کد خبر: ۳۳۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۳ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 23
گرانول های استخوانی نانو ، ایمن و بی خطر و ۱۰۰ درصد سنتزی بوده و ۵ سال عمر مفید دارند و دارای دو خصوصیت جذب و استخوان سازی (جایگزینی استخوان سریع) هستند.
شفا آنلاین:سلامت>پزشکی>پژوهشگر ایرانی موفق شد در راستای تسهیل جراحی های ارتوپد ، گرانول‌های(دانه های ریز ) استخوانی نانو ساختار ، یک نوع ماده پیوند استخوانی بسازد.


به گزارش شفا آنلاین: دکتر سعید حصارکی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از پژوهشگران ایرانی است که موفق شد گرانول‌های استخوانی نانو ساختار بسازد .
گرانول ارتوپدی ، یک نوع ماده پیوند استخوان سنتزی است که به دلیل دارا بودن ساختار ماکرومتخلخل و میکرو متخلخل (میکرو تخلخل‌ها فضا‌های بین بلوری هستند که انحلال و بازتبلور در آنجا رخ می‌دهد) ، که مقلد ساختار استخوان واقعی است، به راحتی در بدن جذب یا حل شده و تشکیل استخوان جدید را از طریق رهایش یون‌های کلسیم و فسفات تسریع و تسهیل می‌کند در عین حال ساختار متخلخل به وسیله استخوان زنده و سالم جایگزین می‌شود. فناوری که TRL ۵ را دارد.
گرانول های استخوانی نانو ، ایمن و بی خطر و ۱۰۰ درصد سنتزی بوده و ۵ سال عمر مفید دارند و دارای دو خصوصیت جذب و استخوان سازی (جایگزینی استخوان سریع) هستند.
در حال حاضر در تعداد زیادی از جراحی‌های ارتوپدی از گرفت‌های (پیوند) استخوانی استفاده می‌شود. پیوند‌های «اتو گرفت» و «آلو گرفت» از رایج‌ترین نوع پیوند بافت استخوان محسوب می‌شوند که هر کدام محاسن و معایب خاص خود را دارند.
گرفت‌های استخوانی برای افراد دارای نقص استخوانی (اکتسابی و انتسابی)، مصدومان تصادف‌ها و ورزشکاران بیشترین استفاده را دارند و به عنوان پر کننده استخوان در ضایعات ناشی از کیست، تومور، تحلیل استخوان فک و …. کاربرد دارند.
اگرچه این روش‌ها پر مصرف‌ترین نوع پیوند محسوب می‌شود، اما مشکلات خاص خود را دارند. مواردی نظیر عفونت، صدمات شدید عروق خونی و سلول‌های عصبی موضع برداشته شده، درد و افزایش احتمال شکست در ناحیه استخوان برداشته شده از مشکلات احتمالی این نوع گرفت هاست. این مشکلات تمایل به استفاده از مواد سنتزی را افزایش می‌دهد.
به طور ایده آل، هر ماده استخوانی سنتزی مورد استفاده در گرفت‌های استخوانی ، باید با بافت استخوانی اطراف پیوند داده و ترکیب شود. نهایتا نیز باید به وسیله استخوان سالم و تازه جایگزین شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: