کد خبر: ۳۳۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 18
بنابر اعلامرمدیرکل دارو سازمان غذا و دارو با تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت، کمبودهای دارویی از ۴۲۰ به ۸۱ قلم کاهش یافت.
شفا آنلاین>سلامت>محمد پیکانپور عصر یکشنبه در یک نشست خبری که در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، افزود: سال گذشته ۴۲۰ قلم کمبود دارویی در کشور وجود داشت، که به ۸۱ قلم کاهش یافته و این حرکت مثبتی بود که با زحمات شبانه روزی زنجیره تامین دارو برطرف شده است.

به گزارش شفا آنلاین:وی اظهار داشت: وضعیت صنعت داروسازی نسبت به سایر صنایع دیگر کشور مطلوب است و بسیاری از کشورها با داشتن جمعیت مشابه به لحاظ مصرف کننده مبالغ زیادی از منابع ارزی را برای دارو صرف می کنندتا بخش عمده ای از نیاز دارویی را جبران کنند، اما صنایع دارویی ما پیشرو بوده و علاوه بر تامین داخلی، نیاز بیت المللی را نیز تامین می کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در بخش های پیشرو این صنعت از جمله بیولوژیک توفیقاتی را داریم و آینده خوبی در راه است، بسیاری از کشورها در حوزه مواد اولیه از ایران عقب تر هستند و در مراودات بین المللی درحوزه دارو نیازمند همراهی ایران هستند.

وی تاکید کرد: صنعت دارویی کشور از لحاط کمی رشد قابل توجهی دارد و به لحاظ کیفی نیز مطلوب بوده و قابل رقابت با کشورهای همسایه و آمریکای جنوبی است و ایران نسبت به هند از کیفیت بالایی دارویی برخوردار است.

وی ادامه داد: صنعت داروسازی در جذب نخبگان نسبت به صنایع دیگر جلو بوده و ۴۰ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه دارو فعالیت می کنند، و بخش قابل توجه از افزایش امید به زندگی در جامعه مرهون زحماتی است در صنعت دارویی اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های عفونی یا سرطان که در گذشته منجر به مرگ و میر شمار زیادی از افراد جامعه می شد امروز با تولید کفیت بالایی این داروها، امید به زندگی در آنها افزایش یافته است.

به گفته پیکانپور، هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) که ۵ تا ۷ مهرماه در مصلای امام خمینی برگزار می شود، فرصت مناسبی برای گفتمان سازی زنجیره های صنعت دارویی است و برای رسیدن به ترار تجاری مثبت باید همبستگی در زنجیره صنایع داروسازی شکل گیرد و سازمان غذا و دارو تلاش می کند تا با ایجاد بستری سازی، مشکلات در حوزه قیمت گذاری و تخصیص منابع ارزی و غیره را برطرف کند.

پیکانپور ادامه داد: با ارتباط نزدیکی که سازمان غذا و دارو با سندیکای دارویی دارد، مشکلات با برگزاری جلسات و تبادل و نظر مرتفع شد و لازم است حاکمیت در جهت نوسازی صنعت داروسازی اهتمام ویژه ای داشته باشد.

به گفته وی، لازم است شرکت های دارویی که بهره وری پایینی دارند بازبینی شده و می طلبد مورد احیا قرار بگیرند..ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: