کد خبر: ۳۳۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 19
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت:
هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت:در طول این ۶ ماه ۲۰۰ هزار یورو به ما ارز اختصاص داده شد در حالی که باید ۶ میلیون یورو اختصاص می یافت. چنانچه بانک مرکزی ارز اختصاص ندهد با فاجعه کمبود شیرخشک مواجه می‌شویم
شفا آنلاین>سلامت>مسئولان دولتی در مجلس گرد هم آمدند تا مساله و بحران پیش رو درباره کمبود شیرخشک را بررسی کنند. در این نشست معلوم شد وزارت بهداشت به موقع برای اختصاص ارز، قیمت گذاری مناسب و تامین بازار اقدام نکرده و اکنون با افزایش واردات به دنبال جبران است اما تولیدکنندگان و وزارت صنعت مخالف افزایش واردات است.

به گزارش شفا آنلاین:عبدالحسین روح الامینی در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی شیرخشک در مجلس افزود: ظرفیت تولید شیرخشک مورد نیاز کشور را داریم. تولید تاکنون با نیاز برابر بوده اما به خاطر تفاوت قیمت با قاچاق شیرخشک مواجه هستیم اما آیا این موضوع قابل مدیریت و برنامه‌ریزی نبوده است؟

وی گفت: جای تاسف است که بعد از ۲۰ سال که در واقع افتخار تولید داخل در هر سطحی را داشتیم به نقطه ای برسیم که به خاطر مشکلات بانکی، تحریم و مسیرهای انحصاری با مشکل کمبود شیرخشک در کشور مواجه شویم.

روح الامینی افزود: عدم پرداخت یا تامین ارز تولیدکنندگان باعث شده به نقطه ای برسیم که مردم نتوانند برای فرزندشان شیرخشک تهیه کند البته وزارت بهداشت چندین مرتبه ما را دعوت به سفر نظارتی کرده اما تاکید کردیم که مشکلات مردم را با سفر نمی‌توان حل کرد و باید با اتحاذ تدابیر ویژه به فکر حل مشکلات مردم باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: در این رابطه ابعاد صورت مسئله روشن است و باید مستندات طی روزهای آینده با تفکیک شرکت‌های تولیدی و تعهدات به مجلس ارائه شود و شرکت‌های تولیدکننده و بانک‌ها هم گزارش مکتوبی را ارانه کنند.

وی گفت: ابعاد مسئله روشن شده و در نامه ای به کمیسیون بهداشت این موضوع را تشریح خواهیم داد. ضروری است مطالبات و پیشنهادات ارائه شود تا آن را جمع‌بندی و در قالب گزارش ۱۰۷ به صحن علنی مجلس ارائه کنیم.

بانک مرکزی ارز ندهد با فاجعه کمبود شیرخشک مواجه می‌شویم

هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: شرکت بهداشت کار اولین شرکت تولید کننده شیر خشک در ایران است. در این شرکت بیش از ۲۰ سال است که شیرخشک تولید می‌کنیم. طی این مدت بیش از ۳۰ نوع شیر خشک رژیمی و معمولی را تولید و به بازار عرضه کردیم و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بهترین وضعیت تولید را داشتیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ماهانه ۸۰۰ هزار قوطی و در سال جاری هم یک میلیون و ۲۰۰ قوطی تولید کردیم و بیشتر از این میزان هم می توانیم تولید کنیم؛ مدتی است در بازار با کمبود شیر خشک مواجه هستیم و واقعیت هم دارد و کمبود و بحث واردات از جمله مسائل است.

وزارت بهداشت اشتباه می‌کند

وی افزود: چهار کارخانه فعال تولید کننده شیرخشک داریم. علت فعال بودن ما در بازار این است که در سال گذشته و جاری ارز قابل توجهی را جذب کردیم البته وزارت بهداشت گفته هر میزان که توان دارید وارد کنید. ما ۲۴ میلیون یورو ارز جذب کردیم و در سال ۱۴۰۱ هم ۱۲ میلیون یورو جذب کردیم اما از اواخر سال گذشته یعنی بهمن ۱۴۰۱ وزارت بهداشت ما را برای تخصیص ارز معرفی نکرد.

تحویل زاده گفت: در طول این ۶ ماه ۲۰۰ هزار یورو به ما ارز اختصاص داده شد در حالی که باید ۶ میلیون یورو اختصاص می یافت. چنانچه بانک مرکزی ارز اختصاص ندهد با فاجعه کمبود شیرخشک مواجه می‌شویم و اگر ۶ میلیون یورو ارز اختصاص داده شود روند تولید اندکی بهبود خواهد یافت.

وی افزود: در نامه ای به سازمان غذا و دارو تاکید کردیم که می‌توانیم ۲۴ میلیون عدد شیرخشک در سال تولید کنیم و اگر ارز داده شود ۳۴ میلیون قوطی در سال هم تولید خواهیم کرد در این رابطه در حال حاضر مسئله جدی کمبود شیر خشک است و وزارت بهداشت راه حل کمبودها را واردات ۳۰ میلیون قوطی می داند در حالی که تولیدکنندگان حاضر هستند تولید کنند.

کوتاهی وزارت بهداشت عامل کمبود شیرخشک

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد یادآور شد: وزارت بهداشت دیر متوجه این موضوع شده و مشخص نیست چرا نسبت به این موضوع بی توجهی کرده و به تولید کنندگان داخلی اعلام نکرده که مشکل کمبود را با هم حل کنند؛ می توانستیم مساله کمبود را با برگزاری نشستی سریع تر حل کنیم تا مساله واردات مطرح نشود.

وی گفت: واردات شیرخشک زمان‌بر است و هیچ کارخانه خارجی هم در حال حاضر ظرفیت خالی برای تولید ۳۰ میلیون قوطی شیر خشک را ندارد در حالی که بزرگترین کارخانه ایران ماهانه ۳ میلیون قوطی شیرخشک تولید می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد افزود: ورود شیرجدید نیاز به بازاریابی دارد. شیر خشک حداقل باید ۵ سال وارد شود و جا بیفتد تا در جریان وضعیت آن قرار گیریم در این رابطه واردات شیر جدید مشکلی را حل نمی‌کند.

واردات، قیمت تولید داخل را افزایش می‌دهد

تحویل زاده افزود: می خواهند با ارز ۴۲۰۰ تومانی شیرخشک وارد کنند در حالی که قیمت آن از قیمت داخل کمتر خواهد شد. واردات قیمت تولید داخل را افزایش می دهد و مشکلاتی را در پی خواهد داشت و ما به عنوان تولید کننده تاکید داریم که توان تولید را داریم و سریعتر می توان شیرخشک تولیدی را وارد بازار کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: نباید شیرخشک واردات کنیم البته مشخص نیست واردات شیر خشک قرار است با چه ارزی انجام شود؛ می‌گویند یک برند کم شده و مردم تاکید دارند که تامین شود چرا کار فرهنگ سازی و سیاست گذاری را انجام نمی‌دهید. نقش سازمان غذا و دارو در این رابطه چیست؟ در هیچ جای دنیا دولتی از یک برند طرفداری و حمایت نمی‌کند.

مطلبی از بانک مرکزی در جریان این نشست یادآور شد: در سال جاری در نشستی با وزرا و معاونان آنها ارز سهمیه بندی و به وزارت بهداشت ابلاغ شد. در حال حاضر از سهمیه عقب نیستیم البته ما به کالا ارز تخصیص نمی‌دهیم بلکه به وزارتخانه‌ها ارز تخصیص می‌دهیم.

وزارت بهداشت ۲.۵ میلیارد یورو ارز گرفت

وی گفت: در همین راستا کل تخصیص وزارت بهداشت در سال جاری ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون یورو بوده که تامین یک میلیارد و ۷۲۳ میلیون با نرخ‌های مختلف ارز بوده است.

وی افزود: در مورد شیر خشک هم ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ هزار تومان ۳۶ میلیون دلار تخصیص ارز داشته که ۲۵ میلیون تومان آن تامین ارز شده و تقریباً ۲۵ میلیون تخصیص ارز ۴۲۰۰ داشته و سهمیه شهریور استفاده شده و تامین ارز شیرخشک ۱۸.۸۴ بوده است.

وظیفه سازمان غذا و دارو تامین شیرخشک است بعد حمایت از تولید

حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نخستین وظیفه ما تامین شیر خشک سپس حمایت از تولید است. ممکن است تولیدکنندگان مقصر این وضعیت نباشند اما تامین شیر خشک و دارو وظیفه و سیاست ما است؛ در گذشته هم تولید کنندگان واکسن قرار بود واکسن تولید کنند اما به تعهداتشان عمل نکردند و کشور با بحران مواجه شد و مجبور به واردات شدیم.

وی افزود: میزان نیاز ماهانه سرم کشور ۲۲ تا ۲۳ میلیون بطری اما ظرفیت تولیدی ما ۱۶ میلیون بطری است و از ابتدای سال جاری هم اتفاقاتی در مورد دارو شیر خشک افتاد. سال گذشته دو ارز نیمایی و آزاد را داشتیم. ارز نیمایی را نامحدود به شرکت‌ها عرضه می کردیم

محمدی گفت: در برهه‌ای از زمان و ۶ ماه دوم سال اختلاف پیش آمد و به رئیس جمهوری و وزیرنامه نوشتیم که اختلاف بین ارز نیما و بازار کاهش یابد و ثابت نباشد؛ قیمت شیر خشک در بازار منطقه ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است و به دلیل کمبود در بسیاری از شهرهای مرزی وارد می‌شود.

قیمت پایین عامل قاچاق شیرخشک و تجهیزات پزشکی

وی افزود: در واقع قیمت شیر خشک در کشور پایین است و مصرف بی‌رویه انگیزه قاچاق معکوس ناشی از ارز ترجیحی است. قیمت شیر خشک و تجهیزات در کشور پایین است و قیمت داخلی شیر خشک و تجهیزات پزشکی ۱۲ تا ۱۳ برابر این قیمت فعلی است.

میانگین نیاز سالانه شیر خشک حدود ۶۰ میلیون قوطی است

محمدی ادامه داد: قرار شد ارز ترجیحی برداشته شود و در مورد دارو این اتفاق افتاد؛ قیمت شیر خشک متابولیک بسیار بالاست و این شیر خشک‌ها به صورت یارانه ای تامین و به صورت رایگان عرضه می‌شوند. میزان تامین سالانه شیر خشک‌های رگولار حدود ۶۰ میلیون و شیر خشک رژیمی متوسط بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون بسته است.البته برخی شیر خشک را در مصارف غیر مصرفی نوزادان مصرف می‌کنند.

هر طور شده شیرخشک وارد می‌کنیم

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: علت اصلی کمبود شیرخشک مسئله تحریم و مشکلات مبادلات ارزی است. تولیدکنندگان دارو می‌گویند ارز ندهید نمی‌توانیم تولید کنیم.

محمدی گفت: از هر طریقی نسبت به واردات شیرخشک اقدام خواهیم کرد زیرا بسیاری نیاز به شیر خشک دارند البته شرکت ها می‌گویند بر اساس میزان ارز تخصیص داده شده تولید می‌کنیم اما ما برندهایی که مردم نیاز دارند را وارد خواهیم کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: شیر خشک‌های موجود کیفیت بالایی دارند اما مشکل اصلی این است که می‌خواهیم در این برهه از زمان کمبودها را رفع کنیم و تا زمانی که کمبودهای بازار رفع کنیم واردات خواهیم کرد و از نظر کیفیت نگرانی نداریم؛ درست است یک مورد قاچاق شیر در سیستان گزارش شده اما قاچاق علت کمبود شیرخشک نیست و تنها شاید ا تا ۲ درصد قاچاق داشته باشیم.

مخالفت وزارت صنعت با واردات شیرخشک

مرادی از وزارت صمت نیز در این نشست گفت: اینکه رئیس سازمان غذا و دارو تاکید دارد که باید شیرخشک وارد کرد اقدامی منطقی نیست زیرا وقت زیادی برای توجه و حمایت از تولید شیر خشک صرف شد؛ تحریم‌ها از بهمن سال گذشته شروع نشده و سال‌ها است با مساله تحریم مواجه هستیم.

وی افزود: برای تولید شیرخشک در کشورهم برنامه‌ریزی‌ و سیاست گذاری شده در این رابطه محدودیت منابع ارزی داشتیم و در سال جاری هم با این مشکل مواجه هستیم؛ وظیفه وزارت بهداشت برنامه‌ریزی است. سازمان غذا و دارو وظیفه دارد که تامین و تخصیص ارز محصولات مهم را رصد کند اما از ابتدای سال تاکنون مواد اولیه شیر خشک برای تخصیص ارز نرفته و مدیریت برنامه‌ریزی دستگاه تنظیم نبوده است.

مرادی افزود: در حال حاضر علاوه بر ایجاد مشکلاتی در مسیر صادرات تولیدمان هم با مشکل مواجه شده در حالی که در گذشته مازاد تولید داشتیم؛ علیرغم اینکه ارز کمی به تولید اختصاص داده شده اما ماهانه ۵.۵ میلیون عدد تولیدی داشتیم؛ از ابتدای سال جاری ۲۷ میلیون قوطی تولید شده و با قاچاق بالای شیر خشک مواجه هستیم در این رابطه واردات علاج کار نیست و باید منبع نشتی و قاچاق را مدیریت کرد.

فراهانی از سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: وقتی تولید کنندگان می‌گویند واردات نکنید باید تعهد کتبی دهند که با کمبود مواجه نخواهیم شد. همچنین قیمت‌ها باید واقعی شود و ما به التفاوت به ذینفع نهایی یعنی مصرف کننده و به صورت کنترل شده طبق سامانه تیتک پرداخت شود./خاننه ملت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: