کد خبر: ۳۳۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 19
آمارهای ثبت شده در انجمن ها و موسسه های خیریه سرطان کودکان می گوید: سالانه بین 2500 تا 3000 کودک سرطانی زیر 15 سال در ایران داریم.
شفا آنلاین>سلامت>آخرین داده‌های ملی ثبت سرطان مبتنی برکل جمعیت کشور (با پوشش صد در صدی) خبر از افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان تا سال ۲۰۲۵ /۱۴۰۴ در مقایسه با دهه پیش از آن داده است.
به گزارش شفا آنلاین:اگر چه وزارت بهداشت آمار رسمی و دقیقی از کودکان مبتلا به سرطان ارائه نکرده است و همواره ثبت دقیق سرطان کودکان را در ایران نداریم اما آمارهای ثبت شده در انجمن ها و موسسه های خیریه سرطان کودکان می گوید: سالانه بین 2500 تا 3000 کودک سرطانی زیر 15 سال در ایران داریم.
به گزارش خبرنگار اقتصاد آینده،؛ سرطان به عنوان یک بیماری علاوه بربزرگسالان متاسفانه کودکان را نیز درگیر می نماید.
این بیماری در رده سنی اطفال درتمام زمینه ها از جمله اتیولوژی ، شیوع ، روش های درمانی ، عوارض درمان و همچنین نحوه تعامل با کودکان مبتلا به سرطان با گروه بزرگسالان تفاوت دارد.
دکتر پوریا عادلی ،‌ متخصص رادیوانکولوژی و سرطان شناس در این ارتباط می گوید: مرگ ومیر در کودکان مبتلا به سرطان در کشورهای درحال توسعه بیشتر از کشورهای پیشرفته است همه گیری کرونا باعث تشدید این شکاف بین کشورهای پیشرفته و درحال توسعه شده است و طبق مطالعه ای که در دسامبر2020 منتشر شده است به علت همه گیری کرونا تعداد زیادی از کودکان در این کشورها تشخیص دیررس ، تاخیر و یا قطع درمان خود را تجربه کرده اند.

لوسمی و تومورهای مغزی دو سرطان شایع در کودکان
وی بیان داشت: برخلاف بزرگسالان که باشیوع بیشتر سرطان هایی همچون پستان،پروستات،ریه ودستگاه گوارش درآنها مواجه هستیم در گروه سنی اطفال لوسمی ها،تومورهای مغزی و لنفوم هوچکین(نوعی از سرطان خون) و نان هوچکین ( نوعی از سرطان خون) از شیوع بیشتری برخوردار هستند.
‌ متخصص رادیوانکولوژی و سرطان شناس با اعلام اینکه طول عمر بیماران مبتلا به سرطان در گروه سنی اطفال به مدد روش های جدید درمانی ازسال 1960 تا به امروز به صورت مداوم افزایش یافته است به اسثنا مواردی همچون گلیوماهای ساقه مغز که تقریبا همیشه کشنده هستند با بقای 3ماهه 85 درصد وبقای 5ساله 75 درصد دراین گروه سنی ازبیماران مواجه هستیم.
وی گفت: کانسرهای یا همان سرطان بزرگسالان درطی پروسه های چند مرحله ای ایجاد شده واغلب طی سالها و دهه ها رشد می نماید ولی تومورهای سرطانی کودکان در دوره زمانی بسیار کوتاه تری ایجاد شده و رشد می نماید و نقش ژنتیک در مقایسه با عوامل محیطی در سرطان های اطفال پر رنگ تر است.

خطر بروز تومورهای ثانویه در کودکان بیش از بزرگسالان است
دکتر عادلی ادامه داد: خطر ایجاد و بروز تومورهای ثانویه در گروه سنی اطفال با مداخلات همچون شیمی درمانی و رادیوتراپی افزایش می یابد و درصورت استفاده از هر روش درمانی این افزایش به صورت تصاعدی خواهد بود.
وی گفت: خطر ایجاد تومورهای ثانویه درسنین پایین6-3 برابر بیشتر از کودکانی است که در دوران نزدیک به نوجوانی به سر می برند.
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان تصریح کرد: تومورهای ثانویه به طور معمول در طی یک دوره پانزده ساله بعد از ابتلا توموراولیه و پایان درمان رخ داده و 65 درصد این تومور ها دربیمارانی که رادیوتراپی شده اند در محل قبلی و 20 درصد در مجاورت آن رخ می دهد و در 15 درصد موارد هم شاهد ظهور کانسر های ثانویه در مناطق دور دست هستیم ..
عادلی گفت: کوچکتر بودن سایز تومور وارگان های حیاتی در اطفال ،حساسیت بیشتر برخی از ارگان های حیاتی به اشعه و دوز تحمل پایین تر این ارگان ها نسبت به بالغین در کنار امکان ثابت سازی کمتر بیماران گروه سنی اطفال از مشکلاتی است که پزشک متخصص رادیوانکولوژی در درمان این گروه از بیماران با آن مواجه است.

هر ۲ روز یک کودک مبتلا به سرطان در اصفهان بستری می شود
به طور متوسط هر ۲ روز یک کودک مبتلا به سرطان از اصفهان ، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در تنها بیمارستان فوق تخصصی کودکان استان اصفهان ارجاع می شود .
بیشترین میزان سرطان کودکان در کشور به اصفهان اختصاص دارد و تقریباً روزی یک سرطان کودک تنها در یک بیمارستان فوق تخصص اطفال استان عمل می شود و یک روز در میان سرطان خون در اصفهان گزارش می شود و این درحالی است که
بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع) با زیر 50 نفر فوتی بر اساس آمار سال ۱۴۰۰، کمترین میزان فوتی را نسبت به سایر بیمارستان های کودکان در سطح کشور را در همین سال نشان می دهد.

آلودگی هوا در ابتلا کودکان به سرطان نقش فزاینده ای دارد
مهرداد معمارزاده، رئیس مرکز آموزشی درمانی کودکان حضرت امام حسین (ع) در این ارتباط می گوید افزود: زمینه های مساعد و عوامل ژنتیکی، بیشترین تاثیر را در ابتلای کودکان به بیماری سرطان دارد هرچند در انواع سرطان میزان آن متفاوت است.
وی گفت: عواملی مانند انواع آلودگی ها و سبک تغذیه نیز می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان در کودکان باشد اما عوامل ژنتیکی بیشترین نقش را دارند.
معمارزاده دلیل ارجاع کودکان از استان های دیگر به اصفهان را نبود مرکز جامع و تخصصی سرطان برای کودکان در این مناطق عنوان و خاطرنشان کرد: این بیمارستان پذیرای کودکان زیر ۱۵ سال است و به طور متوسط روزانه یکهزار نفر به این بیمارستان مراجعه می کنند و ۵۵ عمل جراحی انجام می شود.

درمان بموقع کودکان سرطانی کلید نجات است
وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در صورت مراجعه و درمان به موقع، درمان می شوند، تصریح کرد: شایع ترین سرطان بین کودکان مراجعه کننده به این مرکز، مغز و اعصاب، خون، کلیه، کبد و لنفاوی است.
رییس بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان به طرح های توسعه این مرکز اشاره و اضافه کرد: در صدد ساخت و تجهیز بزرگترین مرکز تخصصی سرطان کودکان کشور در کنار این بیمارستان هستیم و برای تحقق آن زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع توسط خیران خریداری شده است.
این در حالی است که سالهاست طرح توسعه بیمارستان امام حسین اصفهان علی رغم ضرورت انجام کار به خاطر کارشکنی برخی از دستگاه ها و عدم همکاری دیگر دستگاه ها به تعویق افتاده است.
معمارزاده با بیان اینکه مجوز ساخت این مرکز صادر شده و نقشه آن در حال طراحی است، ادامه داد: برای ساخت آن به ۴۰۰ میلیارد ریال و تجهیز به حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
در زمان حاضر حدود هشت بیمارستان تخصصی کودک در کشور از جمله در اصفهان، تهران، اهواز، مشهد و تبریز فعال است.
مرکز درمانی فوق تخصصی کودکان امام حسین اصفهان هشتمین مرکز فوق تخصصی کودکان دانشگاهی در کشور است به ۱۹۰ تخت فعال بستری مجهز است و در این مرکز امکان جراحی روازنه ۴۵ تا ۵۰ بیمار و مراجعه ۷۰۰ بیمار به درمانگاه‌ها و بستری ۸۰ بیمار در اورژانس برخوردار است.
آزمایشگاه و بانک خون، تخت ها و اتاق عمل اطفال، داروخانه، درمانگاه عمومی و تخصصی و بخش های قلب و همودیالیز از جمله تجهیزات این مرکز آموزشی است./اقتصاد آینده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: