کد خبر: ۳۳۲۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 12
بعضی از اوقات، پزشکان آزمایش پونکسیون کمری را برای رساندن مستقیم داروها به ناحیه اطراف نخاع انجام می‌دهند مانند داروهای بی‌حسی (بلوک درد مانند زایمان یا جراحی)، داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی)، آنتی بیوتیک‌ها.
شفا آنلاین>سلامت>پونکسیون کمری یا آزمایش LP، آزمایشی است که برای تشخیص برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. در زبان عامیانه به این آزمایش، نمونه‌برداری آب نخاع یا آزمایش آب نخاع نیز گفته می‌شود. 
به گزارش شفا آنلاین:علت کشیدن آب نخاع در افراد مختلف متفاوت است. انجام آزمایش پونکسیون کمری در پزشکی جایگاه مهمی دارد. بسیاری از مواردی که با این آزمایش بررسی می‌شوند، در صورت عدم تشخیص می‌توانند تهدید‌کننده حیات باشند
دکترامامی در این باره می‌گوید: پونکسیون کمری (LP)، روشی است که در آن پزشک نمونه‌ای از مایع اطراف نخاع را می‌گیرد. وی اشاره کرد: طناب نخاعی، دسته‌ای از اعصاب است که از قاعده مغز تا پشت کشیده می‌شود. مغز و طناب نخاعی توسط مایعی به ‌نام مایع مغزی- نخاعی احاطه شده‌اند. این مایع مغزی - نخاعی (CSF) مانند بالشتکی از مغز و نخاع محافظت می‌کند. بررسی این مایع برای تشخیص بعضی از بیماری‌ها مانند عفونت مغز و خونریزی مغزی کمک‌کننده است.
این فوق تخصص آی سی یو اظهار کرد: پزشک ممکن است برای کنترل مشکلات مغز یا نخاع درخواست گرفتن مایع مغزی نخاعی را نماید. بعضی از نمونه‌های آن عبارتند ازعفونت مغز یا نخاع (مننژیت)، خونریزی مغزی، بیماری‌ام اس، سرطانی که به بافت‌های اطراف مغز یا نخاع گسترش یافته است.
وی ادامه داد: بعضی از اوقات، پزشکان آزمایش پونکسیون کمری را برای رساندن مستقیم داروها به ناحیه اطراف نخاع انجام می‌دهند مانند داروهای بی‌حسی (بلوک درد مانند زایمان یا جراحی)، داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی)، آنتی بیوتیک‌ها.
دکترامامی در پاسخ به این پرسش که " گرفتن مایع مغزی- نخاعی یا آزمایش پونکسیون کمری چگونه انجام می‌شود "، گفت: در ابتدا اگرشما دارویی مانند آسپرین، رقیق‌کننده خون یا ضد لخته شدن خون مصرف می‌کند به پزشک اطلاع دهید. این داروها خطر خونریزی را هنگام انجام این آزمایش زیاد می‌کنند.
این فوق تخصص آی سی یو افزود: شما جهت انجام آزمایش پونکسیون کمری در وضعیت خوابیده به پهلو یا نشسته قرار داده می‌گیرید، گردن خم شده و پاها در شکم جمع می‌شوند. در نتیجه، پشت قوسی شبیه "C” پیدا می‌کند. در این روش باید تا حد امکان آرام و بی‌حرکت باشید.
وی ادامه داد: دراین وضعیت، پزشک ناحیه تحتانی پشت را تمیز می‌کند. سپس سوزنی را بین مهرها وارد می‌کند. سوزن از پوست و بافت‌های اطراف نخاع گذشته و به فضایی که با مایع نخاع پر شده است، می‌رسد. این روش در قسمت پایین پشت، زیر جایی که نخاع تمام می‌شود انجام می‌گیرد. پس از پایان کار، ممکن است نیاز باشد نیم ساعت یا بیشتر دراز بکشید.
>ممکن است پس از گرفتن مایع نخاع سردرد ایجاد شود
دکترامامی متذکر شد: ممکن است پس از گرفتن مایع نخاع (پونکسیون کمری)، سردرد ایجاد شود. دلیل این عارضه باز ماندن محل ورود سوزن است که می‌تواند سبب نشت مایع و سردرد شود. در اغلب موارد، این سوراخ خود به خود بسته شده و سر درد در طی دو الی یک روز بهبود می‌یابد. برای تسکین درد استفاده از استامینوفن و دراز کشیدن مؤثر است.
این فوق تخصص‌ای سی یو اضافه کرد: مشکلات نادر پس ازگرفتن مایع و آب نخاع عبارتند ازعفونت، خونریزی، عارضه بسیار نادر فتق مغزی در بیمارانی که مشکل مغزی دارند، درد یا بی‌حسی در پشت یا ساق پاها است و مدتی پس از انجام این روش ممکن است تومور غیر طبیعی (تومور اپیدرموئید)روی مهره ایجاد شود.
>پونکسیون کمر یک روش آزمایش کم تهاجمی است
در ادامه نیزدکترعیسایی در اینباره خاطرنشان کرد: پونکسیون کمری یا سوراخ کمری، ضربه زدن به ستون فقرات است که برای تشخیص یا درمان یک بیماری انجام می‌شود. برای این روش، پزشک یک سوزن توخالی را در فضای اطراف ستون فقرات (فضای سابراکنوئید) در قسمت پایین کمر وارد می‌کند تا مقداری مایع مغزی - نخاعی (CSF) را خارج کند یا دارو تزریق کند.
وی عنوان کرد: مایع مغزی- نخاعی از سلول‌ها، آب، پروتئین‌ها، قندها و سایر موادی تشکیل شده است که برای حفظ تعادل در سیستم عصبی ضروری هستند.
این جراح مغزواعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: آزمایش پونکسیون کمری به دلایل مختلفی انجام می‌شود. شایع‌ترین دلیل برداشتن مقدار کمی مایع مغزی- نخاعی برای آزمایش است که می‌تواند در تشخیص اختلالات مختلف کمک کند.
وی ادامه داد: این مایع برای گلبول‌های قرمز و سفید خون، پروتئین و گلوکز (قند) آزمایش می‌شود. شفافیت و رنگ مایع نیز بررسی می‌شود که آیا باکتری، ویروس یا سلول‌های غیر طبیعی وجود دارد یا خیر. مایع مغزی- نخاعی اضافی در افرادی که تولید بیش از حد یا کاهش جذب مایع دارند نیز برداشته می‌شود.
دکتر عیسایی توضیح داد: عمل پونکسیون کمری می‌تواند در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات مفید باشد، از جمله مننژیت یا التهاب غشای پوشاننده مغز و نخاع. التهاب معمولاً نتیجه یک عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی است. آنسفالیت یعنی التهاب مغز که معمولاً توسط ویروس ایجاد می‌شود. سرطان‌های خاصی که مغز و نخاع را درگیر می‌کنند. خونریزی در ناحیه بین مغز و بافت‌هایی که آن را می‌پوشانند (فضای سابراکنوئید).
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: سردردهای خطرناک با علت ناشناخته پس از ارزیابی نیازمند انجام پونکسیون کمری هستند زیرا می‌تواند برای تشخیص برخی شرایط التهابی که می‌تواند منجر به سردرد شود، کمک کند.
وی افزود: میلیت یعنی (التهاب نخاع یا مغز استخوان) و نوروسیفلیس، سندرم گیلن باره، بیماری‌های دمیلینه‌کننده بیماری‌هایی هستند که به پوشش محافظی که رشته‌های عصبی خاصی را احاطه کرده است حمله می‌کنند. به عنوان مثال، در مولتیپل اسکلروزیس یا پلی نوروپاتی دمیلینه حاد نیز جهت تشخیص علت استفاده از روش پونکسیون کمری می‌تواند مفید باشد.
دکتر عیسایی تشریح کرد: تومور کاذب مغزی که فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک نامیده می‌شود، شرایطی است که فشار داخل فضای زیرعنکبوتیه به دلایلی که مشخص نیست،افزایش می‌یابد. پونکسیون کمری فقط در این شرایط پس از ارزیابی و تصویربرداری از سر انجام می‌شود زیرا این‌ها بیماری‌هایی هستند که توسط پونکسیون کمری تشخیص داده می‌شوند.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد: هیدروسفالی یک بیماری نادراست که عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری معمولا علائمی از جمله از دست دادن کنترل ادرار، مشکلات حافظه و راه رفتن ناپایدار دارند. برای بررسی اینکه آیا فشار مایع مغزی- نخاعی افزایش یافته است یا خیر، پونکسیون کمری انجام می‌شود.
وی متذکر شد: از آنجایی که روش پونکسیون کمر، نخاع و مغز را درگیر می‌کند، گاهی عوارض مختلفی رخ می‌دهد به طور مثال مقدار کمی مایع مغزی- نخاعی می‌تواند از محل وارد کردن سوزن نشت کند که می‌تواند باعث سردرد بعد از عمل شود. اگر نشت ادامه یابد، سردرد می‌تواند شدید باشد. همچنین خطر ابتلا به عفونت وجود دارد زیرا سوزن سطح پوست را می‌شکافد و راهی برای ورود باکتری‌ها به بدن فراهم می‌کند.
دکتر عیسایی افزود: از دیگر عوارض این روش عبارتند ازاینکه بی‌حسی
کوتاه مدت پاها یا کمر درد احساس می‌شود، خطر خونریزی نیز در کانال نخاعی وجود دارد. بسته به شرایط پزشکی خاص فرد، امکان وجود خطرات دیگری نیز وجود دارد لذا قبل از انجام عمل پونکسیون کمر حتماً در مورد هر گونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: عمل پونکسیون کمری می‌تواند به صورت سرپایی یا به صورت بستری در بیمارستان انجام شود. روش‌ها بسته به شرایط فرد و شیوه‌های پزشک متفاوت است. برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند این روش را با استفاده از یک نوع اشعه ایکس به نام هدایت فلوروسکوپی انجام می‌دهند.
وی توضیح داد: به طور کلی، پونکسیون کمری از فرآیند خاصی پیروی می‌کند که عبارتند از اینکه فرد هر گونه لباس، جواهرات، یا سایر اشیاء را که می‌تواند در این روش تداخل ایجاد کند باید خارج کند. لباس مخصوص به فرد داده می‌شود تا بپوشد. قبل از شروع عمل یادآوری می‌شود که مثانه خود را خالی کنید.
دکتر عیسایی اظهار کرد: درحین عمل پونکسیون کمری روی تخت معاینه به پهلو دراز بکشید و در حالی که چانه را به سینه و زانوها را به سمت شکمتان جمع می‌کنید. ارائه‌دهنده با تزریق یک بی‌حس‌کننده موضعی، پوست را بی‌حس می‌کند. سپس یک سوزن توخالی از طریق پوست بی‌حس شده و به فضایی که مایع مغزی- نخاعی در آن قرار دارد وارد می‌شود.
این جراح مغزواعصاب و ستون فقرات داد: درحین وارد کردن سوزن مقداری فشار احساس خواهید کرد، درحین وارد کردن سوزن باید کاملاً ثابت بمانید. در این مرحله ابتدا مایع مغزی- نخاعی جمع‌آوری می‌شود سپس اگر پزشک نیازبه تزریق دارو به کانال نخاعی داشته باشد، پس از جمع‌آوری مایع مغزی- نخاعی از طریق همان سوزن تزریق دارو را انجام می‌دهد. پس از انجام این روش، سوزن برداشته می‌شود و بانداژی روی محل تزریق گذاشته می‌شود. لوله‌های آزمایش برای آزمایش به آزمایشگاه منتقل می‌شوند.
وی متذکرشد: اگردر حین عمل پونکسیون کمری احساس بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، سردرد یا سبکی سر کردید، به پزشک اطلاع دهید.
دکتر عیسایی توصیه کرد: مراقبت بعد ازعمل پونکسیون کمربدین صورت است که تا زمانی که سر خود را بالا نیاوردید، مجاز خواهید بود از این طرف به آن طرف بچرخید. بعد از عمل از فرد خواسته می‌شود که مایعات زیادی بنوشد. این مایعات جایگزین مایع مغزی- نخاعی می‌شود که در حین ضربه زدن به ستون فقرات خارج شده است و احتمال ایجاد سردرد را کاهش می‌دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: پونکسیون کمر یک روش آزمایش است که از قسمت کمر انجام می‌شود. این آزمایش کم تهاجمی است و برای تشخیص بیماری‌های؛ مننژیت، سرطان‌ها، نوروسیفلیس، میلیت و تومورهای مغزی کاذب استفاده می‌شود. اکثر پزشکان اغلب این آزمایش را به صورت سرپایی انجام می‌دهند. عوارض خطرناکی ندارد اما باید توصیه‌های پزشک خود را بعد آن رعایت کنید.
> استفاده از روش پونکسیون کمری دلایل مختلفی دارد
درادامه نیز دکتر شیخی در اینباره خاطرنشان کرد: پونکسیون کمری یا لومبار پانکچر ممکن است برای تشخیص یا درمان یک بیماری انجام شود. برای این روش، پزشک شما یک سوزن توخالی را در فضای اطراف ستون فقرات (فضای سابراکنوئید) در قسمت پایین کمر وارد می‌کند تا مقداری مایع مغزی- نخاعی را خارج کند یا دارو تزریق کند.
وی بیان کرد: مایع مغزی- نخاعی، مایع شفافی است که به عنوان یک بالشتک یا محافظ بین مغز و نخاع عمل می‌کند تا این‌ها به هم ساییده نشوند. این مایع به طور مداوم در مغز ساخته شده و بازجذب می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: مایع مغزی- نخاعی از سلول‌ها، آب، پروتئین‌ها، قندها و سایر موادی که برای حفظ تعادل در سیستم عصبی ضروری هستند، تشکیل شده است.
وی عنوان کرد: استفاده از روش پونکسیون کمری دلایل مختلفی دارد. پونکسیون کمری معمولاً به منظور انجام آزمایش‌های تشخیصی روی مایع مغزی-نخاعی انجام می‌شود و این به پزشک کمک می‌کند تا یک بیماری خاص را بهتر تشخیص دهد یا بفهمد بیماری‌ای که قبلاً تشخیص داده‌اید، چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد.به عنوان مثال، اگر با علائمی مانند سفتی گردن، تب شدید ناگهانی، سردرد شدید، گیجی، تشنج، خواب‌آلودگی، حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها و تشنگی مواجه شدید، برای تشخیص قطعی یا رد کردن آن، نیاز به پانکسیون کمری خواهید داشت.
دکتر شیخی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل انجام پونکسیون کمری، وضعیتی است که باعث خونریزی در فضای زیر عنکبوتیه اطراف مغز می‌شود که به عنوان خونریزی زیر عنکبوتیه شناخته می‌شود. معمولاً ابتدا سی تی اسکن انجام می‌شود، اما ممکن است در برخی افراد خونریزی را نشان ندهد. در چنین شرایطی، معمولاً برای جست‌وجوی خون، پونکسیون کمری تجویز می‌شود زیرا در صورت عدم درمان به موقع، این وضعیت می‌تواند منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ شود. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات متذکر شد: سایر شرایطی که پونکسیون کمری می‌تواند به تشخیص آنها کمک کند، عبارت است ازعفونت‌های شدید باکتریایی، ویروسی یا قارچی مانند آنسفالیت،بیماری‌های التهابی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) و سندرم گلین باره،برخی از سرطان‌های مغز یا نخاع،وضعیتی که باعث افزایش فشار در مغز به نام شبه تومور مغزی می‌شود،سرطان خون، سردردهایی که علت مشخصی ندارند،هیدروسفالی، میلیت،بیماری آلزایمر یا سایر شرایط عصبی
وی ادامه داد: این روش همچنین ممکن است برای اندازه‌گیری فشار مایع مغزی- نخاعی در اطراف نخاع و مغز شما انجام شود. برای کاهش فشار در کانال نخاعی در شرایطی مانند تومور کاذب مغزی یا تزریق داروهایی مانند شیمی‌درمانی، رنگ کنتراست برای آزمایش تصویربرداری، آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای بیهوشی برای جراحی به کار می‌رود.
دکتر شیخی اشاره کرد: برای افرادی که مشکلاتی مانند اسکولیوز شدید، آرتریت یا چاقی دارند، ممکن است بازیابی مایع مغزی-نخاعی برای متخصص مغز و اعصاب بسیار دشوار باشد. در این شرایط، پونکسیون کمری ممکن است با استفاده از سونوگرافی یا اشعه‌ایکس زنده به نام فلوروسکوپی با کمک رادیولوژیست انجام شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان داشت: عوارض جانبی و خطرات مرتبط با پونکسیون کمری عبارت است از سردرد،احساس بی‌حسی یا درد موقتی در ناحیه کمر و یا پاها، خونریزی، عفونت و فشرده‌سازی یا فتق مغزی می‌باشد.
وی اظهار کرد: خانم‌هایی که باردار هستند یا فکر می‌کنند ممکن است باردار باشند، باید قبل از انجام این تست پونکسیون کمری، با پزشک خود صحبت کنند، به‌ویژه اگر برای انجام فلوروسکوپی برنامه‌ریزی شده است. ممکن است اقدامات احتیاطی خاصی انجام شود یا به جای آن نوع دیگری از آزمایش انجام شود.
دکتر شیخی اضافه کرد: به طور کلی، موارد منع مصرف مطلق پونکسیون کمری شامل عفونت پوست در نزدیکی محل تست، اختلالات خونریزی،ترومای حاد نخاعی، مشکوک به افزایش فشار داخل جمجمه به دلیل وجود توده در مغز است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز داشت: برخی نکات را که قبل از انجام پونکسیون کمری باید در نظر بگیرید لذا معمولاً یک متخصص رادیولوژی عصبی یا پرستار رادیولوژی، دو یا سه روز قبل از پونکسیون کمری با شما تماس تلفنی برقرار می‌کند تا در مورد این روش صحبت کند و به سؤالات شما پاسخ دهد.
وی عنوان کرد که توجه به این موارد قبل از انجام پونکسیون کمری لازم است که عبارتند از اینکه اگر در حال حاضر آنتی‌بیوتیک برای عفونت در خون خود مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد برای انجام این روش صبر کنید. اگر عفونت فعال یا تب دارید، ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی مجدد باشد و اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، لطفاً قبل از انجام این تست، با پزشک خود مشورت کنید. گزینه‌های دیگر باید با شما و پزشکتان در میان گذاشته شود.
دکتر شیخی افزود: مایعات مصرفی خود مانند آب و یا آبمیوه را برای دو روز منتهی به عمل پونکسیون کمری خود افزایش دهید، مگر اینکه شرایط پزشکی به شما اجازه این کار را ندهد. اگر مطمئن نیستید که برای شما بی‌خطر است، با پزشک خود تماس بگیرید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: در روز عمل پونکسیون کمری یا سه ساعت قبل از عمل، غذا نخورید. اگرچه ممکن است بتوانید مایعات به همراه داشته باشید و داروهای معمول خود را مصرف کنید. مگر اینکه قبلاً توصیه شده باشد که داروهای خاصی را برای آماده شدن برای پانکسیون کمری نگه دارید.
وی گفت: توجه داشته باشید که پس از انجام عمل پونکسیون کمری تا ۲۴ ساعت نمی‌توانید رانندگی کنید. اگر سوار تاکسی می‌شوید یا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید، باید یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را همراه داشته باشید تا پس از انجام عمل تا خانه یا هتل شما همراه باشید.
دکتر شیخی بیان کرد: اقداماتی که در قبل از عمل پونکسیون کمری انجام می‌شود بدین گونه است که ابتدا باید یک فرم رضایت را پر کنید. سپس با کمک دستیار رادیولوژیست، کارهای لازم را انجام می‌دهید. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خاطرنشان کرد: جهت انجام عمل پونکسیون شما باید لباس‌های داده شده را بپوشید. سپس به پهلو روی میز یا تخت بیمارستان در وضعیت جنینی دراز بکشید و زانوهایتان را به سمت سینه‌تان جمع کنید. از طرف دیگر، ممکن است از شما خواسته شود که روی لبه میز یا تخت بنشینید و به جلو خم شوید و به چیزی ثابت تکیه کنید و پشت خود را به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بدهید. این موقعیت‌ها، ناحیه بین استخوان‌های کمری (مهره‌ها) را وسیع‌تر می‌کند و امکان دسترسی آسان‌تر را فراهم می‌کند. وی متذکر شد: کمر شما با یک ماده استریل‌کننده مانند ید تمیز می‌شود و یک بی‌حس‌کننده موضعی، معمولاً لیدوکائین، به پوست تزریق می‌شود تا ناحیه را بی‌حس کند. تزریق داروی بی‌حس‌کننده می‌تواند باعث احساس سوزش خفیف شود. دکتر شیخی اظهار کرد: اگر کودک شما باید پانکسیون کمری را انجام دهد، ممکن است در این زمان آرام‌بخش داخل وریدی (IV) استفاده شود. اما اکثر بچه‌ها با بی‌حسی موضعی که معمولاً استفاده می‌شود، خوب عمل می‌کنند.
این جراح مغزواعصاب و ستون فقرات ادامه داد: جهت انجام پونکسیون کمری هنگامی که کمربی‌حس شد، متخصص مغز و اعصاب یک سوزن نازک و توخالی را بین دو مهره وارد کیسه تکال می‌کند. برای این کار باید خیلی بی‌حرکت بمانید. گاهی‌اوقات سوزن باید جابجا شود تا نقطه مناسب پیدا شود. هنگام وارد کردن سوزن ممکن است فشاریا درد یا بی‌حسی در پای خود احساس کنید.
وی افزود: برای نوزادان و کودکان خردسال، ممکن است از دستگاه سونوگرافی برای کمک به راهنمایی ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در قرار دادن سوزن استفاده شود. یک تکنسین ممکن است به کودک کمک کند تا او را ثابت نگه دارد، به خصوص اگر او آرام نباشد. هنگامی که سوزن در جای خود قرار می‌گیرد، آنچه اتفاق می‌افتد بستگی به این دارد که چرا بیمار پونکسیون کمری انجام می‌دهد.دکتر شیخی توضیح داد: متخصص مغز و اعصاب ممکن است فشار مایع مغزی- نخاعی را با استفاده از مانومتر اندازه‌گیری کند. آن‌گاه پس ازجمع‌آوری مایع، ممکن است فشار آن را دوباره اندازه‌گیری کند. در صورت انجام پونکسیون کمری برای این منظورممکن است داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک، شیمی‌درمانی، بیهوشی یا رنگ تزریق شود. در غیر این صورت یا پس از تزریق ماده، سوزن برداشته می‌شود و بانداژی روی محل قرار می‌گیرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: ارائه نتایج حاصل از پونکسیون کمری ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و بسته به نوع آزمایشی که انجام می‌شود، دارد. به عنوان مثال، اگر کشت بر روی مایع مغزی- نخاعی شما انجام می‌شود، این آزمایش پیچیده‌تری است که زمان بیشتری را می‌طلبد. در موارد اضطراری، نتایج آزمایش ساده ممکن است خیلی زودتردر دسترس باشد.
وی می‌گوید: هنگامی که مایع مغزی- نخاعی آزمایش می‌شود، تعدادی از عوامل در نظر گرفته می‌شوند، از جمله اینکه رنگ و شفافیت. مایع مغزی- نخاعی معمولاً مانند آب شفاف و بدون رنگ است. اگر صورتی، زرد یا کدر است، ممکن است به معنای خونریزی یا التهاب در مغز باشد.
دکتر شیخی افزود: در آزمایش مایع مغزی- نخاعی تعداد گلبول‌های سفید حاوی مایع مغزی- نخاعی و همچنین سطوح پروتئین و گلوکز، اندازه‌‌گیری می‌شود. افزایش تعداد گلبول‌های سفید نشان‌دهنده عفونت یا التهاب است. سطوح بالا پروتئین همچنین می‌تواند نشان‌دهنده عفونت یا یک بیماری التهابی مانند‌ام اس باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: سطوح بالای پروتئین‌های خاص در آزمایش مایع مغزی- نخاعی ممکن است به تشخیص بیماری آلزایمر کمک کند. سطح پایین گلوکز اغلب به دلیل عفونت باکتریایی است، اما می‌تواند با تومور، التهاب یا سایر شرایط نیز رخ دهد. محدوده نرمال بودن این آزمایشات ممکن است از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد.
وی گفت:مایع مغزی-نخاعی برای باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که می‌توانند باعث عفونت شوند، بررسی می‌شود و وجود سلول‌های غیر طبیعی در مایع مغزی-نخاعی می‌توانند به انواع خاصی از سرطان اشاره کنند.
دکتر شیخی تشریح کرد: اگر پونکسیون کمری به صورت سرپایی برای کمک به تشخیص علائم انجام شده است، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی احتمالاً شما را برای قرار ملاقات بعدی برای بحث در مورد نتایج آزمایش و همچنین مراحل احتمالی بعدی می‌خواهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: هنگامی که با سایر نتایج آزمایش و همچنین علائم، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی ترکیب می‌شود، اطلاعات حاصل ازپونکسیون کمری می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر کمک کند.در مواردی که عفونتی مانند مننژیت یا آنسفالیت دارید، آزمایش مایع مغزی-نخاعی شما می‌تواند به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما بگوید که آیا عفونت شما باکتریایی، ویروسی یا قارچی است. این به او کمک می‌کند تا بهتر بداند چگونه درمان را ادامه دهد. وی مطرح کرد: پیگیری‌هایی که پس از اعلام نتایج پونکسیون کمری انجام می‌شود ممکن است نیاز به انجام آزمایشات اضافی برای کشف علت خاص علائم خود داشته باشید. به عنوان مثال، اگر پزشک به دنبال مولتیپل اسکلروزیس است، آزمایش پونکسیون کمری به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را تشخیص دهد، بنابراین ممکن است برای کمک به تشخیص، تصویربرداری‌ام آرآی، آزمایش خون و الکترومیوگرافی انجام دهید.دکتر شیخی بیان کرد: اگر قبلاً آزمایش‌های اضافی انجام داده‌اید و نتیجه آزمایش پونکسیون کمری به تأیید یک تشخیص خاص کمک کرده است، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما یک طرح درمانی برای آن عارضه را با شما در میان می‌گذارد. به عنوان مثال، این اغلب در مورد خونریزی زیر عنکبوتیه صدق می‌کند، زیرا پونکسیون کمری ممکن است آخرین آزمایش انجام شده باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در پایان گفت: اگر پزشک فکر می‌کند که شما به بیماری لپتومننژال مبتلا هستید-یک بیماری نادر که در آن سرطان در مراحل پایانی به غشاهای اطراف مغز و نخاع شما گسترش یافته است، برای تشخیص یا رد این موضوع به حداقل سه پانکسیون کمری جداگانه نیاز خواهید داشت. درمان این بیماری ممکن است شامل پرتو درمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و داروها برای کمک به کنترل علائم باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: