کد خبر: ۳۳۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 14
هنگامی که فردی از داروهای ضد روان‌پریشی استفاده می‌کند، بسیار مهم است که دوز صحیح را مصرف کند و به‌طور ناگهانی مصرف دارو را قطع نکند.

شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان دانشگاه ساری بریتانیا از عرق نوک انگشت به‌عنوان روشی برای ارزیابی مصرف صحیح داروها استفاده کردند.

به گزارش شفا آنلاین:هنگامی که فردی از داروهای ضد روان‌پریشی استفاده می‌کند، بسیار مهم است که دوز صحیح را مصرف کند و به‌طور ناگهانی مصرف دارو را قطع نکند. به‌زودی می‌توان با استفاده از تست تعریق نوک انگشت، بررسی کرد که آیا این افراد دستورالعمل‌های درستی را دنبال می‌کنند یا خیر.

درحال‌حاضر آزمایش خون برای تجویز داروهای ضدروان‌پریشی و مقدار آن موردنیاز است. نیازی به گفتن‌ نیست که این آزمایشات برای بیماران تهاجمی و دردناک است و به همین خاطر ممکن است برخی از آن‌ها درحال‌حاضر چندان مشتاق دریافت درمان نباشند.

دانشمندان در دانشگاه ساری بریتانیا، در جستجوی جایگزینی سریع‌تر و ملایم‌تر، اخیراً به عرق اکسرین تراوش‌شده از نوک انگشتان نگاه کردند.

مطالعات قبلی نشان داده‌ بود که داروهای خاصی را می‌توان‌ در نمونه‌های عرق نوک انگشتان تشخیص داد که برخلاف نمونه‌های خون می‌توانند در دمای اتاق ذخیره و حمل شوند. تست تعریق نوک انگشت همچنین می‌تواند توسط افراد غیرعادی و نه فقط توسط پزشکان آموزش‌دیده‌ به‌دست آید.

عرق نوک انگشت چگونگی مصرف داروها را نشان می‌دهد

برای این مطالعه جدید، ۶۰ بیمار که داروهای ضدروان‌پریشی کلوزاپین، کوئتیاپین یا الانزاپین مصرف می‌کردند، به‌همراه ۳۰ نفر که هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند، انتخاب شدند.

هر فرد چه قبل و چه بعد از شستن دست‌ها، نوک انگشتان خود را به مدت ۳۰ ثانیه روی یک تکه کاغذ متخلخل فشار می‌داد. سپس عرقی که کاغذ را خیس کرده بود، با استفاده از کروماتوگرافی مایع- طیف‌سنجی جرمی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

در پایان مشخص شد که تمام داروهای ضدروان‌پریشی را می‌توان با این روش در عرق انگشت تشخیص داد. امید است که با تحقیقات بیشتر، همین امر در مورد سایر داروها نیز میسر شود.

پروفسور «ملانی بیلی»، نویسنده مسئول مقاله، در مورد این مطالعه می‌گوید: «ما درحال‌حاضر مشغول بررسی روش‌هایی برای تعیین کمیت سطح دارو در اثرانگشت و بهترین زمان نمونه‌برداری هستیم. همچنین بسیار علاقه‌مندیم که ببینیم آیا می‌توان از اثرانگشت برای تشخیص بیماری‌ها استفاده کرد یا خیر.»



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: