کد خبر: ۳۳۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 16
محققان حوزه ژنتیک برای اولین بار متوجه شدند که سطح بالای قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌تواند علت اختلالات ریوی باشد.

شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات جدید نشان داده‌اند که ابتلا به بیماری دیابت می‌تواند منجر به اختلالات ریوی نیز شود.

به گزارش شفا آنلاین:محققان حوزه ژنتیک برای اولین بار متوجه شدند که سطح بالای قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌تواند علت اختلالات ریوی باشد.

 این مطالعه که در دانشگاه سورای انجام شده و بزرگترین مطالعه در زمینه ژنتیک در مورد سطح گلوکز خون و ارتباط آن با سیستم تنفسی است.

این تحقیق که بر تجزیه و تحلیل داده‌های ۱۷ مطالعه اصلی قبلی از پایگاه داده Biobank انگلیس تکیه داشته، ارتباط بین دیابت نوع ۲ و عوارض ریوی را بررسی کرده است.

دکتر اینگا پروکوپنکو، سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت: این مطالعه بسیار مهم که بیش از صد دانشمند از سراسر جهان در آن شرکت کردند، بینش جدیدی در مورد ژنتیک سطح گلوکز خون و دیابت نوع ۲ به ما می‌دهد.

وی افزود: اکنون می‌توانیم برای پیشگیری بهتر از عوارض دیابت از جمله بیماری ریوی تلاش کنیم.

براساس نتایج به دست آمده باید استراتژی‌های درمانی برای افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، بهبود یابد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بیماری‌های ریوی از جمله بیماری‌های محدودکننده ریه، فیبروز و ذات‌الریه، در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شایع‌تر است.

با این حال، قبل از نتایج مطالعه جدید مشخص نبود که آیا دیابت نوع ۲ باعث آسیب مستقیم به ریه‌ها می‌شود یا این که سایر عوامل مشترک در هر دو بیماری مسئول این عارضه هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: