کد خبر: ۳۳۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 10
التهاب پانکراس یا پانکراتیت مزمن عبارت است از التهاب غده‌ پانکراس که درمان یا بهبود نمی‌یابد؛ این بیماری به مرور زمان وخیم‌تر می‌شود و منجر به صدمات دائمی می‌گردد.
شفا آنلاین>سلامت>پانکراس یا همان لوزالمعده عضوی مهم است و نقشی حیاتی در سلامت ما دارد و در پشت معده قرار گرفته و غده‌ای است که بخشی از آن درون‌ریز بوده و انسولین تولید می‌کند که موجب جذب قند خون در سلول‌ها می‌شود و بخش برون‌ریز آن آنزیم‌هایی را برای هضم چربی‌ها، پروتئین‌ها و هیدرات‌های کربن غذا تولید می‌‌کند. این مواد در دوازدهه به غذای خارج شده از معده اضافه می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین: این عضو مهم می‌تواند درگیر مشکلات مهمی شود که یکی از آنها پانکراتیت یا التهاب پانکراس است. این بیماری می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد
 دکتر صدر الدینی در این باره می‌گوید: التهاب پانکراس یا پانکراتیت مزمن عبارت است از التهاب غده‌ پانکراس که درمان یا بهبود نمی‌یابد؛ این بیماری به مرور زمان وخیم‌تر می‌شود و منجر به صدمات دائمی می‌گردد. وی بیان کرد: پانکراتیت مزمن در نهایت به توانایی بیمار برای هضم غذا و تولید هورمون‌های پانکراس آسیب می‌زند و اغلب اوقات در بیماران بین سن سی الی چهل سال به وجود می‌آید و در مردان بیشتر از زنان شیوع دارد. این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: التهاب مداوم پانکراس می‌تواند منجر به یک بیماری جدی شود. در حالی که مصرف الکل یک علت شناخته شده پانکراتیت است، اغلب اوقات عوامل دیگری از جمله دیابت و سرطان پانکراس نیز می‌توانند منجر به بروز این بیماری شوند. وی اشاره کرد: درد شدید ناشی از التهاب پانکراس می‌تواند به شکل جدی کیفیت زندگی بیمار را پایین بیاورد و این نکته حائز اهمیت است که بیمار به محض تشخیص، درمان شود زیرا تکرار التهاب ممکن است آسیب‌های غیر قابل جبرانی را به وجود بیاورد و تسکین درد نتیجه‌ چندانی نداشته باشد.
دکتر صدرالدینی مطرح کرد: با دارو می‌توان درد ناشی از التهاب پانکراس را تسکین داد. برخی از داروهایی که به منظور تخفیف درد ناشی از التهاب پانکراس تجویز می‌شود عبارتند از مصرف داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا هر دو ولی اگر آرامبخش‌های خفیف درد را تسکین ندهند، داروهای قوی‌تر به بیمار داده می‌شود. اکثر بیماران دچار پانکراتیت مزمن همراه داروهای مسکن، آنتی‌اکسیدان می‌گیرند که با توجه به شواهد به تسکین دردشان کمک می‌کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: گزینه‌های دیگری نیز برای تسکین درد وجود دارد، از جمله بلوک شبکه سلیاک، که در تسکین چشمگیر درد مؤثر است. در بلوک شبکه سلیاک، عصب‌هایی را که از پانکراس سیگنال‌های درد را به مغز می‌فرستند، با استفاده از تزریق بلوک می‌کنند.وی افزود: اگر تنگی در مجاری پانکراس وجود داشته باشد، جایگزینی یک لوله پلاستیکی به نام استنت می‌تواند در تسکین علائم درد مؤثر باشد. دکتر صدرالدینی عنوان کرد: وقتی درمان دارویی برای تسکین درد بیمار دچار پانکراتیت مزمن تأثیری نداشته باشد، پزشک ممکن است سراغ گزینه‌ جراحی برود. یک پانكراتيكوژژنوستومی جانبی می‌تواند بیش از 80 درصد در تسکین درد بیماران مؤثر باشد. این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: یک روش جراحی دیگر که التهاب و توده‌های روی قسمت بالای پانکراس را برمی‌دارد جراحی ویپل نام دارد؛ البته این روش تا حدود زیادی بافت مهم پانکراس را برمی‌دارد و در صورتیکه این جراحی توسط فرد متخصص انجام نگیرد، می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل افزایش خطر مرگ بیمار شود. وی تصریح کرد: علت اصلی به وجود آمدن التهاب در ناحیه پانکراس تاکنون ناشناخته مانده است اما متخصصین فاکتور‌های موثری را در به وجود آمدن این عارضه دخیل می‌داند. برخی از این فاکتور‌ها عبارتند از مصرف مشروبات الکلی، بیماری‌های خودایمنی، جهش‌های ژنی ناشی از فیبروز کیستی و مجرای مسدود شده پانکراس یا مجرای صفراوی مشترک است.دکتر صدرالدینی گفت: پانکراتیک ارثی و وجود سابقه بیماری در خانواده نیز می‌تواند در به وجود آمدن این بیماری دخیل باشد. به طور مثال دو نفر یا تعداد بیشتری از اقوام درجه یک دچار این بیماری شده باشند.
این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: اکثر بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن دچار درد در قسمت فوقانی شکم می‌شوند البته در برخی موارد بیمار هیچ دردی ندارد. درد در این بیماران نیز ممکن است به صورت تیر کشیدن در پشت بیمار باشد و هنگام خوردن و آشامیدن شدیدتر شود.این درد می‌تواند مداوم و شدید باشد و بیمار را از انجام فعالیت‌های روزمره بازدارد.
وی ادامه داد: دیگر علائم بیماری پانکراتیت عبارتند از تهوع، استفراغ،کاهش وزن، اسهال،مدفوع چرب و مدفوع به رنگ روشن یا خاک رُسی.
دکتر صدرالدینی خاطرنشان کرد: اشخاص دچار پانکراتیت مزمن اغلب دچار کاهش وزن شده و حتی اشتها و عادات غذا خوردن آنها ممکن است تغییر پیدا نماید. کاهش وزن به این علت رخ می‌دهد که به میزان کافی آنزیم‌های پانکراس برای هضم غذا ترشح نمی‌شود لذا مواد غذایی به شکل عادی جذب نشده و این مسئله منجر به سوء تغذیه می‌گردد.این فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد: بیماران دچار پانکراتیت مزمن ممکن است به علت درد ناشی از این بیماری کیفیت زندگیشان کاهش یابد و اغلب اوقات برای درمان علائم بیماری لازم است در بیمارستان بستری شوند.
> اولین گام برای درمان التهاب پانکراس تشخیص این بیماری می‌باشد
وی گفت: اولین گام برای درمان التهاب پانکراس تشخیص این بیماری می‌باشد. بهترین راه برای تشخیص پانکراتیت مزمن، آزمایشاتی است که می‌توانند ساختار پانکراس را از طریق رادیوتراپی ( پرتو ایکس) ارزیابی کنند.
دکتر صدرالدینی می‌گوید:آزمایش خون معمولاً برای تشخیص پانکراتیت مزمن اثربخش نیست. همانند پانکراتیت حاد، پزشک تاریخچه‌ پزشکی کاملی از بیمار می‌گیرد و از لحاظ جسمی وی را بررسی می‌کند. آزمایشات متعددی به منظور تشخیص التهاب پانکراس وجود دارد که عبارتند از اولتراسونوگرافی شکم، آندوسکوپی اولتراسوند، کلانژیوپانکراتوگرافی رزونانس مغناطیسی و توموگرافی کامپیوتری.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: دراولتراسونوگرافی شکم، یک تکنسین از طریق وسیله‌ای دستی که آن را روی شکم بیمار حرکت می‌دهد امواج صوتی را به سوی پانکراس می‌فرستد. امواج صوتی با پانکراس، کیسه صفرا، کبد و دیگر ارگان‌های داخلی برخورد کرده و انعکاس آنها تکانه‌های الکتریکی را تولید می‌کند.تصویری که بر روی مانیتور تشکیل می‌شود را سونوگرام می‌نامند. اگر سنگ‌های کیسه صفرا موجب التهاب شوند، امواج صوتی منعکس شده محل سنگ‌ها را نشان می‌دهند.
وی اضافه کرد: هنگام انجام آندوسکوپی اولتراسوند، پزشک بعد از اسپری یک محلول در گلوی بیمار و بی‌حس کردن آن موضع، یک آندوسکوپ یعنی لوله‌ای نازک، انعطاف‌پذیر و سبک را از طریق دهان به شکم و روده‌ کوچک بیمار وارد می‌کند. سپس اولتراسوند متصل به آندوسکوپ را روشن کرده و امواج صوتی را برای ایجاد تصاویر پانکراس و مجاری صفرایی تولید می‌کنند. دکتر صدرالدینی ادامه داد: کلانژیوپانکراتوگرافی رزونانس مغناطیسی یا "ام آر سی پی"، یک فرآیند غیرتهاجمی است و از اندام‌های بدن تصاویر مقطعی می‌گیرد. بیمار بعد از بی‌حسی خفیف، روی یک لوله‌ای شبیه به سیلندر دراز می‌کشد. متخصص ماده‌ مخصوصی را به درون رگ‌های بیمار تزریق می‌کند تا قادر به تصویربرداری از پانکراس، کیسه صفرا و پانکراتیت و مجاری صفراوی شود. این
فوق تخصص گوارش و کبد افزود: سی تی اسکن یک رادیوگرافی غیرتهاجمی با پرتوهای اشعه‌ ایکس است که از قسمت‌های مختلف بدن تصاویر سه بعدی می‌گیرد. بیمار روی یک تخت دراز کشیده و به آرامی داخل یک دستگاه دونات شکل وارد می‌شود. آزمایش می‌تواند سنگ‌های صفرایی و میزان صدمه به پانکراس را نشان دهد. وی گفت: گهگاهی، در تشخیص علت پانکراتیت مزمن از آزمایشات خون، مانند آزمایشIgG4 برای ارزیابی پانکراتیت خودایمنی استفاده می‌شود. هر چند آزمایشات خون معمولاً در تشخیص پانکراتیت مزمن استفاده نمی‌شوند.
>پانکراتیت مزمن علائمی شبیه به پانکراتیت حاد دارد
در ادامه نیز دکتر رضادوست در اینباره خاطرنشان کرد: پانکراس غده‌ای پهن، مسطح و بلند است که در پشت معده در قسمت فوقانی شکم قرار دارد. این غده آنزیم‌های مؤثر در هضم غذا و همچنین هورمون‌هایی را تولید می‌کند که بر نحوه تنظیم فرآیندهای مربوط به قند (گلوکز) در بدن اثر می‌گذارند.
وی عنوان کرد:التهاب پانکراس (لوزالمعده) را پانکراتیت می‌گویند که به دو صورت حاد و مزمن بروز می‌یابد. در پانکراتیت حاد بیماری به یکباره فرد را درگیر می‌کند و چند روز طول می‌کشد، حال آن که پانکراتیت مزمن طی چندین سال بروز می‌یابد. موارد خفیف التهاب پانکراس بدون درمان برطرف می‌شود، اما موارد شدید عوارض خطرناکی را به دنبال دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: علائم پانکراتیت حاد عبارتند از درد قسمت بالای شکم که در پشت بدن نیز منتشر می‌شود و با خوردن غذا، به ویژه غذاهای پرچرب، تشدید می‌شود،ورم شکم همراه با درد،حالت تهوع و استفراغ، تب و افزایش ضربان قلب نیز در این افراد قابل مشاهده است.
وی مطرح کرد: پانکراتیت مزمن علائمی شبیه به پانکراتیت حاد دارد. بیماران غالباً از درد مداوم قسمت بالای شکم که در پشت بدن منتشر می‌شود، شکایت دارند که در برخی بیماران بسیار شدید و توان‌فرسا است. علامت دیگر این عارضه، کاهش وزن ناشی از جذب نامناسب (سوءجذب) مواد غذایی است. سوءجذب به این دلیل رخ می‌دهد که غده پانکراس آنزیم کافی برای تجزیه مواد غذایی آزاد نمی‌کند. ضمناً چنانچه سلول‌های تولید‌کننده انسولین پانکراس آسیب ببینند، پانکراتیت ابتلا به دیابت را نیز به دنبال دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد:مصرف الکل و سنگ کیسه صفرا دو دلیل اصلی بروز پانکراتیت، در افراد به شمار می‌روند.
وی افزود: پانکراتیت ناشی از مصرف الکل معمولاً در افرادی دیده می‌شود که مدتی طولانی، دست‌کم 5 تا 7 سال، مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند؛ اکثر موارد پانکراتیت مزمن از مصرف الکل نشأت می‌گیرند.
این فوق تخصص گوارش و کبد ابراز داشت: جمع شدن مواد در کیسه صفرا باعث تشکیل سنگ در این اندام می‌شود. سنگ کیسه صفرا گاهی مجرای پانکراس را مسدود می‌سازد و در نتیجه شیره‌های گوارشی درون پانکراس به دام می‌افتند. پانکراتیت ناشی از سنگ کیسه صفرا اکثرا در بانوان بالای 50 سال بروز می‌یابد.
وی افزود: بروز 10 تا 20 درصد موارد باقی‌مانده به علل گوناگونی مربوط می‌شود که عبارتند ازمصرف برخی دارو ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص،صدمه و ضربه دیدن (تروما) در سوانحی مانند تصادف خودرو یا افتادن از تخت و ضربه دیدن پیاپی شکم،بیماری ارثی،جراحی و عمل‌های پزشکی خاص،عفونت‌هایی مانند اوریون،ناهنجاری‌های پانکراس یا روده و میزان بالای چربی در خون.
دکتر رضادوست متذکر شد: هر فردی ممکن است دچار پانکراتیت حاد شود، اما این بیماری بیشتر در میان افراد دارای عامل‌های خطر مشخص که عبارتند از سنگ کیسه صفرا و نوشیدن مشروبات الکلی رواج دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: پانکراتیت حاد نخستین نشانه سنگ کیسه صفرا است؛ این سنگ‌ها با مسدود کردن مجرای پانکراس باعث التهاب این غده می‌شوند.
وی مطرح کرد: عامل‌های خطر پانکراتیت مزمن عبارتند ازنوشیدن مشروبات الکلی،عارضه‌های ارثی خاص مانند فیبروز کیستیک و سنگ کیسه صفرا و عارضه‌هایی مانند‌تری گلیسرید بالا و لوپوس.
دکتر رضادوست عنوان کرد: بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن مردانی در بازه سنی 30 تا 40 سال هستند، البته احتمال بروز این بیماری در بانوان نیز وجود دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد توضیح داد: پزشک به منظور تشخیص پانکراتیت میزان دو آنزیم گوارشی آمیلاز و لیپاز را در خون اندازه‌گیری می‌کند. بالا بودن میزان این دو آنزیم بیانگر ابتلا به پانکراتیت حاد است.
وی ادامه داد: پزشکان از آزمایش‌های دیگری نیز برای تشخیص پانکراتیت بهره می‌گیرند که بعضی از آن‌ها عبارتند از آزمایش عملکرد پانکراس، آزمایش تحمل گلوکز، سونوگرافی و سی.تی.اسکن، بررسی پانکراس و مجاری صفراوی به شیوه آندوسکوپی رتروگراد، نمونه‌برداری که طی آن سوزنی برای خارج کردن نمونه بافتی کوچک وارد پانکراس می‌شود ولی پزشکان در مراحل پیشرفته‌تر بیماری برای تأیید تشخیص خود دستور انجام آزمایش خون، ادرار و مدفوع را می‌دهند.
دکتر رضادوست خاطرنشان کرد: پزشک معمولاً بیمار مبتلا به پانکراتیت حاد را جهت تزریق سرم و دریافت مایعات درون وریدی، تسکین درد و تحت نظر داشتن عوارض در بیمارستان بستری می‌کند. بیمار تا زمان فروکش کردن کامل درد و برطرف شدن حالت تهوع و استفراغ، معمولاً تا چند روز، نباید چیزی بخورد.
این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: در اکثر موارد درمان پانکراتیت حاد ظرف یک هفته انجام می‌شود اما چنانچه علائم از بین نرفتند باید از روش‌های درمانی دیگری کمک گرفت.
وی افزود:چنانچه علت پانکراتیت حاد، سنگ کیسه صفرا باشد، توصیه می‌شود تا کیسه صفرا به منظور پیشگیری از بروز حمله‌های آتی درآورده شود.
دکتر رضادوست ادامه داد: در صورت بزرگ شدن مجاری صفراوی عملی موسوم به ERCP برای تخلیه آن‌ها انجام می‌شود. پزشک طی انجام این عمل می‌تواند پانکراس، مجرای پانکراس، مجاری صفراوی و یا اسفنکتر ادی (عضله کنترل‌کننده جریان شیره‌های پانکراس و صفرا در روده) را معاینه کند. در موارد وخیم به ناچار برای تخلیه مجرای پانکراس یا برداشتن قسمتی از این غده به عمل جراحی روی آورده می‌شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از آنجایی که گوارش به دلیل وجود چربی بالا با مشکل روبه‌رو است، پزشک رعایت رژیم غذایی خاصی را به بیمار توصیه می‌کند تا میزان چربی دریافتی از راه غذا کاهش یابد.
وی افزود: بیمار گاهی باید داروهای مکمل‌های آنزیم پانکراس را با هر وعده غذایی مصرف کند. این مکمل‌ها به بدن کمک می‌کنند تا غذا را بهتر جذب کند و در نتیجه بیمار وزن از دست رفته را جبران کند. رژیم غذایی کم چرب و مکمل‌های آنزیمی نیز به دلیل کاهش تحریک پانکراس در کنترل درد مؤثرند.
دکتر رضادوست بیان کرد: خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی، ترک سیگار، تخلیه کیست کاذب موجود نیز از دیگر راه‌های درمان پانکراتیت است.
این فوق تخصص گوارش و کبد توضیح داد: بیمار مبتلا به پانکراتیت مزمن برای مدیریت درد، دریافت سرم و مایعات درون وریدی و مکمل غذایی باید در بیمارستان بستری شود. ممکن است در صورت کاهش مداوم وزن لازم باشد بیمار تا چند هفته از راه لوله بینی ـ معده‌ای غذا دریافت کند.
وی تصریح کرد: پزشک هنگام ازسرگیری رژیم غذایی معمول در صورتی که پانکراس نتواند به میزان کافی آنزیم ترشح کند، آنزیم‌های پانکراس را تجویز می‌کند. این آنزیم‌ها باید با هر وعده غذایی مصرف شوند تا بیمار بهتر بتواند غذا را هضم کند و وزنش افزایش یابد.
دکتر رضادوست افزود: در مرحله بعدی درمان، رژیم مغذی و کم چرب شامل وعده‌های غذایی سبک‌تر و به دفعات بیشتر تهیه می‌شود. می‌توان برای تنظیم برنامه غذایی مناسب با متخصص تغذیه مشورت کرد. نوشیدن مایعات فراوان و محدود کردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز بسیار مهم است.
این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد: به بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن بسیار توصیه می‌شود تا از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز کنند، حتی اگر بیماری‌شان ملایم یا در مراحل اولیه است.
وی هشدار داد: آن دسته از بیماران مبتلا به پانکراتیت مزمن که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، دچار حمله‌های ناگهانی و شدید درد شکم می‌شوند.
دکتر رضادوست مطرح کرد: گاهی جراحی برداشتن بخشی از پانکراس جهت درمان ضرورت می‌یابد. در مواردی که بیمار از درد مداوم رنج می‌برد، گاهی اوقات جراحی یا عمل‌های دیگر برای مسدود کردن عصب‌های مولد درد در ناحیه شکم انجام می‌شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد: اگرچه پزشکان هنوز اطلاعات کاملی از پانکراتیت ندارند، می‌توان با رعایت موارد مختلفی مانع بروز مجدد آن شد بدین صورت که چنانچه دلیل ابتلا به این بیماری سنگ کیسه صفرا باشد و کیسه صفرا از بدن خارج نشده باشد، باید از مصرف غذاهای چرب و روغنی، مانند کره و نیمرو، خودداری کرد و تهیه برنامه غذایی مناسب به کمک متخصص بیماری‌های گوارشی ضروری است.
وی افزود: در نهایت ممکن است لازم شود که کیسه صفرا درآورده شود. پزشک بیمار را در خصوص ضرورت انجام این عمل راهنمایی می‌کند.
دکتر رضادوست گفت: بیماری پانکراتیت در هر سنی حتی در کودکان البته با درصد شیوع خیلی کم نیز ممکن است به وجود آید. پزشک پس از تشخیص بیماری و نوع آن اقدام به درمان پانکراتیت می‌کند. جراحی فقط در مواردی که درمان‌های بدون جراحی کمکی به بهبودی بیمار نکند، تجویز می‌شود.
> گزینه‌های مختلفی جهت درمان پانکراتیت وجود دارد
در ادامه نیز دکتر صادقی در این باره ابراز داشت: التهاب لوزه المعده (پانکراس) را پانکراتیت می‌نامند. پانکراس، غده طویل و مسطحی است که پشت معده و در قسمت جلوی شکم واقع شده است. پانکراس با تولید آنزیم‌هایی به روند هضم و با تولید هورمون به تنظیم روند پردازش قند (گلوکز) کمک می‌کند.وی اظهار کرد: پانکراتیت، می‌تواند به صورت حاد باشد، بدین معنا که ناگهانی ظاهر و بعد از گذشت چند روز برطرف می‌شود اما در صورتی که پانکراتیت چند سال بیمار را درگیر کند، مزمن در نظر گرفته می‌شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد متذکرشد: علائم پانکراتیت حاد التهاب حاد عبارتند از درد بالای شکم، درد شکم که به پشت نیز کشیده می‌شود، درد شکم که بعد از خوردن غذا شدید می‌شود، تب، تهوع و استفراغ، احساس سفتی به هنگام لمس شکم.
وی مطرح کرد که علائم پانکراتیت مزمن شامل درد بالای شکم، کاهش وزن ناخواسته، چرب و بدبو شدن مدفوع است.دکتر صادقی مطرح کرد: پانکراتیت زمانی اتفاق می‌افتد که آنزیم‌های گوارشی فعال می‌شوند. عواملی که احتمال بروز التهاب پانکراس را افزایش می‌دهند، عبارتند از سنگ کیسه صفرا، جراحی شکم، مصرف مشروبات الکلی، مصرف برخی داروها، فیبروز کیستیک، بالا بودن سطح کلسیم خون، بالا بودن سطح‌تری گلیسیرید خون، عفونت، آسیب‌های شکم، اضافه وزن و سرطان پانکراس.این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: در صورت ابتلا به پانکراتیت برخی عوارض مشاهده می‌شود به طور مثال پانکراتیت حاد می‌تواند منجر به تجمع مواد اضافی و مایعات و تشکیل کیست کاذب در پانکراس شود. در صورتی که این کیست بزرگ شود، احتمال پارگی آن بیشتر خواهد بود.وی افزود: عفونت، مشکلات کلیوی، مشکلات تنفسی، دیابت، سوء تغذیه و سرطان پانکراس نیز از دیگر عوارض این بیماری هستند.
دکتر صادقی تشریح کرد: روش‌های تشخیصی ابتلا به پانکراتیت عبارتند از آزمایش خون، به منظور بررسی سطح آنزیم‌های پانکراس، آزمایش مدفوع، اندازه‌گیری سطح چربی که می‌تواند نشان دهد که آیا آنزیم‌های گوارشی در جذب مواد غذایی به خوبی عمل می‌کنند یا خیر و سی تی اسکن، به منظور بررسی سنگ کیسه صفرا و ارزیابی میزان التهاب پانکراس، انجام اولتراسوند شکمی، به منظور تشخیص سنگ کیسه صفرا و التهاب پانکراس و‌ام آرآی، به منظور بررسی هرگونه ناهنجاری در کیسه صفرا و پانکراس.
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: گزینه‌های مختلفی جهت درمان پانکراتیت وجود دارد که عبارتند از اینکه از بیمار خواسته می‌شود چند روز غذا نخورد تا زمان به ترمیم پانکراس داده شود. با کنترل التهاب پانکراس، نوشیدن آب و مایعات آغاز و بعد از آن فرد می‌تواند رژیم غذایی طبیعی خود را داشته باشد، مصرف داروهای مسکن، از آن جایی که بدن برای ترمیم پانکراس، انرژی و مایعات از دست می‌دهد، تزریق وریدی به حفظ هیدراته بدن کمک می‌کند. وی می‌گوید: بعد از کنترل التهاب، بسته به علت بروز پانکراتیت، درمان‌های مختلفی از سوی متخصصین تجویز خواهد شد که عبارتند از رفع انسداد مجرای صفراوی، جراحی سنگ کیسه صفرا، جراحی پانکراس.
دکتر صادقی می‌گوید: ممکن است پانکراتیت مزمن، به درمان‌های بیشتری مانند مسکن‌های درد، مکمل‌های آنزیمی به منظور بهبود روند هضم یا تغییر در رژیم غذایی نیاز داشته باشد.
این فوق تخصص گوارش و کبد در پایان گفت: افراد مبتلا به پانکراتیت، باید بعد از درمان، به رعایت برخی موارد اهمیت دهند که شامل کنار گذاشتن نوشیدنی‌های الکلی، کنار گذاشتن استعمال سیگار و دخانیات، انتخاب رژیم غذایی کم چرب و مصرف هر چه بیشتر مایعات است.
کشف پروتئین قاتلی که باعث سرطان لوزالمعده می‌شود
سرطان لوزالمعده یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است که میزان بقای آن حدود 10 درصد است. اکنون دانشمندان یک پروتئین قاتل را کشف کرده‌اند که موجب ابتلا به این نوع سرطان می‌شود.به گزارش ایسنا، سرطان لوزالمعده یا پانکراس احتمالاً کشنده‌ترین شکل سرطان است. این سرطان که به راحتی تشخیص داده نمی‌شود، تنها زمانی که به آخرین مراحل خود رسیده باشد، شروع به خودنمایی می‌کند. درمان سرطان لوزالمعده نیز دشوار و محدود است، به همین دلیل است که تقریباً در همه موارد، بیماران بیشتر از پنج سال فرصت ندارند.پژوهش‌ها و تحقیقات حول این سرطان و درمان آن هر چند آهسته پیش می‌رود، اما به شکل مستمر ادامه دارد. به عنوان مثال به تازگی دانشمندان یک دستگاه کوچک برای رساندن داروها به طور مستقیم به تومور پانکراس ساخته‌اند که به نوبه خود اندازه تومور سرطانی را کاهش می‌دهد یا سال گذشته، گروه دیگری از محققان مولکولی را کشف کردند که سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و از بین می‌برد.در حالی که همه این کارها شاهکارهای چشمگیری هستند، اما هنوز هیچ درمان قطعی برای سرطان پانکراس توسعه نیافته است.اکنون در کشف جدیدی که می‌تواند ما را به تشخیص زودهنگام این نوع سرطان نزدیک‌تر کند، گروهی از پژوهشگران توانسته‌اند میزان پروتئینی را که باعث شروع و تسریع تشکیل تومورهای لوزالمعده می‌شود، به صفر برسانند.این گروه نقش پیوند RNA را که یک فرآیند ژنتیکی قبل از تولید پروتئین است و در سرطان پانکراس اتفاق می‌افتد، بررسی کردند.پژوهشگران پروتئینی به نام SRSF1 را یافتند که به تنظیم فرآیند پیوند RNA کمک می‌کند. آنها دریافتند که سطوح بالای SRSF1 باعث التهابی می‌شود که به پانکراتیت نیز معروف است.سطح SRSF1 در بدن باید در یک سطح مشخص باقی بماند و طیف وسیعی از ژن‌ها و پروتئین‌ها فقط برای رسیدن به این سطح مشخص از این پروتئین با هم کار می‌کنند، اما همانطور که می‌دانیم، به دلیل عوامل متعدد، این روند گاهی اوقات می‌تواند نامنظم باشد که متأسفانه موجب التهاب می‌شود و اغلب منجر به تشکیل تومورهای آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC) می‌شود.تومورهای آدنوکارسینوم مجرای پانکراس یا PDAC نه تنها تهاجمی‌ترین نوع سرطان است، بلکه شایع‌ترین نوع سرطان پانکراس است و بیش از 90 درصد از بیماران مبتلا به آن در عرض پنج سال پس از تشخیص قربانی می‌شوند.دانشمندان مطالعه خود را در یک مدل حیوانی انجام دادند و دریافتند که وقتی SRSF1 به سطح طبیعی بازمی‌گردد، ارگانوئیدها (نسخه‌های کوچک تومورها) از رشد بازمی‌ایستند.پروفسور آدریان کرینر از CSHL می‌گوید: PDAC اغلب برای درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی و جراحی بسیار دیر تشخیص داده می‌شود. اما اگر بتوانیم مکانیسم‌های ژنتیکی اساسی PDAC را به وضوح درک کنیم، ممکن است به تشخیص‌های اولیه و انواع جدیدی از درمان‌ها منجر شود.وی می‌گوید که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا مزایای این پژوهش نمایان شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: