کد خبر: ۳۳۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 17
در حال حاضر برخی از بخش‌های پیوند با مشکلات عدیده از جمله کمبود دارو و کادر درمان درگیر هستند.

شفا آنلاین>سلامت>با سوء‌مدیریت بیماران را سرگردان می‌کنند، این روزها سرگردانی‌ها تمام نمی‌شود. حالا این سرگردانی گریبان بیماران پیوندی را گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین:پیوند سلول‌های بنیادی (مشتق از مغز استخوان یا منابع دیگر) می‌تواند درمان موثری برای افراد مبتلا به سرطان‌های خاص مانند سرطان خون و لنفوم به شمار آید. این روش برای مولتی‌پل میلوما و نوروبلاستوما نیز استفاده شده است و به عنوان درمانی برای سایر سرطان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گفته پزشک او این بهبودی شامل حال کلیه بیماران پیوند نمی‌شود. زیرا در حال حاضر برخی از بخش‌های پیوند با مشکلات عدیده از جمله کمبود دارو و کادر درمان درگیر هستند.

فکر نکنید شرکت بیمه تمام یا چند مورد از هزینه‌های پیوند سلول‌های بنیادی یا مغز استخوان را پوشش می‌دهد. بسیاری از بیمه‌ها به نامه‌های تایید اضطرار پزشکی نیاز دارند. بسیاری از آنها بر این عقیده‌اند که عدم تهیه به موقع و کافی دارو توسط مسوولان ذی‌ربط بخش‌های پیوند را با خطر تعطیلی مواجه کرده است. این در حالی است که اگر بخش‌های پیوندی در کشور تعطیل شوند، بیماران باید هزینه‌های میلیاردی صرف درمان خود در کشورهای دیگر مانند ترکیه پرداخت کنند. این در حالی است که وزارت بهداشت بارها درخصوص گردشگری سلامت در برنامه هفتم توسعه سخن گفته است اما وقتی بیماران کشور برای تهیه دارو سرگردان هستند، آیا نوبت به گردشگری سلامت می‌رسد؟!

سوءمدیریت در وزارتخانه


دکتر مهرداد پاینده فوق‌تخصص خون و سرطان بالغین (آنکولوژی) درخصوص تعطیلی احتمالی بخش‌های پیوندی کشور به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم یکی از مشکلات اساسی تغییر مداوم مدیریت پیوند در وزارتخانه است، چراکه هر سال مدیریت تغییر می‌کند و این تغییر به ضرر بخش‌های پیوند است. زیرا تا مسوول مربوطه به امور بخش آشنا شود، سریعا تغییر می‌کند. این در حالی است که در کشورهای دیگر به این سرعت تیم مدیریت تغییر پیدا نمی‌کند.

از طرفی اصولا افرادی برای مدیریت انتخاب می‌شوند که دارای تخصص لازم نیستند و بعضا با کمیته‌های پیوند در این خصوص مشورت نمی‌کنند. این در حالی است که مدیریت باید همسو با کمیته‌های پیوند باشد و در راستای رفع مشکلات تلاش کند، اما چنین امری در کشور ما وجود ندارد. به همین دلیل تمام افرادی که در پیوند اعضا فعالیت می‌کنند از تیم مدیریت گلایه دارند. زیرا تصمیمات آنها براساس نیاز جامعه نیست.


وی افزود: تیم‌های بخش پیوند با مردم زندگی می‌کنند. ما از مشکلات بیماران باخبر هستیم اما وقتی آنها را با مسوولان مربوطه در میان می‌گذاریم تنها به نامه‌نگاری ختم می‌شود. هشدارهای ما در جلسات نتیجه‌ای ندارد. امروزه نه‌تنها بیماران پیوند با مشکلات زیادی از جمله کمبود دارو دست و پنجه نرم می‌کنند، بلکه پرستاران نیز به دلیل درآمدهای پایین فاقد انگیزه شده‌اند.به همین دلیل در برخی مراکز دچار کمبود کادر درمانی شده‌ایم.

دکتر پاینده در ادامه اظهار کرد: متاسفانه مشکل امروز بخش‌های پیوند عدم تهیه به موقع و کافی دارو توسط مسوولان ذی‌ربط بوده که بخش‌های پیوند کشور را با خطر تعطیلی مواجه کرده است. لازم است از مسوولان وزارتخانه پرسید که چرا با سوءمدیریت شرایط کار را سخت کرده‌اند؟! امیدوارم وزارت بهداشت تلاش‌های همکاران تیم‌های پیوند را ملاحظه کنند و در جهت رفع کاستی‌ها بیشتر تلاش کنند تا شاهد رفع مشکلات هموطنان‌مان باشیم. در غیر ‌این صورت باید شاهد صادرات بیماران به کشورهای همسایه باشیم. اگر مسوولان ذی‌ربط اقدام نکنند، بیماران به ناچار با صرف هزینه‌های میلیاردی برای مداوا به خارج از کشور می‌روند. این امر نه‌تنها ضربه سنگینی به نظام سلامت کشور وارد کرده بلکه بیماران را هم سرگردان می‌کند.


فوق‌تخصص خون و سرطان بالغین (آنکولوژی) با اشاره به اینکه در ۳۰ سال گذشته هیچ‌گاه در چنین شرایط بحرانی‌ای قرار نگرفته بودیم، گفت: در حال حاضر شرایط پیوند و دیگر بخش‌های نظام سلامت بحرانی است. بنابراین دولت باید تصمیمات خود را در این حوزه با مشورت انجمن‌های علمی ملاک قرار دهد. داروها را باید با فوریت در دسترس عموم قرار بدهند نه اینکه سهمیه‌بندی کنند.

بسیاری از داروها به صورت سهمیه‌بندی به بیمارستان‌ها داده می‌شود. این در حالی است که تعداد بیماران ما بیش از میزان سهمیه است. به نظرم تولید داروهای تکراری نیز مسبب این کمبود هستند. برخی مواقع چندین شرکت از یک دارو تولید می‌کنند اما داروی نیاز پیوندی را کمتر شرکتی تولید می‌کند. بنابراین دولت بر شرکت‌های تولید دارو نیز نظارت اجمالی ندارد. طبیعتا نمونه خارجی این دارو در بازار آزاد پیدا می‌شود اما نه قابل اعتماد است نه از قیمت مناسب برخوردار است. در نهایت دود مشکلات و سوءمدیریت‌ها به چشم بیماران پیوندی می‌رود. / جهان صنعت


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: