کد خبر: ۳۳۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 12
در آستانه پاییز صحبت از آنفلوآنزا دوباره داغ شده؛ بیماری‌ای که به تأکید متخصصان اگر تبدیل به پاندمی شود، می‌تواند بسیار بدتر از کووید-۱۹ عمل کند؛ چون مدل‌ها نشان می‌دهد که آنفلوآنزا می‌تواند در 6‌ماهه اول شیوع ۳۳میلیون نفر را به کام مرگ بکشاند.
شفا آنلاین>سلامت>آنفلوآنزا یک بیماری ناشی از ویروس‌های آنفلوآنزاست که باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می‌شود. آنفلوآنزای انسانی به‌شدت واگیردار است و معمولا به وسیله سرفه و عطسه فرد بیمار منتشر می‌شود. 
به گزارش شفا آنلاین:در آستانه پاییز صحبت از آنفلوآنزا دوباره داغ شده؛ بیماری‌ای که به تأکید متخصصان اگر تبدیل به پاندمی شود، می‌تواند بسیار بدتر از کووید-۱۹ عمل کند؛ چون مدل‌ها نشان می‌دهد که آنفلوآنزا می‌تواند در 6‌ماهه اول شیوع ۳۳میلیون نفر را به کام مرگ بکشاند. در طول ۱۰۰سال بین سال‌های ۱۹۱۸ و ۲۰۱۸، چهاردوره بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا رخ داده که همین حالا هم سالانه ۲۹۰‌ تا ۶۵۰هزار نفر را می‌کشد. برای پیشگیری از آن هم توصیه می‌شود که افراد در روزهای منتهی به پایان تابستان نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. اما بیشترین توصیه تزریق این واکسن برای گروه‌های در معرض خطر است که ابتلا به آنفلوآنزا در آنان با عواقب سنگین‌تری همراه می‌شود. البته آنفلوآنزا و سرماخوردگی علائم شبیه به هم دارند، اما کاملا متفاوت از هم هستند.‌چند نکته درباره آنفلوآنزا را در ادامه بخوانید.

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی
آنفلوآنزا:
به‌دلیل آلودگی همه قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می‌شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفلوآنزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه است و علائمی نظیر تب بالا، بدن درد و خستگی دارد.
سرماخوردگی: باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی می‌شود که شامل بینی و گلوست و علائم شدید آنفلوآنزا به‌ندرت در سرماخوردگی دیده می‌شود.

علائم ویژه آنفلوآنزا
تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه
سایر نشانه‌ها بعد از ۲ تا 7روز خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند.
دفع ویروس معمولا بین 3 تا 5روز بعد از بروز نشانه‌های بیماری و در کودکان تا 7روز ادامه دارد.

 علائم خطرناک آنفلوآنزا
علائمی همچون مشکل و سختی در نفس کشیدن، تب پایدار، استفراغ، بلع دردناک، سرفه و سردرد پایدار ممکن است بیانگر مشکلات جدی مانند پنومونی باشد؛ بنابراین درصورت بروز این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

داروهای مؤثر
برخی داروهای تجویزی ضد‌ویروس می‌توانند دوره بیماری را کوتاه‌تر کنند؛ البته به شرط آنکه به محض شروع علائم مصرف شوند. این داروها درصورتی تأثیر مناسب دارند که طی ۴۸ساعت اول بعد از شروع علائم مصرف شوند. سایر داروها بدون نیاز به نسخه پزشک هم می‌توانند به بهتر شدن علائم کمک کنند؛ ازجمله داروهای تب‌بُر، مسکن، ضد‌احتقان و آبریزش بینی و داروهای مناسب برای سرفه.

 افراد در معرض خطر
افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، سالمندان، خانم‌های باردار، نوزادان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و هر ساله توصیه می‌شود که نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: