کد خبر: ۳۳۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 23
علی اصغر فانی
معلمين نيز تابع و دنباله‌روي سوالات آزمون سراسري هستند. در كلاس‌هاي درس جايي براي تحصيل مسائل علمي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي نيست و دانش‌آموزان تك‌بعدي تحت آموزش‌هاي تستي قرار مي‌گيرند.
شفا آنلاین>اجتماعی>همه ساله تعداد قابل توجهي جوان در كشور براي ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي در آزموني به نام كنكور شركت مي‌كنند. يكي از اشكالات كنكور سراسري بي‌توجهي به ارزشيابي‌هاي درون مدرسه‌اي بود.
 كنكور، روش تدریس معلمان و نحوه مطالعه و درس خواندن دانش‌آموزان و حتي برنامه درسي مدارس را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اگر درسي در كنكور، ضريب بالايي داشته باشد، مدارس در برنامه هفتگي به آن درس توجه بيشتري كرده و اگر درسي در كنكور مورد سوال قرار نگيرد، عملا از برنامه درسي مدرسه و مطالعه دانش‌آموز حذف مي‌شود. 
يكي از شاخص‌هاي مدرسه خوب و معلم از ديد اكثر اوليای دانش‌آموزان اين است كه مدرسه و معلم تا چه ميزاني به نكات تستي دروس مي‌پردازند.
 معلمين نيز تابع و دنباله‌روي سوالات آزمون سراسري هستند. در كلاس‌هاي درس جايي براي تحصيل مسائل علمي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي نيست و دانش‌آموزان تك‌بعدي تحت آموزش‌هاي تستي قرار مي‌گيرند. تست‌هاي چهارگزينه‌اي كنكور معلمين را به سمت بيان به اصطلاح نكات تستي يا راه‌حل تستي مباحث هدايت كرده و همه معلمين مورد سوال دانش‌آموزان قرار مي‌گيرند كه راه‌حل تستي اين سوال چيست؟ صدا و سيماي كشور در چندين كانال با پخش آگهي‌هاي تبليغاتي با هدف جذب داوطلبان كنكوري به مراكز آموزشي خصوصي و اجراي «شو» توسط مجري در نقش مقام والاي معلم، اين مفهوم را مي‌خواهند منتقل كنند که تست زدن نياز به «علم» ندارد، «لم» تست‌زني را بايد آموخت. تبليغات را در چند كانال پخش مي‌كنند. صدا و سيما كاري به تخريب بنيان‌هاي علمي و فناورانه ندارد بلكه فقط به درآمد مالي حاصل از فروش دقايقي از آنتن به آموزشگاه‌هاي كنكور مي‌انديشد. تفاوت روش ارزشيابي در آموزش و پرورش (آزمون تشريحي) و آزمون سراسري (تستي) نيز مشكلاتي را براي دانش‌آموزان عزيز ايجاد كرده است. تصحيح پاسخنامه‌هاي آزمون‌هاي تستي كه با ماشين صورت مي‌گيرد ساده و به دور از قضاوت افراد بوده در حالي كه تصحيح اوراق امتحانات تشريحي با خطاي انساني روبه‌رو است و سليقه افراد تصحيح‌كننده موثر است.
ورود شوراي عالي انقلاب فرهنگي به موضوع كنكور و تعيين ضابطه ورود به آموزش عالي در سال‌هاي اخير و تاثير تدريجي معدل امتحانات نهايي پايه‌هاي دهم، يازدهم و دوازدهم اقدام مباركي است كه با تلاش‌هاي كارشناسي به تدريج مشكلات اجرايي‌  آن برطرف مي‌شود. به نظر مي‌رسد در بازنگري به اين مصوبه موارد زير بايد مورد توجه قرار گيرد:
1- برگزاري امتحانات 3 پايه دهم و يازدهم و دوازدهم در دانش‌آموزان استرس ايجاد مي‌كند.
2- سنجش بايد در خدمت آموزش قرار گيرد نه آموزش در خدمت سنجش
3- امكانات آموزش و پرورش محدود بوده و با توجه به گرماي تابستان و نبود يا كمبود وسايل خنك‌كننده و محدوديت اعتبار برگزاري امتحانات سه پايه به صورت نهايي از دقت نتايج امتحانات مي‌كاهد.
داوطلبان شركت در آزمون سال 1403 ، معلمين و مدارس خود را با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تطبيق داده و در حال آماده شدن براي تيرماه سال آينده هستند.
در اين شرايط مجلس شوراي اسلامي طرح يك‌فوريتي براي توقف اين مصوبه را به تصويب رسانده و درنهايت تاثير قطعي نمرات امتحان نهايي را با تاثير مثبت جابه‌جا مي‌كند. يعني اگر نمره امتحانات نهايي دانش‌آموزي برايش امتياز بيشتري مي‌آورد، موثر باشد.
عدم هماهنگي بين مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن نقد جدي به تنوع و تعدد مراكز قانون‌گذاري، اقدام مجلس به موضوعي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيش‌تر ورود كرده خلاف نظرات رهبري انقلاب است.
اين سوال جدي از مسوولين وجود دارد كه بي‌ثباتي خط‌مشي‌ها و برنامه‌ها چه لطمه‌اي به روحيه جوانان كشور كه سرمايه اصلي كشور می‌باشند، وارد مي‌كند. خانواده‌ها نگران مي‌شوند و مدارس كه خود را با مصوبه اخير هماهنگ كرده بودند در بلاتكليفي به سر مي‌برند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: