کد خبر: ۳۳۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 14
دکتر شهرام آگاه درباره شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در ایران اظهار کرد: دستگاه گوارش را می‌توان به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم کرد؛ شایع‌ترین بیماری دستگاه گوارش فوقانی "رفلاکس" با برگشت محتویات معده به مری است.

شفا آنلاین>سلامت>فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش گفت: حدود ۴۰ درصد مردم علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را تجربه می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر شهرام آگاه درباره شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در ایران اظهار کرد: دستگاه گوارش را می‌توان به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم کرد؛ شایع‌ترین بیماری دستگاه گوارش فوقانی "رفلاکس" با برگشت محتویات معده به مری است.

علت بروز رفلاکس چیست؟

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان درباره علت بروز رفلاکس افزود: با شیوع زندگی ماشینی، افزایش روند چاقی، عادات بد غذایی، مصرف فست‌فود و چربی زیاد و سبک زندگی ناسالم، میزان رفلاکس افزایش یافته است.

راه درمان سوزش سر دل

آگاه درباره راه درمان رفلاکس نیز بیان کرد: پرهیز از پرخوری و عدم مصرف فست‌فودها، درمان چاقی، کاهش وزن، پرهیز از مصرف چای پررنگ و قهوه و نوشابه و ترشی‌ها، به درمان رفلاکس کمک می‌کند.

ابتلای ۴۰ درصد جمعیت به علائم سندروم روده تحریک‌پذیر

استاد گروه گوارش دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: تغییرات اجابت مزاج و سندروم روده تحریک‌پذیر نیز شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش تحتانی است به طوری که حدود ۴۰ درصد مردم علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را تجربه می‌کنند.

وی گفت: سندروم روده تحریک‌پذیر مجموعه‌ای از علائم شامل درد شکم، اسهال یا یبوست است و در فردی که اسهال و یبوست متناوب دارد یا درد شکمی دارد که با اجابت مزاج بهتر می‌شود باید ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر بررسی شود.

مصرف سیگار و الکل علائم سندروم روده تحریک پذیر را تشدید می‌کند

دبیر علمی اولین همایش آندوسکوپی‌های پیشرفته درباره عوامل تشدیدکننده سندروم روده تحریک پذیر بیان کرد: رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و سیگار، مصرف الکل و مواد غذایی محرک مانند قهوه، چای، فست فود و چربی فراوان باعث تشدید علائم بیماری می‌شود.

وی درباره علت ابتلا به این بیماری تصریح کرد:‌ ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر دلیل مشخصی ندارد اما عوامل ارثی در بروز آن نقش دارند. در صورت مشاهده علائم گفته شده، فرد باید به متخصص گوارش مراجعه و آزمایشاتی را انجام دهد تا روند درمان برای او آغاز شود.

سندروم روده تحریک‌پذیر درمان می‌شود؟

استاد گروه گوارش دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که سندروم روده تحریک‌پذیر درمان قطعی ندارد؛ خاطرنشان کرد:‌ مجموعه‌ای از اقدامات درمانی مانند پیروی از رژیم غذایی متناسب با بیماری، مصرف برخی داروها و ورزش باعث می‌شود که علائم فرد کنترل شده و بهبود یابد؛ ورزش به شدت در کنترل علائم روده تحریک‌پذیر موثر است و به درمان کمک می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: