کد خبر: ۳۳۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 21
اسيد فوليک را با نام‌هاي فولات و ويتامين B9 نيز ياد مي‌کنند. اين مکمل براي سلامت بدن ضروري است و به ترميم DNA و توليد سلول‌هاي قرمز خوني کمک بسياري مي‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس تحقيقات سازمان پزشکي آمريکا، افراد بزرگسال دست‌کم بايد روزي ۴۰۰ ميکروگرم فوليک اسيد در يک روز مصرف کنند. 

به گزارش شفا آنلاین:اسيد فوليک را با نام‌هاي فولات و ويتامين B9 نيز ياد مي‌کنند. اين مکمل براي سلامت بدن ضروري است و به ترميم DNA و توليد سلول‌هاي قرمز خوني کمک بسياري مي‌کند. 

اگر بدن دچار کمبود فولات شود، فرد مشکلات متعددي را تجربه خواهد کرد و کم‌خوني شديد نيز مزيد بر علت شده و شرايطي پديد مي‌آيد که اندام‌هاي داخلي نمي‌توانند اکسيژن کافي دريافت کنند و در نتيجه عملکردشان هم ضعيف مي‌شود. بر اين اساس، در اين مطلب ۷ نشانه شايع از کمبود فوليک اسيد در بدن را معرفي کرده‌ايم تا در صورت مشاهده، اقدامات پيشگيرانه لازم را صورت دهيد.

۷- بروز مشکل در درک و شناخت مسايل اطراف

فوليک اسيد براي سيستم اعصاب مرکزي بدن بسيار مهم و ضروري است. اگر بدن دچار کمبود اين ويتامين باشد، ممکن است شما با مسايلي همچون افسردگي و اختلال در تمرکز دست‌وپنجه نرم کنيد و حساس، زودرنج و فراموش‌کار شويد. اگر کمبود فوليک اسيد به درستي درمان نشود مي‌تواند خطر ابتلا به اختلال‌ جبران‌ناپذيري همچون زوال عقل يا بيماري آلزايمر را تشديد کند.

 ۶- افزايش دردهاي بدن 

اگر در اثر کمبود فولات دچار کم‌خوني شويد، مغز اکسيژن کافي دريافت نمي‌کند. در نتيجه، شريان‌هاي مغز شروع مي‌کنند به باد کردن و ورم کردن و اين امر سبب بروز سردرد مي‌شود. البته بايد بدانيد که فقط مغز نيست که دچار کمبود اکسيژن مي‌شود، بلکه ديگر اندام‌هاي بدن همچون پاها و قفسه سينه نيز در اثر کمبود آهن و اکسيژن درد مي‌گيرند.

 ۵- رنگ پريده شدن پوست

هموگلوبين، پروتئين موجود در سلول‌هاي خوني مسئول انتقال اکسيژن از ريه به ديگر بافت‌هاي بدن هستند. وقتي بدن دچار کمبود فولات مي‌شود، يعني به اندازه کافي سلول‌هاي قرمز خوني (و هموگلوبين) در بدن وجود ندارد و در نتيجه اندام‌هاي داخلي بدن اکسيژن موردنياز خود را دريافت نمي‌کنند. نتيجه اين اتفاق‌ها اين است که فرد هميشه احساس خستگي، کرخت بودن و ضعف فيزيکي در دست و پاهاي خود دارد و پوستش هم رنگ پريده مي‌شود.

 ۴- تنگ شدن نفس 

اگر متوجه شده‌ايد که پس از انجام کارهاي عادي و روزمره احساس تنگي نفس داريد، يعني ميزان اکسيژن خون شما بسيار پايين است و بدنتان سلول‌هاي قرمز خوني کافي ندارد. در کنار اين نشانه‌ها، همچنين ممکن افزايش تپس قلب، سرگيجه و حتي ضعف و غش را هم تجربه کنيد.

 ۳- بروز مشکلات گوارشي

مشکلات مربوط به معده و روده همانند استفراغ، حالت تهوع، معده‌درد و اسهال پس از صرف غذا را مي‌توان اولين نشانه کمبود فوليک اسيد دانست. همچنين در موارد شديدتر، ممکن است فرد دچار اختلال بي‌اشتهايي نيز بشود که سبب کاهش وزن شديد مي‌شود.

 ۲- زخم‌هاي دهاني و متورم شدن زبان

اين نشانه‌ها زماني پديدار مي‌شوند که کمبود فولات در بدن بسيار شديد است. بنابراين نبايد چنين نشانه‌اي را ناديده بگيريد. در چنين مواقعي زبان شما متورم، قرمز يا براق مي‌شود؛ مخصوصا در نوک زبان يا لبه‌هاي آن چنين تغييراتي را شاهد خواهيد بود. به دليل کاهش سلول‌هاي قرمز خوني، ممکن است دچار ورم مخاط دهان و لثه يا درد زبان يا حتي در مواردي ممکن است هنگام قورت دادن غذا درد خفيفي را احساس کنيد.

۱- ضعيف شدن حس چشايي

شماري از جديدترين تحقيقات علمي ثابت کرده‌اند در کنار دردهاي دهاني، کمبود فوليک اسيد ممکن است تست چشايي فرد را تحت تاثير قرار دهد. دليلش هم اين است که گيرنده‌هاي چشايي شما که «پاپيلاي زبان» يا «جوانه چشايي» نام دارند، به خاطر وجود مشکلات زباني قدرت ارسال پيام به مغز از طريق سيستم عصبي را از دست مي‌دهند.

چگونه مي‌توان کمبود فوليک اسيد را جبران کرد؟

ساده‌ترين روش براي تامين فوليک اسيد تغيير رژيم غذايي است. سبزيجات سبز رنگ همانند کلم بروکلي، کلم بروکسل، اسفناج و مارچوبه بهترين منابع فولات هستند. مرکبات همچون پرتقال، ليموها و نارنگي، همچنين لوبيا، قارچ و غلات نيز ازديگر منابع خوب فوليک اسيد بشمار مي‌روند. در آخر توصيه مي‌کنيم در صورت مشاهده هرکدام از موارد بالا حتما به پزشک متخصص مراجعه کنيد تا نشانه‌ها را تاييد کند و سپس با تجويز پزشک رژيم غذايي خود را تغيير دهيد. از هرگونه اقدام خودسرانه در رابطه با سلامتي خود بپرهيزيد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: