کد خبر: ۳۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 03
شفاآنلاین-مشاور معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خیلی از خانواده ها فکر می کنند که مثلا اگر یک شیرخوار هشت ماهه چاق و تپل داشته باشند، هنر است، درحالیکه این کودکان در سنین بالاتر مستعد ابتلا به فشارخون هستند.
به گزارش شفاآنلاین، «صدیقه سالمی» روز چهارشنبه در نشست خبری کنگره آموزش بیمار افزود: اینگونه مسائل باید به خانواده ها آموزش داده شود تا داشتن فرزند چاق را هنر تصور نکنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امروزه شاهد این مساله هستیم که بسیاری از افراد بطورمثال برای خرید یک بسته پنیر ، فاصله یک ایستگاه را با ماشین طی می کنند درحالیکه باید اهمیت پیاده روی به آنان گوشزد شود.

مشاور معاونت پرستاری وزارت بهداشت، تصریح کرد: حتی آموزش بیمار و آموزش خودمراقبتی به خانواده ها باید قبل از دوران بارداری آغاز تا انسان سالمی متولد شود و به زنان باردار آموزش دهیم که چه رژیم غذایی داشته باشد.

سالمی با بیان اینکه آموزش پیشگیری ، هزینه های نظام سلامت را کاهش می دهد، تاکید کرد: هدف آموزش بیمار و خودمراقبتی این است که فرد وابسته را تبدیل به فرد مستقل کنیم که این مساله در کاهش زمان بستری و کاهش کل هزینه های درمان تاثیرگذار است.

وی به نقش رسانه ها در آموزش بیمار و خودمراقبتی اشاره کرد و گفت: آموزش به بیماران باید طبق تفاوت های فردی ارائه شود و تکراری نباشد.

وی یادآور شد: آموزش به بیمار و خودمراقبتی در سه حیطه شناختی (بالا بردن دانش بیمار)، روانی و حرکتی (فراگیری انجام مهارت) و عاطفی (رسیدن به باور و انگیزه برای انجام آموزش) اجرا شود چون اگر بیماری به این باور نرسد که انجام مراقبت ها ضروری است، درمان خود را رها می کند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: