کد خبر: ۳۳۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 13
قوز کمر زمانی اتفاق می‌افتد که این قوس طبیعی، بزرگ‌تر از حد معمول باشد. قوز کمر، فشار زیاد از حدی بر ستون فقرات وارد کند و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند که سبب می‌شود کیفیت زندگی فرد کاهش یابد
شفا آنلاین>سلامت>قسمت فوقانی کمر یا ناحیه توراسیک ستون فقرات، دارای یک انحنای جزئی طبیعی است. ستون فقرات به طور طبیعی در ناحیه گردن، قسمت بالایی کمر و قسمت پایینی کمر کمی خمیده است که این حالت به جذب ضربه و تحمل وزن سر کمک می‌کند. 
به گزارش شفا آنلاین:قوز کمر زمانی اتفاق می‌افتد که این قوس طبیعی، بزرگ‌تر از حد معمول باشد. قوز کمر، فشار زیاد از حدی بر ستون فقرات وارد کند و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند که سبب می‌شود کیفیت زندگی فرد کاهش یابد
دکتر عیسایی در این باره می‌گوید: انحنای جانبی همراه با چرخش همزمان ستون فقرات می‌تواند بر ناحیه ستون فقرات قفسه سینه، ستون فقرات کمری یا انتقال بین این دو بخش تأثیر بگذارد. ناهماهنگی‌های پیشرفته معمولاً بسیار دردناک هستند و خود را به صورت تنش عضلانی نشان می‌دهند. وی بیان کرد: نوع درمان انواع قوز کمر و ستون فقرات به علت آن، سن بیمار و میزان تغییر شکل قوز کمر بستگی دارد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: درمان اولیه قوز کمر معمولاً به صورت محافظه کارانه با تمرینات تقویتی و فیزیوتراپی انجام می‌شود. افراد مبتلا اغلب از کرستی استفاده می‌کنند که ستون فقرات را تثبیت می‌کند. فقط موارد بسیار شدید قوز کمر با جراحی درمان می‌شود.
دکتر عیسایی اشاره کرد: به طور کلی قوز کمر یا اسکولیوز، توصیف ناهماهنگی ستون فقرات است که با خم شدن جانبی و چرخش حول محور طولی مشخص می‌شود. این عارضه یکی از شایع‌ترین و طولانی‌ترین بیماری‌های ارتوپدی شناخته شده است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: علت ایجاد عارضه قوز کمر متنوع است و از ناهنجاری‌های مادرزادی گرفته تا آسیب عضلانی یا عصبی پس از تصادف یا بیماری‌های خاص متغیر است. انحنا منجر به عدم تقارن بالاتنه با بلند شدن شانه می‌شود. این ناهنجاری به ویژه در دوران جوانی با افزایش رشد بدن بیشتر می‌شود و در عین حال در صورت عدم درمان فعال منجر به سفت شدن می‌شود.وی متذکر شد: ناهماهنگی دائمی ستون فقرات منجر به ساییدگی و پارگی سریع‌تر می‌شود، به طوری که بیماران مبتلا به قوز کمر می‌توانند با افزایش سن از ناراحتی قابل توجهی رنج ببرند. کوتاه شدن پاتولوژیک بالاتنه که در نتیجه قوز کمر رخ می‌دهد، بر اندام‌های داخلی مانند قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، معده و روده فشار وارد می‌کند.دکتر عیسایی بیان کرد: قوز کمر بر اساس ارتفاع منحنی اصلی طبقه‌بندی می‌شود که عبارتند از قوز کمر ستون فقرات قفسه سینه، قوز کمر ستون فقرات کمری، قوز کمر در ناحیه انتقال بین ستون فقرات سینه‌ای و کمری، قوز کمر در ستون فقرات سینه‌ای و کمری.
> حدود ۸۵ درصد از کل قوز کمر منشا ناشناخته دارند
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: حدود ۸۵ درصد از کل قوز کمر منشا ناشناخته دارند. کودکان و جوانان نیز تحت تأثیر قوز کمر قرار می‌گیرند. در این شرایط مهره‌ها در یک جهت کندتر از جهت دیگر رشد می‌کنند. این رشد بد یک یا چند جسم مهره باعث چرخش آن‌ها (پیچ خوردگی) می‌شود که به نوبه خود باعث پیچش یا چرخش کل ستون فقرات می‌شود. در نتیجه ستون فقرات به سمت راست یا چپ خم می‌شود.
وی گفت: اسکولیوز یا قوز کمر ایدیوپاتیک معمولاً درد ایجاد نمی‌کند. بنابراین، این شکل از اسکولیوز معمولا به طور تصادفی، به ویژه توسط والدین کودکان مبتلا، کشف می‌شود. دختران تقریباً چهار برابر پسران مبتلا می‌شوند.
دکتر عیسایی تشریح کرد: علاوه بر اسکولیوز ایدیوپاتیک، که علت محرک آن ناشناخته است، اشکال نادر متعددی از اسکولیوز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به بیماری‌های دیگر ردیابی کرد. اشکال ثانویه اسکولیوز عبارتند ازاسکولیوز مادرزادی که در اختلالات رشدی شدید قبل از تولد (به اصطلاح اسکولیوز مادرزادی) مانند اسپینا بیفیدا مشاهده می‌گردد، قوز کمر ناشی از بیماری‌های سیستم عصبی (اسکولیوز نوروپاتیک)، اسکولیوز ناشی از بیماری‌های عضلانی مانند تحلیل رفتن یا آتروفی عضلانی (اسکولیوز میوپاتیک).
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: اسکولیوز ناشی از اختلالات سیستم عصبی یا سیستم عضلانی مانند دیستروفی عضلانی دوشن، اسکولیوز ناشی از بیماری‌های بافت همبند (مزانشیمی اسکولیوز) مانند سندرم مارفان، اسکولیوز ناشی از بیماری‌های متابولیسم استخوان (اسکولیوز متابولیک) مانند راشیتیسم، اسکولیوز در نتیجه پرتودرمانی در دوران کودکی (اسکولیوز رادیوژنیک)، اسکولیوز پس از تصادف یا قطع عضو (اسکولیوز پس از ضربه) و اسکولیوز به دلیل التهاب شدید در مهره‌ها (اسکولیوز التهابی) و اسکولیوز ناشی از یک بیماری چند اندامی از دیگر اشکال این عارضه هستند.
وی خاطرنشان کرد: علائم معمولی انواع قوز کمر عبارتند ازاینکه ستون فقرات به وضوح خمیده است، یک شانه بالاتر از دیگری است، یک لگن بالاتر از دیگری است، طول پا نابرابر، مشکلات صاف ایستادن و درد پایین کمر.
دکتر عیسایی اظهار کرد: در دوران نوزادی، اسکولیوز زمانی آشکار می‌شود که کودک در وضعیت کج قرار می‌گیرد که به دلیل انحنای C شکل در ستون فقرات سینه‌ای و کمری ایجاد می‌شود. علاوه بر این، اغلب اختلالات رشدی در مفصل ران وجود دارد. اکثر اسکولیوزها در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی تشخیص داده می‌شوند.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: از آنجایی که کودکان مبتلا به قوز کمردر ابتدا هیچ درد یا ناراحتی احساس نمی‌کنند، اسکولیوز معمولاً به طور تصادفی کشف می‌شود. والدین می‌توانند مسیر ستون فقرات را از طریق پوست ببینند و احساس کنند. انحنای جانبی ستون فقرات را می‌توان به راحتی از این طریق تعیین کرد.وی بیان کرد: حدود ۸۰درصد اسکولیوزهای ایدیوپاتیک در ناحیه قفسه سینه هستند و انحنای به سمت راست را نشان می‌دهند. اگر کودک به جلو خم شود، دنده‌ها بیرون زده و یک قوز دنده را تشکیل می‌دهند. با اسکولیوز در ناحیه بالای قفسه سینه، شانه‌ها در یک سطح نیستند.دکتر عیسایی تصریح کرد: ناهماهنگی دائمی ستون فقرات منجر به افزایش ساییدگی و پارگی می‌شود، به طوری که بیماران مبتلا به طور فزآینده‌ای از کمردرد رنج می‌برند. علاوه بر این، قوز کمردرمان نشده به دلیل کوتاه شدن مداوم تنه در سنین بالا باعث ایجاد عوارض بسیار متنوعی می‌شود.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: شایع‌ترین عواقب قوز کمرطولانی مدت علائم ساییدگی و پارگی زودرس در دیسک‌های بین مهره‌ای و بدنه مهره‌ها و مفاصل آن‌هاست که اغلب خود را با درد شدید نشان می‌دهد. سایر مفاصل مانند مفاصل ران و زانو نیز تحت تأثیر فشار نامناسب دائمی ناشی از اسکولیوز ستون فقرات قرار می‌گیرند و زود فرسوده می‌شوند.
وی اضافه کرد: از دیگر عوارض قوز کمر پیچ خوردگی ستون فقرات و در نتیجه کوتاه شدن نیم تنه و کاهش سایز سینه و شکم است،محدودیت عملکردی اندام‌های داخلی مختلف و مهم‌تر از همه، عملکرد قلب و ریه‌ها، در موارد شدید، کلیه‌ها، معده و روده‌ها نیز محدود می‌شود.
دکتر عیسایی گفت: در قوز کمر با درجه بالا مواردی مانند موارد نوروپاتیک، نارسایی قلبی ایجاد می‌شود که تهدید‌کننده زندگی هستند و می‌تواند به دلیل محدودیت‌های عملکردی شدید رخ دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یاد‌آور شد: نوع درمان در درجه اول به علت قوز کمر بستگی دارد. سپس سن بیمار و وسعت و پیشرفت بیماری را در نظر می‌گیریم. در بسیاری از موارد، قوز کمر نوزاد را می‌توان با وضعیت مستعد و تمرینات مختلف فیزیوتراپی درمان کرد.وی گفت: قوز کمرنوع شدید با انحنای کاب بیش از ۵۰ درجه معمولاً نیاز به درمان جراحی دارد، زیرا روش‌های محافظه کارانه منجر به درمان نمی‌شود.
> جراحی برای قوز کمر غیرطبیعی آخرین گزینه درمانی است
در ادامه نیز دکتر صمدیان در اینباره خاطرنشان کرد: قوز کمر یک بیماری ستون فقرات است. در افراد مبتلا به قوز کمر، ستون فقرات بیش از آنچه که باید به سمت بیرون خم می‌شود. در نتیجه قسمت بالایی بدن در پشت بیش از حد گرد به نظر می‌رسد. انحنای آن می‌تواند باعث شود که افراد خمیده به نظر برسند.وی عنوان کرد: به طور کلی ستون فقرات دارای انحنای طبیعی است. این منحنی‌ها از وضعیت بدن ما حمایت می‌کنند و به ما کمک می‌کنند صاف بایستیم. اما انحنای بیش از حد می‌تواند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارد و ایستادن را دشوار کند. با این وجود هیچ جای نگرانی برای افرادی که دچار قوز کمر هستند باقی نمی‌ماند.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: معمولا افراد مبتلا به این عارضه می‌توانند با انجام حرکات ورزشی مناسب فرم ستون فقرات خود را اصلاح کنند و حتی در صورت شدید بودن قوز کمر،‌ آن‌ها می‌توانند به کمک جراحی قوز کمر، فرم خمیده ستون فقرات خود را اصلاح کنند. وی ابرازداشت: جراحی برای قوز کمر غیرطبیعی معمولاً آخرین گزینه درمانی است که استفاده می‌شود. درمان‌های غیرجراحی، مانند فیزیوتراپی، ابتدا باید امتحان شوند. اگر درد و سایر علائم پس از چندین ماه درمان غیرجراحی کاهش نیابد، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. دکتر صمدیان بیان کرد: شدت انحنا قوز کمر بستگی به جایی دارد که ستون فقرات فرد دارای منحنی هایپرکیفوتیک است. در قسمت میانی پشت (نخاع قفسه سینه)، انحناهای بیشتر از ۸۰ درجه شدید در نظر گرفته می‌شود. در ناحیه میانی پشت تا کمر (قفسه سینه)، انحناهای بیشتر از ۶۰الی۷۰ درجه شدید است. منحنی قفسه سینه به بیمار بدشکلی شدیدتر و قابل توجه‌تری می‌دهد لذا به همین دلیل در حالت ۶۰الی ۷۰ درجه شدید در نظر گرفته می‌شوند.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات متذکر شد: اگر انحنای قوز کمر به سرعت در حال بدتر شدن باشد، علی‌رغم درمان‌های غیر جراحی، پزشک جراحی را برای اصلاح انحنا و جلوگیری از بدتر شدن آن توصیه می‌کند.
وی اذعان داشت: خم شدن به جلو می‌تواند بر تعادل فرد مبتلا به قوز کمر تأثیر بگذارد، بنابراین اگر انحنا فعالیت‌های روزمره زندگی را برای فرد دشوار ‌کند، نیاز به عمل جراحی برای ایجاد تعادل مجدد ستون فقرات خواهید داشت.
دکتر صمدیان مطرح کرد: قوزکمر می‌تواند بر اعصاب نخاعی تأثیر بگذارد، زیرا تغییرات در ستون فقرات مانند شکستگی مهره‌ها، می‌تواند باعث گیرکردن اعصاب شود. در موارد شدید، زمانی که جراحی توصیه می‌شود، احتمالا در اختلال عملکرد روده یا مثانه ایجاد شده است. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان داشت: جراحی قوز کمرغیرطبیعی چندین هدف اصلی دارد که عبارتند از تغییر شکل را کاهش می‌دهد، کاهش درد و هرگونه علائم عصبی، از بدتر شدن منحنی جلوگیری می‌کند لذا بر اساس این اهداف جراح بهترین توصیه را برای جراحی خواهد کرد.
وی تشریح کرد: برخی از جراحی‌های معمولی که برای قوز کمر استفاده می‌شوند عبارت‌اند از استئوتومی، کیفوپلاستی با بالون.
دکتر صمدیان عنوان کرد: در طول جراحی استئوتومی، استخوان برای اصلاح ناهنجاری‌های زاویه‌ای بریده می‌شود. انتهای استخوان با ستون فقرات تراز شده و پیوند داده می‌شود. در این جراحی از ابزار دقیق ستون فقرات و فیوژن استفاده می‌شود. هنگامی که ستون فقرات از طریق استئوتومی تنظیم شد، جراح باید آن را ثابت کند تا به بهبود ستون فقرات در موقعیت جدید کمک کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: برای انجام این کار، جراح محیطی را ایجاد می‌کند که در آن استخوان‌های ستون فقرات فرد در طول زمان (معمولاً طی چند ماه یا بیشتر) به یکدیگر جوش می‌خورند. جراح از پیوند استخوان (معمولاً از استخوان اهداکننده نیز استفاده می‌کند) یا از یک ماده بیولوژیکی (که رشد استخوان را تحریک می‌کند) استفاده می‌کند.وی گفت: در روش استئوتومی همجوشی حرکت بین مهره‌ها را متوقف می‌کند و بهبودی طولانی مدت را فراهم می‌کند. جراح در حین عمل از ابزارهای ستون فقرات مانند؛ سیم‌ها، کابل‌ها، پیچ‌ها، میله‌ها و صفحات برای افزایش ثبات در هنگام جوش خوردن استخوان‌ها استفاده می‌کند. بعد از جراحی، ابزارها دیده نمی‌شوند، زیرا کوچک هستند و داخل بدن هستند.دکتر صمدیان افزود: جراح می‌تواند جراحی را از جلو (رویکرد قدامی)، پشت (رویکرد خلفی) یا ترکیبی (رویکرد قدامی-خلفی) انجام دهد. روش جراحی بر اساس محل و شدت منحنی قوز کمر انتخاب خواهد شد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: جراحی ویژه برای قوزکمر ناشی از شکستگی ستون فقرات کیفوپلاستی با بالون یک گزینه درمانی در بیماران منتخب با شکستگی فشاری در نظر گرفته می‌شود. کیفوپلاستی یک روش درمانی کم تهاجمی است، به این معنی که از طریق برش‌های بسیار کوچک انجام می‌شود. جراحی‌های کم تهاجمی نیز نسبت به جراحی‌های سنتی زمان بهبودی کوتاه‌تری دارند.وی اضافه کرد: در کیفوپلاستی با بالون، یک بالون ارتوپدی مخصوص در مهره فشرده شده (جمع شده) قرار داده می‌شود. بالون یک فضای خالی در مهره ایجاد می‌کند و فضای خالی با سیمان جراحی پر می‌شود که به تثبیت شکستگی کمک می‌کند.دکتر صمدیان متذکر شد: هر نوع جراحی خطرات ذاتی دارد. جراحی قوزکمر غیر طبیعی در بزرگسالان با خطر زیادی برای آسیب عصبی همراه است، بنابراین قبل از تصمیم به جراحی، باید مزایای احتمالی را بسنجید. اگر مزایا نسبت به خطرات آن بیشتر باشد، باید به طور جدی به جراحی فکر کنید لذا پزشک درباره خطرات احتمالی با بیمار صحبت خواهد کرد.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: عوارض احتمالی ناشی از جراحی قوز کمر شامل آسیب به نخاع یا اعصاب، عدم التیام فیوژن استخوان (شبه آرتروز)، شکست در بهبود، شکستگی ابزار و عفونت و یا درد محل پیوند استخوان است. وی اذعان داشت: پس از جراحی قوزکمر، احتمالا کمی درد و یا ناراحتی برای مدتی داشته باشید، به خصوص اگر جراحی سنتی انجام داده باشید. اغلب در روزهای اول پس از جراحی، از (PCA) برای کنترل درد استفاده می‌شود. دستگاه PCA بیمار را قادر می‌سازد تا تعیین کند چه زمانی از طریق بازوی خود داروی مسکن تزریق کند.دکتر صمدیان ادامه داد:معمولاً در عرض چند روز پس از جراحی، پزشک بیمار را به فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد تا یک برنامه برای او ایجاد ‌کند. اهداف این برنامه این خواهد بود که با دقت و به طور پیوسته، انعطاف پذیری و دامنه حرکت خود را بیش‌تر کنید.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: قبل از جراحی قوزکمر بهتر است هدف از عمل، نتایج مورد انتظار و عوارض احتمالی را از جراح خود بپرسید. این حق شماست
>چنانچه قوز کمر ملایم باشد معمولا علائم قابل توجهی ندارد
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در این باره ابراز داشت: عارضه پزشکی قوز کمر به خمیدگی قسمت بالایی ستون فقرات و ایجاد یک منحنی و گردی در پشت فرد گفته می‌شود. نام این بیماری از کلمه یونانی کیفوز به معنای کوهان شتر گرفته شده است. نام دیگر آن، قوز کلسو نیز می‌باشد.
وی بیان کرد: اینکه این عارضه در چه سنی اتفاق می‌افتد بستگی به ویژگی‌های فردی شخص دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما در زنان مسن معمول‌تر است. این عارضه به وسیله قوزبند و فیزیوتراپی معمولا قابل درمان است. هر چه زودتر درمان آن شروع شود اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود.
این فوق تخصص درد شناسی وطب درد اظهار کرد: قوز کمر انواع مختلفی دارد که عبارتند از قوز وضعیتی، قوز شوئرمن، قوز مادرزادی، قوز ناشی از مشکلات تغذیه‌ای و قوز پس ضربه.وی عنوان کرد: قوز وضعیتی شایع‌ترین نوع قوز است. بستگی به سن فرد نداشته و در افراد جوان و پیر مشاهده می‌شود.چنانچه در جوانان اتفاق بیفتد به آن خمیدگی ودرافراد مسن ظاهر شود به آن قوز وارثه می‌گویند.این نوع قوز بیشتر در میان زنان شایع است.دکتر مومن زاده تصریح کرد: قوز نوع شوئرمن نیز باعث ایجاد درد در ناحیه پشت می‌شود. این درد می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد.این نوع قوز قسمت‌های مختلفی از ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قوز شوئرمن بیشتر در نوجوانان 10 ساله تا 15 ساله اتفاق می‌افتد و در آقایان بیشتر از خانم‌ها شایع است.این فوق تخصص دردشناسی و طب درد می‌گوید: قوز مادرزادی، عارضه‌ای است که معمولا در نوزادانی اتفاق می‌افتد که ستون فقراتشان در رحم مادر به طور صحیح رشد نکرده و دارای اختلالاتی است. معمولا در اینگونه نوزادان مهره‌های کمر به هم جوش خورده و از حالت طبیعی خود خارج شده است.
وی افزود: این عارضه ممکن است در نوجوانان نیز به طور ناگهانی ظاهر شود.این نوع قوز در کودکانی که از مشکلات عصبی مانند مشکلات دماغی رنج می‌برند بیشتر دیده می‌شود. با بزرگتر شدن کودک،این مشکل شدیدتر می‌شود.دکتر مومن زاده خاطرنشان کرد: قوز ناشی از مشکلات تغذیه‌ای، همانگونه که از نامش پیداست به دلیل مشکلات و کمبود مواد معدنی مورد نیاز بدن اتفاق می‌افتد.این مسئله معمولا در دوران کودکی رخ می‌دهد. به عنوان مثال کمبود ویتامین D یکی از عوامل ایجاد گوژپشتی می‌باشد.این فوق تخصص درد شناسی و طب درد گفت: قوز پس ضربه یعنی اگر ضربه‌ای به مهره‌های ستون فقرات وارد شده که باعث آسیب دیدن آنها شود و این مشکل به طور موثر درمان نشود می‌تواند باعث به وجود آمدن قوز کمر گردد که به آن قوز پس ضربه‌ای می‌گویند.وی توضیح داد: چنانچه قوز کمر ملایم باشد معمولا علائم قابل توجهی ندارد اما در مواردی که شدیدتر باشد می‌تواند باعث ایجاد خمیدگی و گردی در کمر گردد و یا ژست بدنی شخص را دچار حالات غیر طبیعی کند.دکتر مومن زاده اضافه کرد: سایر علائم قوز کمرعبارتند از احساس سفتی و خشکی ستون فقرات، احساس درد در ناحیه کمر که با توجه به شدت قوز میتواند درجات مختلفی داشته باشد، احساس درد در کمر هنگام حرکت، متمایل شدن حالت قرار‌گیری سر و گردن به جلو، تفاوت در ارتفاع دو شانه، درد قفسه سینه، احساس درد در پشت زانو، احساس ناراحتی در تنفس و حساس خستگی. این فوق تخصص درد شناسی و طب درد اشاره کرد: در برخی افراد مبتلا به قوزکمر ممکن است گردن باعث ایجاد کجی ستون فقرات به سمت بیرون گردد.اینگونه افراد ممکن است دارای یک یا چند نشانه از نشانه‌هایی مانند داشتن محدودیت در حرکت دادن گردن در جهات مختلف، داشتن حس درد در گردن، احساس بی‌حسی در دست‌ها و پاها، مشکل در راه رفتن، کم بودن قدرت دست در گرفتن اجسام، بی‌اختیاری ادرار و فلجی را داشته باشد. وی عنوان کرد: تغییر شکل ستون فقرات (قوز کمر )ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. برخی از این دلایل عبارتند از پوکی استخوان، از بین رفتن دیسک کمر، سرطان و درمان‌های مربوط به آن، بیماری شوئرمن، بیماری مادرزادی. دکتر مومن زاده افزود: بیماری پوکی استخوان باعث نازک و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. این بیماری ممکن است باعث شکسته شدن مهره‌های
کمر گردد.این بیماری معمولا در افرادی که برای مدت زمان طولانی از میزان بالایی از کورتیکواستروئید استفاده کرده‌اند و زنان مسن اتفاق می‌افتد.این
فوق تخصص درد شناسی و طب درد خاطرنشان کرد: در ستون فقرات شما صفحه‌های
گرد و نرمی‌ وجود دارد که بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفته است و باعث تسهیل حرکت مهره‌ها بر روی هم می‌شود.با بالا رفتن سن،این صفحات خشک شده و منقبض می‌شوند.این پدیده باعث ایجاد بیماری دیسک کمر می‌گردد.دیسک کمر به خودی خود باعث ایجاد قوز کمر نمی‌شود اما وضعیت آن را بدتر می‌کند. وی متذکر شد: سرطان‌های مربوط به کمر باعث ضعیف شدن مهره‌های ستون فقرات شده و آنها را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.درمان‌های مرتبط با سرطان مانند رادیوگرافی و شیمی‌درمانی نیز ممکن است باعث بروز این مشکل گردد. دکتر مومن زاده می‌گوید: گوژپشتی‌ای که ناشی ازبیماری شوئرمن است یک بیماری ارثی می‌باشد و معمولا قبل از بلوغ هنگامی‌که یک جهش ناگهانی در رشد فرد اتفاق می‌افتد رخ می‌دهد.این نوع گوژپشتی بسیار نادر است و وقتی رخ می‌دهد که ستون فقرات جنین در رحم مادر به طور طبیعی رشد نکند.این فوق تخصص درد شناسی و طب درد ابراز کرد: سایر دلایل بروز عارضه قوز کمر عبارتند از دولا دولا و خمیده راه رفتن، بیرون زدگی دیسک، ضربه و آسیب دیدگی کمر، بیماری در محل بافت‌های ارتباطی ستون فقرات، برخی بیماری‌های خاص مربوط به غدد درون ریز، برخی عفونت‌ها مانند بیماری سل، بیماری فلج اطفال، بیماری اسپینا بیفیدا و تومورها.وی تشریح کرد: هنگامی که شما یک معاینه فیزیکی داشته باشید به خصوص در مورد کودکان و نوجوانان، پزشک قد شما را اندازه‌گیری می‌کند. ممکن است پزشک از شما بخواهد از کمر به جلو خم شوید و وضعیت ستون فقرات شما را بررسی کند. چنانچه شما قوز داشته باشید در این حالت وضعیت برآمدگی قسمت بالای ستون فقرات شما مشخص‌تر است.دکتر مومن زاده افزود: دکتر برای بررسی قدرت ماهیچه‌ها و عکس العمل آنها،ممکن است آزمایشان سیستم عصبی نیز بر روی شما انجام دهد.همچنین ممکن است شما نیاز به آزمایشات تصویری مانند سی تی اسکن،‌ام آرآی و یا اشعه ایکس داشته باشید.چنانچه شما مشکل ضعف یا بی‌حسی ماهیچه‌ای داشته باشید تست‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند عکس العمل عصب‌های شما هنگام حرکت در نخاع چگونه است. این فوق تخصص درد شناسی و طب درد یادآور شد: برای تسکین درد کمر و درمان قوز کمر،معمولا پزشکان استفاده از مسکن‌های بدون تجویز مانند ایبوپروفن، ناپروکسین و یا استامینوفن را پیشنهاد می‌دهند. چنانچه مسکن‌های فوق به اندازه کافی قوی نبودند پزشک مسکن‌های قویتری را برای شما تجویز خواهد کرد.چنانچه علت بروز قوز کمربیماری پوکی استخوان بوده باشد پزشک داروهایی نیز جهت قوی‌تر کردن استخوان‌ها تجویز خواهد کرد.
وی ادامه داد: استفاده از قوزبند نیز در درمان انواع مختلفی از قوزها موثر می‌باشد. بخصوص برای کودکانی که به بیماری شوئرمن مبتلا هستند و در سال‌های رشد به سر می‌برند بسیار کمک‌کننده است.دکتر مومن زاده درپایان گفت: روش کاهش التهاب نیز جهت کاهش التهاب به وجود آمده توسط قوز کمر استفاده می‌شود. این روش بسیار موثر بوده و نتایج مطلوبی ارائه داده است. الکتروتراپی و اولتراسوند مثال‌هایی از روش‌های کاهش التهاب هستند که توسط ماساژ ستون فقرات انجام می‌شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: