کد خبر: ۳۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 03
شفاآنلاین-رییس سازمان غذا و دارو گفت : تولید کنندگان متخلف صنایع لبنی به دادگاه و تعزیرات حکومتی معرفی شدند.
به گزارش شفاآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ، «رسول دیناروند» در پاسخ به این سوال که سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرده است، وزارت بهداشت شکایت و گزارش رسمی درباره روغن پالم به قوه قضائیه نداده است، اظهار داشت: سازمان غذا و دارو گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص روغن پالم را به همراه اسامی متخلفان به دادستان کشور و دادستان تهران ارسال کرده است.

وی ادامه داد: همچنین شکایت رسمی از متخلفان، توسط دانشگاه های علوم پزشکی انجام شده است و این موارد هم به دادگاه و تعزیرات حکومتی معرفی شده اند تا طبق قانون با آن ها برخورد شود.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن قدردانی از پیگیری دستگاه قضایی گفت: وزارت بهداشت با جدیت پیگیر این موضوع بوده است تا متخلفان متناسب با تخلف صورت گرفته مجازات شوند.

دیناروند در پاسخ به این سوال که برخی مسوولان معتقدند ، روغن پالم تنها در شیر پر چرب نبوده، بلکه در پنیر و خامه نیز موجود بوده است، گفت: وزیر بهداشت از همان ابتدا مطرح کرد که روغن پالم در شیر و فرآوردهای لبنی پر چرپ وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بلافاصله این موضوع به تمام معاونت های غذاو داروی استان هایی که تولیدکنندگان متخلف در حوزه تحت پوشش آن ها بودند، اعلام شد که طبق روال با متخلفان برخورد و آن ها به دادگاه معرفی شدند.

وی گفت : بلافاصله متخلفان شناسایی و برخوردهای لازم از سوی وزارت بهداشت با آنها صورت گرفت و در زمان حاضر هیچ کدام از محصولات که از روغن پالم استفاده می کردند در بازار موجود نیست به عبارت دیگر باید اذعان داشت ، محصولات شرکت های متخلف از سطح مراکز جمع آوری شده است.

وی به مصرف کنندگان محصولات لبنی این اطمینان را داد که محصولات موجود در بازار هیچ مشکلی ندارند و شهروندان می توانند از آنها استفاده کنند.



** افزایش قیمت محصولات لبنی ربطی به اتفاقات اخیر ندارد

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص افزایش قیمت در محصولات لبنی موجود در بازار بعد از اتفاقات اخیر نیز اظهار داشت: طبیعی است که پس از گران شدن شیر محصولات حاصل از شیر با افزایش قیمت روبه رو خواهدشد.

وی افزود : متاسفانه این اتفاقی است که اکنون در بازار رخ داده است و همزمان با مطرح شدن افزوده شدن روغن پالم در فرآوردهای لبنی بوده است. در حقیقت افزایش قیمت لبنی هیچ ارتباطی به حذف روغن پالم ندارد.

وی همچنین در خصوص اسامی متخلفان گفت: ما معتقدیم اعلام اسامی متخلفان برای شفاف سازی مفید است، اما در زمان حاضر اعلام اسامی سبب خواهد شد که کنترل امور از دست وزارت بهداشت خارج شود. در حقیقت وزارت بهداشت اسامی را به مراجع ذی الصلاح اعلام کرده است و در زمان مناسب این اسامی در اختیار مردم هم قرار خواهد داد.



**وزارت بهداشت عرضه لبنیات سنتی را توصیه نمی کند

دیناروند تصریح کرد: وزارت بهداشت عرضه شیر و محصولات لبنی را به صورت سنتی توصیه نمی کند؛ چرا که امکان کنترل این محصولات وجود ندارد. همچنین توصیه می شود تا مردم این فراورده ها را به صورت کم چرب استفاده کنند.

براساس این گزارش رییس سازمان غذا و دارو چندی پیش اعلام کرد متاسفانه در سال 92 حدود 50 درصد میزان واردات روغن گیاهی کشور، روغن پالم بوده است. این روغن کمترین کیفیت و اسیدچرب اشباع بالایی را دارد. این اسید چرب اشباع با زنجیره بلند شبیه اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد است.

وی افزود : ثابت شده است ، روغن های جامد نباتی یا روغن هایی مثل پالم که دارای اسید چرب اشباع بالا هستند ، در گرفتگی عروق، حتی در افزایش سرطان ها دخالت دارند.

دیناورند افزود: متاسفانه روز به روز سن ابتلا به گرفتگی عروق و سکته های قلبی در کشور کاهش می یابد که بخش عمده آن وابسته به تغذیه از جمله مصرف اسیدهای چرب اشباع ناشی از روغن پالم است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه این مطلب گفت: میزان واردات روغن پالم باید به حداکثر 30 درصد برسد؛ چرا که سال گذشته بیش از 500 هزار تن واردارت روغن پالم داشتیم.

به گفته دکتر دیناروند مقرر شده است تا این میزان در سال آینده به 15 درصد کاهش یابد که اگر این اتفاق رخ دهد ، طی دو سال میزان واردات روغن پالم به یک سوم سال 92 خواهد رسید و این روند به طور حتم در ارتقاء سلامت مردم موثر خواهد بود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: