کد خبر: ۳۳۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 18
در این مقاله نگاهی میاندازیم به 9 آنتی بیوتیک طبیعی با بیشترین قدرت اثر بخشی که از نظر علمی کاملا ثابت شده اند.

شفا آنلاین>سلامت>با توجه به مشکلات مربوط به مراقبت های بهداشتی، بیش از پیش لازم است تا خود را با شرایط درمانی خانگی وفق دهیم. 

به گزارش شفا آنلاین:خوشبختانه تعدادی آنتی بیوتیک طبیعی، هر چند کم وجود دارند که میتوانند به راحتی در منزل نگهداری شوند تا هر موقع نیاز بود آنها را استفاده کرد. بسیاری از آنها را قبلا به طور مرتب استفاده کرده اید. در این مقاله نگاهی میاندازیم به 9 آنتی بیوتیک طبیعی با بیشترین قدرت اثر بخشی که از نظر علمی کاملا ثابت شده اند.

1-سیر

وقتی سخن از آنتی بیوتیک های طبیعی به میان میآید، سیر در صدر لیست قرار دارد. سیر قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی است و ترکیبی به نام آلیسین با خواص آنتی بیوتیکی قوی، ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. هزاران سال است که از این گیاه برای دفع بیماری ها و حتی خون آشام ها استفاده میشود. مصرف سیر به طور منظم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدنتان شده و از اکثر بیماری ها قبل از اینکه شروع شوند، پیشگیری خواهد کرد.

چه باید کرد:

  • از سیر به عنوان چاشنی کنار وعده های غذاییتان بهره ببرید.
  • سیر را پوست گرفته، له کرده و بگذارید با کمی آب به مدت 7 تا 10 دقیقه بجوشد. سپس آن را مثل چای بنوشید.
  • هرگاه حس کردید در مراحل اولیه سرما خوردگی قرار گرفته اید، پوست سیر را گرفته و به صورت خام بخورید.

2- روغن پونه کوهی

باکتری پاتوژنیک هیچ شانسی در برابر روغن پونه کوهی ندارند. با مصرف این روغن علاوه بر خلاص شدن از شر باکتری ها، از ویژگی های ضد قارچی، ضد ویروسی و همچنین ایجاد مقاومت بیشتر برای بدن بهره ببرید. جز ترکیبی قوی در روغن پونه کوهی، کارواکرول است. این ماده از لحاظ اثربخشی با تمام داروهای شیمیایی رقابت میکند، ضمن اینکه فعالیت باکتری های مفید در بدن را مختل نمیکند.

چه باید کرد:

  • از روغن پونه کوهی غلیظی که حداقل حاوی 70 درصد کارواکرول باشد، استفاده کنید.
  • میتوانید روزانه از گیاه پونه کوهی به صورت تنتور یا دمنوش استفاده کنید.

3- عسل طبیعی (ترجیحا گون)

در پاسخ به اینکه آیا عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است، باید گفت بله و در نوع خود قوی ترین است. در میان اکثر گونه های عسل، نوع گون آن که در کوهپایه های زاگرس تولید می شود، قوی ترین است. این عسل به این دلیل که باکتری نمیتواند در برابر آن مقاومت کند، اثربخشی بالایی دارد.

چه باید کرد:

  • میتوان از این عسل به طور موضعی بر روی زخم ها، برای کمک به درمان عفونت استفاده کرد.
  • شما میتوانید این عسل را جایگزین شیرین کننده های پالایش شده و صنعتی کنید.

4- سرخارگل

یک فنجان دمنوش سرخارگل یکی از بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی برای پیشگیری یا کاهش شدت سرماخوردگی و آنفولانزاست. این گیاه به ویژه در برابر باکتری های خطرناک مثل استافیلوکوک اورئوس بسیار موثر عمل میکند. همچنین در طول صدها سال، جهت درمان زخم های باز، دیفتری و مسمومیت خونی استفاده میشده است.

چه باید کرد:

  • اکثر اوقات سرخارگل به صورت دمنوش مصرف میشود.
  • به خاطر خواص درمانی که دارد، به روش های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.

5- زنجبیل

بسیاری از افراد زنجبیل را به صورت خام و با سوشی سِرو میکنند. با اینکه افراد کمی زنجبیل را به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی میپذیرند، این ریشه خوراکی بیشترین تاثیر را در پیشگیری از مسمومیت غذایی دارد. همچنین در از بین بردن بیماری سالمونلا، لیستریا و کامپیلوباکتر بی نهایت کارآمد است. علاوه بر این زنجبیل میتواند به روند هضم، بدون آسیب رساندن به باکتری های مفید شکمی کمک کند.

چه باید کرد:

  • اگر قصد دارید بیرون غذا بخورید، فکر بدی نیست قبل از این که منزل را ترک کنید، یک تکه زنجبیل بخورید. یک تکه زنجبیل به طول یک سانت را پوست گرفته و در طول مسیر بجوید و سپس قورت دهید.
  • همچنین میتوانید از دمنوش زنجبیل خانگی، 20 تا 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی بهره ببرید.

6- زردچوبه

کورکومین جز فعال در زردچوبه، یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی در آشپزخانه شماست. اغلب به صورت پودر مصرف میشود. به خاطر خواص ضد التهابی اش بسیار مشهور است. همچنین آنتی بیوتیکی موثر جهت درمان عفونت سینوسی و علاجی برای آلرژی است. ترکیب این ماده با فلفل سیاه با نسبت 1 به 10، به جذب آن کمک میکند.

چه باید کرد:

  • 1 قاشق چایخوری زردچوبه و 8/1 قاشق چایخوری فلفل سیاه را در یم فنجان شیر گرم بریزید.
  • این داروی طبیعی را هر 4 ساعت برای کمک به مقابله با عفونت بنوشید.
  • میتوانید 1 قاشق چایخوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. از این ترکیب به صورت موضعی برای مقابله با عفونت و التیام زخم ها هم میشود استفاده کرد.

7- آلوئه ورا

اثرات خنک و شاداب کنندگی آلوئه ورا فراتر از مصرف معمول آن برای درمان آفتاب سوختگی است. به خاطر ویژگی های قوی که به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی دارد وجود آن در منزل ضروری است. به طور شگفت انگیزی، ژل درون برگهای این گیاه مانع از رشد باکتری های استرپتوکوک و شیگلا میشود. ترکیباتی مثل آنتراکینون ها، انواع لکتین ها، سالیسیلیک اسید، مانان استیله شده و پلی مانان باعث چنین کارایی اعجاب انگیزی در آلوئه ورا شده اند. همچنین این ترکیبات به طور منظم با نتایج امیدبخشی جهت بررسی فوایدی که برای سلامتی دارند، مورد مطالعه قرار میگیرند.

چه باید کرد:

  • برگ آلوئه ورا را برش داده و ژل داخل آن را بیرون بیاورید.
  • میتوانید 1 قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آبمیوه یا مقداری عسل ترکیب کرده و برای درمان سرماخوردگی یا آنفلونزا مصرف کنید.
  • همچنین میتوانید این ژل را مستقیما روی زخم یا سوختگی گذاشته تا عفونت را از بین ببرد و باعث بهبودی سریعتر شود.

8-کلم

شاید انتظار نداشته باشید که کلم در لیست آنتی بیوتیک های طبیعی قرار داشته باشد، اما جالب است بدانید که ترکیبات گوگرد موجود در این گیاه آن را به یک آنتی یوتیک قوی تبدیل کرده است. مخمر بودن آن، ویژگی است که علاوه بر از بین بردن باکتری های مضر به تولید باکتری های مفید شکمی کمک میکند. چیز عجیبی که ممکن است شما را مسحور کند دانستن این نکته است که کلم دارای 75 درصد ارزش روزانه (DV) ویتامین C در مقیاس یک فنجان است.

چه باید کرد:

  • از کلم خام در سالادها استفاده کنید.
  • همچنین میتوانید با گرفتن آب آن از فواید درمانی برای سرماخوردگی، آنفلونزا و مشکلات دستگاه روده ای برخوردار شوید.
  • هفته ای 3 تا 4 بار، از ترشی های کره ای ساورکرات و کیمچی در رژیم غذاییتان استفاده کنید.

9- سرکه سیب

یکی دیگر از آنتی بیوتیک های طبیعی سرکه سیب است. احتمالا فواید مشتق شده از سرکه سیب بیشتر از هر جز ترکیبی طبیعی دیگری است که وجود دارد. سرکه سیب خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کنندگی نیز دارد که برای درمان عفونتهای مختلف عالی است.

چه باید کرد:

  • یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در 350 میلی لیتر آب گرم ریخته و با نوشیدن آن هر روز صبح به صورت ناشتا مانع از رشد باکتری در بدنتان شوید.
  • میتوانید محلول کمی رقیق شده سرکه سیب با آب را هم برای درمان گلو درد غرغره کنید.
  • ترکیب سرکه سیب با عسل به نسبت مساوی به کاهش سرفه کمک میکند.
  • غوطه ور کردن محل زخم عفونی شده در محلول رقیق شده سرکه سیب، گزینه دیگری برای درمان عفونت است.

سلامتی تان را به طور طبیعی حفظ کنید

گیاهان، ادویه ها و غذاهایی وجود دارند که بدون اینکه فرآوری یا تصفیه شده باشند از طبیعت نشات گرفته اند. زمانیکه پای سلامت کلی و تندرستیتان در میان باشد، باید آمادگی لازم برای روبرو شدن با عفونت هاتی باکتریایی و سایر آنها را داشته باشید. نگهداری از این 9 آنتی بیوتیک طبیعی در منزل کار سختی نیست چرا که علاوه بر مصرف دارویی، در غذاهایتان هم کاربرد دارند. چند گیاه، ادویه و ماده غذایی آنتی بیوتیکی مورد علاقه تان را همیشه مصرف کنید تا برای هر عفونت یا بیماری احتمالی آماده باشید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: