کد خبر: ۳۳۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 21
ایران کشور فقیری نیست اما شاهد اتفاقات ناگواری در زمینه بهداشت و درمان هستیم که نشات گرفته از مدیریت نادرست منابع است، که بخشی زیادی از آن به عدم پیشگیری در درمان باز می‌گردد.
شفا آنلاین:عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیشگیری از سرطان یک اقدام حاکمیتی است، گفت: دولت باید با ارائه خدمات غربالگری رایگان به سراغ مردم برود نباید دست روی دست گذاشت تا جامعه درگیر سرطان شود و هزینه سنگینی بر نظام سلامت کشورتحمیل شود .

به گزارش شفا آنلاین: محمد علی محسنی بندپی درباره علل رتبه بالای ایران در ابتلا به سرطان، گفت: تشخیص و چرایی مرگ افراد موضوع یا اتفاقی است که بعد از انقلاب اسلامی پیگیری شد، قبل از انقلاب علت مرگ افراد به صورت جزئی ثبت نمی‌شد هر چند محققان و پژوهشگران در وزارت بهداشت گزارشات گسترده‌‌ای در این راستا انجام می‌دادند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: در ایران رایج‌ترین نوع سرطان‌ها، سرطان دستگاه گوارش و دستگاه تولید مثل در بین آقایان و بانوان است، یکی از دلایل اعلام میزان مبتلایان به بیماری‌ها با آمار و ارقام به دلیل وجود دستگاه‌های تشخیصی است که منجر به ثبت دقیق آمار و ارقام شده است، ثبت این آمار نکته قابل تامل و مثبتی است که باید در مورد درمان آنها اقداماتی داشته باشیم.

 علت رشد سرطان در کشور برای چیست

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سرطان‌ها در حال افزایش است، یادآور شد: بخش اعظم هزینه‌های درمان سرطان در بخش شیمی درمانی بیماران هزینه می‌شود، قبل از هر موضوعی محققان باید علت اصلی درمان شیوع سرطان را تشخیص دهند، در گذشته علت اصلی شیوع سرطان سیستم گوارشی ومصرف بیش اندازه مواد دخانی، افیونی بود اما امروز علت اصلی سرطان مصرف مواد شیمیایی اعلام می‌شود .

 قطب غربالگری سرطان‌ها در استان مازندران

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، اظهار داشت: اگر بیشتر هزینه‌های درمان را در حوزه پیشگیری صرف کنیم بی تردید شاهد بیماری کمتری خواهیم بود؛ طی چند ماه گذشته از معاون وزارت بهداشت درخواست نموده‌ایم که دستگاه‌های آندوسکوپی، ماموگرافی، کولونوسکوپی برای بیمارستان‌های نوشهر اختصاص دهند، چرا که چالوس قطب غربالگری سرطان‌ها در استان مازندران است، این دستگاه‌ها می‌توانند نقش بی بدیلی در تشخیص و پیشگیری سرطان‌ها داشته باشد.

پیشگیری بهتر از درمان است

محسنی بندپی ادامه داد: باید تشخیص زود هنگام و مداخله سریع برای درمان داشته باشیم، بی تردید اگر این اتفاق رخ دهد شاهد کاهش هزینه‌های درمان خواهیم بود، همین مسئله منجر به کاهش مرگ و میر نیز می‌شود، با توجه به تشخیص زود هنگام درمان قطعا جان بیماران نجات پیدا خواهد کرد و سریع تر درمان می‌شوند، در حال حاضر بسیاری از منابع بهداشتی برای درمان هزینه می‌شود به همین علت نتوانستیم تاکنون در حوزه پیشگیری به خوبی عمل کنیم.

جای خالی پیشگیری از بیماری‌ها در برنامه هفتم توسعه

نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از جای خالی پیشگیری بیماری‌ها در برنامه هفتم توسعه، گفت: در لایحه پیشنهادی دولت در برنامه هفتم توسعه سفارش چندانی برای پیشگیری از بیماری‌ها نشده است، در پزشک خانواده شخص می‌تواند با تحت پوشش قرار دادن خود و سایر افراد خانواده به درمان بیماری‌ها کمک کند، امیدواریم در بررسی برنامه هفتم توسعه به موضوع پپیشگیری ورود جدی داشته باشیم.

 بخش عمده درمان بر دوش دولت است

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عمده هزینه درمان بر دوش دولت است، یادآور شد: دولت باید پیشگیری لازم را  قبل از هر اقدامی داشته باشد تا بتواند با غربالگری افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند شناسایی کرده و بلافاصله از مرحله تشخیص شروع به درمان آنها داشته باشد.

محسنی بندپی ادامه داد:  اگر این گروه از بیماران سریع شناسایی شوند قطعا زودتر درمان خواهند شد اما در حال حاضر به دلیل عدم غربالگری درست و از طرفی نبود امکانات کافی در اختیار بخش دولتی افراد بعد از سن خاصی همچون 50 سالگی مرتب به صورت منظم آزمایشات مختلف را انجام دهند، تا شاهد تبعات گران بیماری‌ها نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از سرطان یک اقدام حاکمیتی است، یادآور شد: دولت باید با ارائه خدمات غربالگری رایگان به سراغ مردم برود نباید دست روی دست گذاشت تا جامعه درگیر سرطان شود و هزینه سنگینی را بر دوش نظام سلامت کشور بگذاریم.

خانواده‌های مستعد سرطان شناسایی شوند

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر شناسایی خانواده‌های مستعد بیماری سرطان؛ گفت: اگر بتوانیم این خانواده‌ها را شناسایی و غربالگری کنیم بی تردید شاهد کاهش بیماران مبتلا به سرطان خواهیم بود، اگر خانواده‌ای صاحب فرزند نابینایی شده باید با غربالگری مانع از تولد فرزند نابینای دوم و سوم شود؛ وزارت بهداشت می‌تواند با شناسایی ژن‌های معیوب این افراد مانع از تولید فرزندان معیوب شود و یا نسبت به اصلاح ژن این گروه مستعد اصلاحاتی را داشته باشد.

محسنی بندپی در پایان خاطرنشان کرد: ایران کشور فقیری نیست اما شاهد اتفاقات ناگواری در زمینه بهداشت و درمان هستیم که نشات گرفته از مدیریت نادرست منابع است، که بخشی زیادی از آن به عدم پیشگیری در درمان باز می‌گردد.خانه ملت


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: