کد خبر: ۳۳۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 17
زنانی که برخی از داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری را همراه مسکن‌های رایج موسوم به داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی (NSAID) مصرف می‌کنند اندکی بیش از سایرین احتمال دارد در معرض خطر ایجاد لخته خون قرار بگیرند.
شفا آنلاین>سلامت>مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی هم‌زمان با داروهای هورمونی ضدبارداری خطر لخته شدن خون در زنان را افزایش می‌دهد اما به گفته پژوهشگران، میزان خطر در مجموع پایین است

به گزارش شفا آنلاین:زنانی که برخی از داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری را همراه مسکن‌های رایج موسوم به داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی (NSAID) مصرف می‌کنند اندکی بیش از سایرین احتمال دارد در معرض خطر ایجاد لخته خون قرار بگیرند.

 بر اساس پژوهشی که روی دو میلیون زن ۱۵ تا ۴۹ ساله در دانمارک انجام شده است، افرادی که قرص‌های جلوگیری از بارداری را هم‌زمان با داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مانند ایبوبروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک مصرف کرده بودند بیشتر در معرض خطر ترومبوز سیاهرگی (VTE)، عارضه خطرناک تشکیل لخته خون در رگ‌ها، قرار داشتند. زنانی که در این پژوهش بررسی شدند هیچ‌کدام سابقه بروز لخته خون، سرطان، درمان ناباروری یا جراحی تخلیه رحم نداشتند.
با وجود این، پژوهشگران تاکید کردند که میزان خطر اندک و حدود ۰.۰۲ درصد است اما به پزشکان کمک می‌کند داروهای مناسب‌تر تجویز کنند.

یافته‌های پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که داروهای هورمونی ضدبارداری و داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی به‌تنهایی با افزایش خطر ایجاد ترومبوز سیاهرگی مرتبطند.

در این پژوهش، داروهای هورمونی ضدبارداری بر اساس میزان خطر ایجاد لخته خون طبقه‌بندی شدند. گروه «پرخطر» چسب‌های استروژن و پروژستین، حلقه واژینال، و قرص‌های حاوی ۵۰ میکروگرم استروژن را شامل می‌شد. قرص‌های ترکیبی و داروی تزریقی مدروکسی پروژسترون در گروه با «خطر متوسط» و قرص‌های پروژستین و دستگاه آیودی «کم‌خطر» یا «بی‌خطر» طبقه‌بندی شدند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی خطر ایجاد لخته خون را اندکی افزایش می‌دهد و اضافه شدن داروهای هورمونی ضدبارداری پرخطر یا با خطر متوسط احتمال بروز این عارضه را بیشتر می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: