کد خبر: ۳۳۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 17
فلوتر دهلیزی نوعی آریتمی فوق بطنی یعنی یک ریتم غیرطبیعی قلب است که از حفره‌های بالایی قلب شروع می‌شود. با فلوتر دهلیزی، قلب فرد با الگویی سریع اما ثابت می‌تپد.
شفا آنلاین>سلامت>فلوتر دهلیزی یکی از شایع‌ترین اختلالات ریتم در بزرگسالان است. این امر می‌تواند منجر به تپش سریع قلب شود لذا قلب آنطور که باید کار نمی‌کند. این مسئله خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد احساسی ناخوشایند در فرد شود. بیماری فلوتر دهلیزی در صورتی که درمان نشود، می‌تواند خطرناک باشد. 
به گزارش شفا آنلاین:دکتر افشاری در این باره می‌گوید: فلوتر دهلیزی نوعی آریتمی فوق بطنی یعنی یک ریتم غیرطبیعی قلب است که از حفره‌های بالایی قلب شروع می‌شود. با فلوتر دهلیزی، قلب فرد با الگویی سریع اما ثابت می‌تپد.وی اظهار کرد: ضربان نرمال قلب در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. فلوتر دهلیزی می‌تواند باعث شود که حفره‌های فوقانی قلب 250 تا 350 بار در دقیقه ضربان داشته باشند. این امر موجب می‌شود که محفظه‌‌های تحتانی برای واکنش، با سرعت بیشتری (معمولاً به سرعت 150 ضربه در دقیقه یا بیشتر) بتپند.
این متخصص قلب و عروق گفت: در صورت ابتلا به فلوتر دهلیزی، حفره‌های قلب نمی‌توانند با سرعت کافی با خون پر شوند زیرا انقباضات به صورت پی در پی رخ می‌دهند. همچنین، زمان کافی برای دهلیزها (حفره‌های فوقانی) وجود ندارد تا تمام خون خود را به داخل بطن‌ها در قسمت پایینی قلب تخلیه کند. این امر باعث می‌شود قلب شخص خون کمتری نسبت به حالت عادی به بدن پمپاژ کند. وی مطرح کرد:فلوتر دهلیزی انواع مختلفی دارد و پزشک می‌تواند بر اساس نتایج الکتروکاردیوگرام، نوع فلوتر دهلیزی را تشخیص دهد.دکتر افشاری ابراز داشت: انواع فلوتر دهلیزی عبارتند از فلوتر دهلیزی معمولی، فلوتر دهلیزی معکوس معمولی و فلوتر دهلیزی غیر معمول.
>فلوتر دهلیزی معمولی، شایع‌ترین نوع آن است
این متخصص قلب و عروق افزود: فلوتر دهلیزی معمولی،شایع‌ترین نوع آن است و سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی در یک دایره به صورت خلاف عقربه‌های ساعت در دهلیز راست حرکت می‌کنند. وی اظهار کرد: در فلوتر دهلیزی معکوس معمولی نیز سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی در جهت عقربه‌های ساعت در دهلیز راست حرکت می‌کنند.
دکتر افشاری عنوان کرد: فلوتردهلیزی غیر معمول، شایع نیست مگر اینکه بیمار قبلاً عمل جراحی قلب یا ابلیشن انجام داده باشد. سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی ممکن است در دهلیز چپ یا راست اتفاق بیفتند.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: زمانی که شخص دچار فلوتر دهلیزی می‌شود، قلب او آن طور که باید و شاید کار نمی‌کند، در نتیجه ممکن است لخته‌های خون ایجاد شود که می‌توانند باعث سکته مغزی یا حمله قلبی شوند.
وی افزود: نبض سریع ناشی از فلوتر دهلیزی می‌تواند ماهیچه قلب را ضعیف کند. هنگامی که قلب بسیار سریع بتپد، بطن‌های قلب نمی‌توانند از خون پر شوند لذا قلب، خون کمتری پمپاژ می‌کند که می‌تواند باعث افت فشار خون و بروز نارسایی قلبی شود. دکتر افشاری متذکر شد: برخی از افراد علائم فلوتر دهلیزی را ندارند اما برای سایر افراد، علائم عبارتند ازتنگی نفس، سرگیجه، کمبود انرژی، تپش قلب، نبض سریع، درد قفسه سینه، از حال رفتن و سبکی سر است. این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: عوارض فلوتر دهلیزی ممکن است شامل ضربان قلب سریع، کاردیومیوپاتی، لخته‌های خونی که می‌توانند حرکت کنند و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شوند ونارسایی احتقانی قلب باشد.
وی تشریح کرد: سیگنال‌های الکتریکی که پی در پی رخ می‌دهند باعث بروز فلوتر دهلیزی شده و موجب می‌شوند که حفره‌های بالایی قلب بیش از حد معمول منقبض (پمپاژ) شوند. دکتر افشاری بیان کرد: علل فلوتر دهلیزی عبارتند از اختلالات دریچه قلب، وجود بیماری قلبی مادرزادی، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و تیروئید پرکار. این متخصص قلب و عروق اذعان داشت: مسن بودن، مرد بودن یا ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند نارسایی قلبی یا مشکل دریچه، فشار خون بالا، مشکل تیروئید، دیابت، بیماری ریوی، سابقه پزشکی شامل اختلال مصرف الکل، آپنه انسدادی خواب و چاقی افراد را در معرض خطر بیشتر بروز فلوتر دهلیزی قرار می‌دهد.وی گفت: جهت تشخیص فلوتر دهلیزی پزشک ممکن است از آزمایش‌هایی برای تشخیص استفاده شود که عبارتند از الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرافی، آزمایش‌های خون و تست‌های عملکرد ریه.دکتر افشاری خاطرنشان کرد: داروها برای بسیاری از افراد مبتلا به فلوتر دهلیزی به خوبی جواب می‌دهند. هر دارویی می‌تواند عوارض جانبی خود را داشته باشد اما فواید آنها معمولاً بیشتر از خطرات آن است. هنگامی که داروها جواب نمی‌دهند، پزشک ممکن است روش‌های دیگر را تجویز کند. این متخصص قلب وعروق یادآور شد: داروهای درمان فلوتر دهلیزی عبارتند از داروهایی برای کاهش ضربان قلب مانند مسدودکننده‌های کانال کلسیم و مسدودکننده‌های بتا، داروهای ضد آریتمی.
وی عنوان کرد: فرآیند‌های درمان دیگر فلوتر دهلیزی نیز شامل کاردیوورژن از طریق شوک الکتریکی، ابلیشن کاتتر، روشی که پزشک می‌‌تواند برای از بین بردن بافتی که سیگنال‌های غیرطبیعی ایجاد می‌‌کند، استفاده نماید و تغییر موقت در تنظیمات ضربان ساز یا دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت است.
دکتر افشاری متذکر شد: به ندرت ممکن است روش ابلیشن تراپی عوارضی مانند عفونت، خونریزی و آسیب به عروق خونی را داشته باشد.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: با اینکه نمی‌توان از برخی عوامل خطرساز فلوتر دهلیزی جلوگیری نمود اما عدم مصرف الکل می‌تواند مفید واقع شود. همچنین، بیمار می‌تواند برای مشکلاتی که باعث فلوتر دهلیزی می‌شوند، تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد. این موارد عبارتند ازاختلالات دریچه قلب، نقص مادرزادی در قلب، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا،تیروئید پرکار، آپنه انسدادی خواب و چاقی. وی هشدار داد: در صورتی که فلوتر دهلیزی ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث ایجاد کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی وسکته مغزی خواهد شد. دکتر افشاری گفت: برای بعضی افراد کمتر از 5 درصد احتمال وجود دارد که فلوتر دهلیزی دوباره بعد از ابلیشن کاتتر عود کند. برخی دیگر ممکن است به دلیل نوع فلوتر دهلیزی خود، رویه‌های موفق کمتری داشته باشند. افراد مبتلا به موارد پیچیده فلوتر دهلیزی غیر معمول ممکن است تنها 70 درصد موفقیت با روش ابلیشن تراپی داشته باشند. این متخصص قلب و عروق ابراز داشت که از آنجایی که هیچ درمانی برای فلوتر دهلیزی وجود ندارد و خطر سکته مغزی در آن بالا است، بیمار در تمام طول زندگی خود به قرار ملاقات‌هایی برای چکاپ نیاز خواهد داشت. حفظ قرار ملاقات با پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا فلوتر دهلیزی معمولاً به طور مرتب عود می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که "چگونه می‌توان از خود در برابر این بیماری مراقبت کرد "، گفت: می‌بایست حتماً قرار ملاقات تکمیلی با پزشک ادامه داده شود. پزشک خطر سکته مغزی را به طور سالانه براساس سایر بیماری‌هایی که ممکن است شخص داشته باشد را تشخیص خواهد داد. در صورتی که پزشک معتقد باشد بیمار در معرض خطر سکته مغزی است، ممکن است داروهای ضد انعقاد را تجزیه کند.دکتر افشاری مطرح کرد: هنگامی که شخص در هنگام استراحت ضربان قلب سریع داشته باشد (150 تپش در دقیقه یا بیشتر) می‌بایست به پزشک مراجعه کند.
>فلوتر دهلیزی یک اختلال ریتم قلبی است
در ادامه نیز دکتر نجفی در اینباره خاطرنشان کرد: فلوتر دهلیزی یک اختلال ریتم قلبی است و در نتیجه ضربان قلب سریع و گاهی اوقات نامنظم رخ می‌دهد. چنین اختلالاتی، چه در ریتم یا نظم ضربان قلب، به عنوان آریتمی شناخته شده است. وی گفت: فلوتر دهلیزی شبیه به فیبریلاسیون دهلیزی می‌باشد که یک اختلال ریتم قلبی است. گاهی اوقات ممکن است شما دوره‌ای از فلوتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه کنید. این اختلال می‌تواند گهگاه رخ دهد که به عنوان حمله‌های فلوتر دهلیزی شناخته می‌شود. در اغلب موارد، این بیماری برای روز تا چند هفته طول می‌کشد و به عنوان فلوتر دهلیزی مداوم شناخته می‌گردد.این متخصص قلب و عروق بیان کرد: با درمان مناسب، بیماری فلوتر دهلیزی به ندرت تهدیدی برای زندگی به حساب می‌آید. عوارض این بیماری، به ویژه در سکته مغزی، می‌تواند مخرب باشد، اما آنها می‌توانند با داروهای ( رقیق‌کننده خون ) مانند وارفارین مهار شوند.وی عنوان کرد: برخی از افراد هیچ نشانه‌ای با دهلیزی دهلیزی ندارند. دیگرعلائم که توصیف‌کننده آن می‌باشند که عبارتند از تپش قلب (یک ضربان قلب سریع یا احساس تپش در قفسه سینه)، احساس تکان و لرزش در قفسه سینه، تنگی نفس، اضطراب و ضعف.دکتر نجفی ادامه داد: افرادی با بیماری‌های قلبی یا ریوی که فلوتر دهلیزی دارند ممکن است برخی علایم و نشانه‌ها را که عبارتند از آنژین صدری (درد سینه یا قلبی)، احساس ضعف یا سردرد خفیف و غش کردن (سنکوپ) بصورت قابل توجهی تجربه کنند.این متخصص قلب و عروق می‌گوید: فلوتر دهلیزی ممکن است با اختلالات قلبی یا بیماری‌های قلبی و یا بیماری‌های نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ایجاد گردد. این بیماری همچنین ممکن است با مصرف موادی که مسیر پالس‌های الکتریکی منتقله از طریق قلب را تغییر
می دهند ایجاد شود و یا می‌تواند پس از عمل جراحی قلب باز رخ دهد البته در تعداد کمی از مردم، هیچ علت زمینه‌ای تا کنون پیدا نشده است.وی اشاره کرد: بیماری‌های قلبی یا اختلالاتی که می‌تواند باعث بروز بیماری فلوتر دهلیزی شود شامل کاهش جریان خون به قلب (ایسکمی) به علت بیماری عروق کرونر قلب، سخت شدن رگ‌ها (تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس) یا حمله قلبی، فشار خون بالا، بیماری عضله قلب، اختلالات دریچه‌های قلبی، به خصوص دریچه میترال، یک حفره غیر طبیعی بزرگ شده در قلب (هایپرتروفی).دکتر نجفی افزود: بیماری در نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد شامل پرکاری غده تیروئید، آمبولی ریوی، بیماری‌های ریوی مزمن و آمفیزم، که میزان اکسیژن در خون پایین‌تر است. این متخصص قلب و عروق هشدار داد: موادی که ممکن است به ایجاد فلوتر دهلیزی کمک کنند شامل مصرف الکل،محرک‌هایی مانند قرص رژیم غذایی، داروهای سرماخوردگی و حتی کافئین است.وی یادآورشد: فلوتر دهلیزی به طور نزدیکی با آریتمی دیگری
به نام فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد. فلوتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی گاهی اوقات با هم رخ می‌دهند.دکتر نجفی توضیح داد: جهت تشخیص
فلوتر دهلیزی پزشک ممکن است بعد از معاینه به آریتمی مشکوک شود. از آنجا که بسیاری آریتمی‌های مختلف می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، ارزیابی در ابتدا بر روی رد کردن آنهایی که خطرناک ترهستند، تمرکز دارد.این متخصص قلب و عروق افزود: یک آزمون ساده، نوار قلب، می‌تواند کمک زیادی در مورد آنچه در قلب اتفاق افتاده، خبر دهد. نوار قلب و ثبت سابقه پالس‌های الکتریکی می‌تواند وضعیت ضربان قلب را کنترل کند. یافته نوار قلب بی‌نظمی در ضربان قلب و اختلال در قلب برجسته می‌کنند.
وی مطرح کرد: نوار قلب همچنین نشانه‌هایی از حمله قلبی، ایسکمی قلبی، بزرگ شدن غیر طبیعی قلب (هایپرتروفی)، اختلالات انتقال، و اختلالات شیمیایی و الکترولیت‌های خاص در بافت قلب را نشان می‌دهد.
دکتر نجفی عنوان کرد: گاهی اوقات در فرد علائم، آریتمی را نشان می‌دهند اما زمانی که نوار قلب ثبت شد، نتیجه طبیعی است. این بدین معناست که آریتمی گهگاه رخ می‌دهد (فلوتر دهلیزی حمله ای)، یک بیماری مشترک و یا ممکن است بدین معنی باشد که آریتمی وجود ندارد و احساس عجیب قلبی و یا پرش به دلیل عوامل دیگری مانند اضطراب است.
این متخصص قلب و عروق افزود: اگر نتیجه نوار قلبی طبیعی است، یک نوار قلب سیار ممکن است برای ۲۴ ساعت با استفاده از یک مانیتور هولتر انجام شود. وی اظهار کرد: تشخیص فلوتر دهلیزی به کمک دستگاه هولتر مانیتورینگ بدین صورت است که یک دستگاهی که با عنوان هولتر مانیتورینگ شناخته شده معمولا ریتم قلب به طور مستمر برای ۴۸ الی ۲۴ ساعت ثبت می‌کند. برخی از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ترجیح می‌دهند که دستگاه برای بیش از ۴۸ الی ۲۴ ساعت برای ثبت متناوب ریتم قلب، پوشیده شود. در این موارد، ثبت‌کننده event استفاده میشود. هر دو مانیتور هولتر و event کار ثبت را بخوبی انجام می‌دهند. نکته مهم این است که مدارک مهمی از آریتمی در صورت وجود توسط نوار قلبی، به دست می‌آید.
دکتر نجفی تشریح کرد: تشخیص فلوتر دهلیزی به کمک اکوکاردیوگرام نیز بدین گونه است که اکوکاردیوگرام یک تست اولتراسوند است که از امواج صوتی یک تصویر از داخل قلب در حال تپش ایجاد می‌کند. در این آزمایش، یک پروب سونوگرافی بر روی دیوار قفسه سینه بیرونی قرارمیگیرد و تصاویر به دست آمده در یک مانیتور مشاهده می‌گردد. این تست برای شناسایی مشکلات دریچه قلب، و بررسی عملکرد بطن، و یا برای دیدن لخته‌های خونی در دهلیز انجام می‌شود.این متخصص قلب و عروق افزود: اکوکاردیوگرافی تست غیر تهاجمی ایمن از تکنیکی مشابه آنچه که برای ارزیابی جنین در دوران بارداری استفاده می‌شود، به کار می‌رود. این آزمایش همیشه در اورژانس انجام نمیشود.
وی مطرح کرد: گهگاه، فلوتر دهلیزی در افراد بدون هیچ علائمی است، زمانی که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی تان شما را به دلایل دیگری معاینه میکنند، ممکن است تشخیص داده شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است متوجه صداهای غیر طبیعی قلب و یا یک پالس غیر معمول در معاینه فیزیکی شوند، و ممکن است یک نوار قلبی از شما بخواهند.
دکتر نجفی توصیه کرد: اگر یک فرد هر یک از علائم مطرح شده برای فلوتر دهلیزی را تجربه کند، باید برای تنظیم یک قرار ملاقات با پزشک تماس بگیرد. اگر علایم شدید و یا هشدار‌دهنده است، باید از اورژانس پزشکی کمک خواست.
این متخصص قلب و عروق افزود: اگر یک فرد هر نوع دارو برای فلوتر دهلیزی مصرف و یک تغییر و یا بدتر شدن علائم را تجربه کند باید با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرد.وی گفت: اگر یک فرد با این اختلال تشخیص داده شده، در حال درمان است، اگر هر یک از علائمی نظیر درد قفسه سینه، احساس ضعف یا سردرد خفیف، غش کردن را تجربه کرد مراقبت‌های پزشکی باید فورا در بخش اورژانس بیمارستان پیگیری شود.
>عوامل متعددی می‌توانند منجر به فلوتر دهلیزی شوند
در ادامه نیز دکترعسگرپور در اینباره ابراز داشت: فلوتر دهلیزی،نوعی ضربان غیرعادی قلب، یا به اصطلاح آریتمی است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که حفره‌‌های بالایی قلب شما بسیار سریع بتپند. هنگامی که این حفره‌‌ها تحت عنوان دهلیزها سریع‌‌تر از حفره‌های پایینی (بطن ها) تپش کنند، ضربان قلب شما از ریتم هماهنگ خود خارج می‌شود. وی بیان کرد که فلوتر دهلیزی حالتی شبیه به شرایط فیبریلاسیون دهلیزی است که بسیار شایع‌تر می‌باشد. این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: به طور معمول، فرد مبتلا به فلوتر دهلیزی حالت فلوتری را در قلب خود احساس نمی‌کند. در این بیماران علائم به شکل‌های دیگری ظاهر می‌‌شوند. برخی از این علائم شامل تند شدن ضربان قلب، تنگی نفس، احساس سرگیجه و یا از هوش رفتن، احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه، سرگیجه احساس تپش قلب و احساس خستگی و به مشکل خوردن در انجام کا‌رهای روزانه وی ادامه داد: استرس نیز می‌تواند ضربان قلب را بالا برده و علائم فلوتر دهلیزی را تشدید کند.
این علائم در فلوتر دهلیزی، با بسیاری از شرایط و حالات دیگر مشترک است؛ پس داشتن یک یا چند مورد از این علائم، لزومی بر وجود بیماری فلوتر دهلیزی نیست. در فلوتر دهلیزی این علائم اغلب برای روزها و یا حتی هفته‌ها ادامه می‌‌یابند.
دکترعسگرپور، علت فلوتر دهلیزی را اینگونه تشریح کرد: یک ضربان ‌ساز طبیعی (گره سینوسی) در دهلیز راست وجود دارد که ضربان قلب شما را کنترل می‌‌کند. این گره سیگنال‌های الکتریکی را به هر دو دهلیز راست و چپ می‌فرستد. در واقع این سیگنال‌‌ها به قلب اطلاع می‌دهند چه زمانی و چگونه منقبض شود.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: اگر شما به آریتمی فلوتر دهلیزی مبتلا باشید، گره سینوسی سیگنال الکتریکی را می‌فرستد؛ اما بخشی از این سیگنال در یک مسیر چرخشی، در اطراف دهلیز راست، به گردش در می‌‌آید. این امر موجب می‌شود دهلیز به سرعت منقبض شده و سریع‌‌تر از بطن‌‌ها بتپد.
وی بیان کرد: ضربان قلب طبیعی در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. در حالی که ضربان قلب در افراد مبتلا به فلوتر دهلیزی، در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ ضربه در دقیقه خواهد بود.
دکتر عسگر پور عنوان کرد: عوامل متعددی می‌توانند منجر به فلوتر دهلیزی شوند. در خصوص علت فلوتر دهلیزی باید گفت بیماری قلبی از دلایل عمده فلوتر دهلیزی است. بیماری عروق کرونر (CAD) زمانی اتفاق می‌افتد که عروق قلب با پلاک یا لخته مسدود شوند.کلسترول و چربی‌‌هایی که به دیواره‌های عروق می‌‌چسبند، پلاک را ایجاد می‌‌کنند. این امر گردش خون را کند و یا حتی متوقف کرده و موجب آسیب رسیدن به بافت و حفره‌های قلب و عروق
خونی می‌‌شود.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: جراحی قلب باز نیز ممکن است به قلب آسیب رسانده و علت فولتر دهلیزی باشد. در واقع آسیب یا زخم ایجاد شده می‌‌تواند جلوی سیگنال الکتریکی را گرفته و به فلوتر دهلیزی منجر شود.
وی عنوان کرد: عوامل خطر آریتمی فلوتر دهلیزی شامل داروها، شرایط موجود و سبک زندگی است. افرادی که در معرض این بیماری هستند، ممکن است دارای ویژگی‌های خاصی باشند که عبارتند از مصرف سیگار، سابقه بیماری قلبی، سابقه حمله قلبی، سابقه فشار خون بالا، سابقه بیماری‌های مربوط به دریچه قلب، سابقه بیماری ریوی، استرس و اضطراب، مصرف قرص‌های لاغری یا داروهای خاص دیگر، اعتیاد به مصرف الکل، سابقه‌ جراحی اخیر و دیابت.
دکتر عسگر پور اشاره کرد: پزشک متخصص زمانی به بیماری فلوتر دهلیزی مشکوک می‌‌شود که ضربان قلب شما بالای ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد. در زمان تشخیص فلوتر دهلیزی، سابقه خانوادگی اهمیت می‌‌یابد. سابقه بیماری قلبی، مشکلات اضطراب و فشارخون بالا خطر ابتلای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
این متخصص قلب و عروق افزود: پزشک عمومی می‌تواند فلوتر دهلیزی را تشخیص دهد؛ اما ممکن است برای آزمایش‌های بیشتر، شما را به پزشک متخصص قلب (کاردیولوژیست) ارجاع دهد.
وی توضیح داد: از تست‌های متعددی برای تشخیص و تایید بیماری فلوتر دهلیزی استفاده می‌شود که عبارتند از اکوکاردیوگرام، الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) و مطالعات (الکتروفیزیولوژی).
دکتر عسگر پور ادامه داد: در تست اکوکاردیوگرام از امواج اولتراسوند برای نشان دادن تصاویری از قلب استفاده می‌شود. این تصاویر جریان خون قلب و عروق خونی را نیز نمایش می‌دهند و در تست الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)، الگوهای الکتریکی قلب شما ثبت می‌‌شود.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: استفاده از مطالعات (الکتروفیزیولوژی) روش برای ثبت ریتم قلبی، نسبت به سایر روش‌‌ها تهاجمی‌تر است. در این روش یک لوله نازک یا به اصطلاح کاتتر از داخل سرخرگ‌‌های کشاله ران به سمت قلب هدایت می‌شود. سپس الکترودها را وارد می‌کنند تا ریتم قلبی را در نواحی مختلف نمایش دهند.
وی بیان کرد: هدف اصلی پزشک برای درمان فلوتر دهلیزی این است که ضربان قلب را به حالت طبیعی بازگرداند و از عوارض فلوتر دهلیزی پیشگیری نماید. درمان فلوتر دهلیزی به شدت و جدیت این بیماری بستگی دارد. سایر مشکلات سلامت و بیماری‌های فرد بر درمان فلوتر دهلیزی تاثیر می‌‌گذارند.
دکتر عسگر پور می‌گوید: داروها می‌توانند ضربان قلب را کاهش داده و یا تنظیم کنند. ممکن است مصرف برخی داروهای خاص نیاز به حضور کوتاه مدت در بیمارستان داشته باشد تا بدن بیمار به آنها عادت کند. برای مثال مسدودکننده‌های کانال کلسیم، بتابلوکرها و دیگوکسین و دسته‌ای دیگر از داروها به منظور برگرداندن ریتم فلوتر دهلیزی به ریتم نرمال سینوسی، استفاده می‌شوند. آمیودارون، پروپافنون و فلکاینید مثال‌هایی از این داروها هستند.
این متخصص قلب و عروق افزود: رقیق ‌کننده‌های خون مانند داروهای ضدانعقادِ خوراکیِ غیر از ویتامین کا به منظور جلوگیری از تشکیل لخته در عروق استفاده می‌شوند. تشکیل لخته یکی از عوارض فلوتر دهلیزی بوده و می‌تواند منجر به سکته یا حمله قلبی شود. خطر تشکیل لخته‌‌های خونی در افراد مبتلا به فلوتر دهلیزی بیشتر از سایر افراد است.
وی مطرح کرد: وارفارین، از داروهای ضدانعقاد، مدت زمان زیادی است که جهت جلوگیری از تشکیل لخته به عنوان یکی از عوارض فلوتر دهلیزی، در بیماران فلوتر دهلیزی تجویز و مصرف می‌‌شود.
دکتر عسگر پور می‌گوید: ابلیشن تراپی زمانی استفاده می‌‌شود که فلوتر دهلیزی با دارودرمانی کنترل نشود. این روش درمانی، بافتی را که در قلب ریتم غیرعادی تولید کرده است، نابود می‌کند. ممکن است پس از جراحی نیاز به استفاده از باتری برای کنترل ضربان قلب باشد. ممکن است از پیس میکر بدون ابلیشن نیز استفاده گردد.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: از درمان‌های جایگزین برای مبتلا یان به فلوتر دهلیزی می‌توان به کاردیوورژن اشاره کرد. در این روش از الکتریسیته برای شوک و برگرداندن ریتم قلبی به حالت طبیعی استفاده می‌شود. طی این کار که دفیبریلاسیون نیز نامیده می‌‌شود، شوک به وسیله پدال‌ها و پچ‌های متصل به قفسه سینه، ایجاد می‌‌شود.
وی در پایان گفت: داروها اغلب در درمان مبتلا یان به فلوتر دهلیزی موفق هستند؛ اما بسته به این که چه عاملی باعث فلوتر دهلیزی شده، امکان بازگشت بیماری، بعد از درمان وجود دارد. شما می‌توانید خطر ابتلای مجدد به این بیماری را با کم کردن استرس و مصرف داروهای تجویز شده، کاهش دهید./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: