کد خبر: ۳۳۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 11
به گزارش وبگاه اینترنتی شبکه‌ی تلویزیونی سی تی وی نیوز کانادا، استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری سرطان سینه امیدوارکننده بوده است.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی همتراز با پزشکان در تشخیص بیماری سرطان سینه اثربخش است. پژوهشگران در این بررسی دریافتند هوش مصنوعی می‌تواند بیماری سرطان سینه را در بیشتر موارد شناسایی کند و موارد اشتباه در تشخیص آن بسیار پایین است.
به گزارش شفا آنلاین: در بسیاری از کشورها، سرطان سینه یکی از دو گونه اصلی سرطان است که مرگ زنان را سبب می‌شود. اما تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند جان انسان را از مرگ نجات دهد. از این رو پیشنهاد شده برای تشخیص هر چه زودتر و بیشتر این بیماری از هوش مصنوعی کمک گرفته شود. برخی کارشناسان هشدار می‌دهند کاربرد این فناوری هنوز نیاز به پالایش دارد تا از تشخیص افراطی یا تشخیص ندادن بیماری جلوگیری شود. مارتین یافه، دانشمند ارشد رادیولوژی و تشخیص در مرکز علوم بهداشتی درمانی سانی بروک با ما در سی تی وی نیوز همراه خواهد شد تا بیشتر درباره‌ی کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه توضیح بدهد.
مارتین یافه: در تازه‌ترین بررسی که شما به آن اشاره می‌کنید از هوش مصنوعی به عنوان کارشناس ثانوی در تشخیص سرطان سینه استفاده شده؛ این روش را به شکلی گسترده در اروپا به کار می‌گیرند، اما در آمریکای شمالی چندان رایج نیست، زیرا هزینه‌ی سنگینی دارد و کارشناسان ماهر رادیولوژی برای تفسیر عکس‌ها و تشخیص بیماری نیز کمتر پیدا می‌شود. هنگامی که دو کارشناس رادیولوژی عکس‌ها را بررسی کنند احتمال اینکه تشخیص سرطان سینه خیلی دقیق‌تر اتفاق بیافتد بیشتر می‌شود. در این پژوهش که در سوئد انجام شده از هوش مصنوعی به عنوان کارشناس ثانوی استفاده کرده اند، در مرحله‌ی نخست یک کارشناس رادیولوژی ماموگرام‌ها را بررسی کرده و سپس هوش مصنوعی بر این بررسی‌ها صحه گذارده است. در نهایت به نظر می‌رسد عملکرد به گونه‌ای که دو کارشناس رادیولوژی درباره‌ی عکس‌ها نظر داده اند و تشخیص درست از آب درآمده است. تصمیم نهایی را همیشه رادیولوژیست می‌گیرد؛ از این رو هوش مصنوعی را باید به عنوان ابزار و دستیار در نظر داشت که به رادیوژیست مشاوره می‌دهد و اطلاعات مازاد در اختیار کارشناس می‌گذارد تا داوری نهایی را انجام بدهد. از این رو فکر نمی‌کنم خطری داشته باشد مگر آنکه کارشناس رادیولوژی بخواهد بیش از اندازه خودش را به هوش مصنوعی وابسته سازد و به آن اتکا نماید که این کار درستی نیست. در غیر این صورت خطر اشتباه کردن در میان نیست. اما استفاده از این فناوری می‌تواند به افزایش کارآمدی کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: