مشارکت شهروندان در انتخابات منجر شود. البته در این مورد باید به نوع رفتارها و کنش‌های نمایندگان مجلس هم اشاره کنیم که در طول چهار سال حضور در بهارستان آنچنان که باید و شاید برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه‌ تاثیرگذاری نداشتند و همانطور که خودشان بارها اعلام کرده‌اند در این مورد با اعتراض رای‌دهندگان در حوزه‌های انتخاباتی‌شان روبه‌رو شده‌اند.

در این مورد باید اضافه کنیم، نه‌تنها مهمترین چالش در انتخابات پیش‌رو افزایش مشارکت مردم است بلکه این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان امید به آینده جامعه دارد. هر چه درجه امید جامعه بالاتر باشد فضا برای شکل گیری مشارکت پرشورتر مردم بیشتر فراهم می‌شود. شرط لازم برای جامعه هر کشوری به ویژه ایران آن است که بسترهای اقتصادی در وضعیت مطلوبی به سر ببرد که حالا نشانه‌هایی از آن را مشاهده نمی‌کنیم. این بزرگترین فاکتور انگیزشی برای امید به آینده جامعه مخصوصا درباره نسل جوان محسوب می‌شود. اگر اوضاع اقتصادی برای مردم قابل پیش‌بینی نباشد، نمی‌توانند هیچ اقدامی انجام دهند و این طبیعی است که چنین عواملی باعث کاهش سطح کنشگری و مشارکت‌پذیری شهروندان خواهد شد. برای مثل باید بگوییم که اگر فردی به استخدام یک شرکت یا سازمان دولتی درمی‌آید، بتواند پیش‌بینی کند با حقوقی که می‌گیرد چند سال بعد امکان خرید مسکن را دارد. وقتی شاخص‌های اقتصادی وضعیت مطلوبی پیدا کند، اهداف و خواسته‌های اجتماعی همچون «آزادی‌های مدنی» در مرحله بعد مورد توجه قرار می‌گیرد. وقتی اوضاع اقتصادی و اجتماعی در وضعیت دلخواه جامعه قرار گرفت، آن زمان نوبت به طرح مطالبات سیاسی و انتخاب مسوولان براساس گرایش‌های سیاسی می‌رسد. در واقع جامعه در چنین فضایی تمایل دارد تاثیرگذاری خود را در انتخاب مسوولان مشاهده کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: