کد خبر: ۳۳۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 10
عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران کشور فقیری نیست اما امروز شاهد مهاجرت نیروهای متخصص خود به تبع عدم دریافت حقوق مکفی است، گفت: کاهش کیفیت کار پرستاران بی تردید می‌تواند پروسه درمان را عقیم کرده و یا به ضرر جان بیماران تمام شود.

شفا آنلاین>سلامت>محمدعلی محسنی بندپی  با اشاره به اینکه کمبود پرستار در برخی از بیمارستان‌های کشور و فشارکاری سنگین بر روی آنها مشکلاتی را ایجاد کرده، گفت: از قدیم الایام شنیده بودیم برای درمان و بهبود به سراغ طبیب برویم تا بهبودی حاصل شود اما امروز حال پزشکان و پرستاران ما چندان مساعد نیست! افزایش حجم کاری در کنار عدم دریافتی مناسب سلامتی پرستاران و پزشکان را نشانه رفته است. 

 دو مولفه اصلی نظام سلامت

به گزارش شفا آنلاین:نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: تربیت نیروی انسانی کافی در نظام سلامت و از طرفی حفظ و نگهداری آنها باید دو مولفه اصلی نظام سلامت کشور باشد، در حال حاضر جای سوال است که آیا ما نیروی کافی لازم را داریم و یا اینکه نتوانستیم این نیروهای متخصص را نگهداری کنیم که هر دو مسئله از یکدیگر مستقل هستند و جای تامل دارد.

وی در ادامه یادآور شد: کشور تعداد بسیاری نیروی متخصص در حوزه پزشکی، دندان پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری تربیت می‌کند اما از این تعداد بسیاری انگیزه لازم برای خدمات دهی به بخش دولتی را ندارند و تعدادی هم اگر شرایط مهیا شود از کشور خارج می‌شوند، اگر امروز شاهد کمبود پرستار در بیمارستان شهدای تجریش تهران هستیم بی تردید این مسئله شامل تمام بیمارستان‌های کشور نیز می‌شود. 

پرستاران فعال در بخش دولتی تکریم شوند 

محسنی بندپی با انتقاد از افزایش حجم کار پرسنل بیمارستان‌ها، یادآور شد: فشار کار اجباری بر روی هر پرسنل و کارمندی تا حدی قابل قبول است و قطعا توان کار هر انسانی تا حدی خواهد بود؛ کاهش حجم کاری پرستاران زمانی ممکن می‌شود که نیروهای لازم استخدام شوند و تا زمانی که پرستاران فعال در بخش دولتی مورد تکریم واقع نشده و فشار کار زیاد به آنها وارد می‌شود، این گروه تمایلی به ادامه فعالیت در بخش دولتی نخواهند داشت.

 قانون تعرفه گذاری پرستاران اجرایی شد

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران، تاکید کرد: مجلس و دولت تلاش کردند تا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به صورت کامل اجرایی شود، اما باید توجه کنیم سختی کار توان اضافه کاری را از این گروه گرفته است، باید انگیزه کار پرستاران را برای ورود به بخش دولتی افزایش دهیم که بخش بسیاری از این انگیزه ها در پرداختی حقوق آنها خلاصه می‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مهاجرت پرستاران به کشورهای همسایه، مطرح کرد: بسیاری از پرستاران زمانی که حقوق دریافتی خود را با هم ردیفانشان که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند مقایسه می‌کنند که درآمدهای هنگفت و کلانی به دلار دارند، انگیزه حضورشان در کشور و در بخش‌های دولتی کاهش می‌یابد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شاخص پرستاران به میزان تخت های بیمارستانی تناسب ندارد، یادآور شد: قبل از اینکه در اندیشه افزایش ظرفیت پرستاری کشور باشیم باید کم و کاستی‌های این حرفه را رفع کنیم و تلاش کنیم تا نیروهای تربیت شده با طیب خاطر خدمتگذار مردم باشند.

 مهاجرت پزشکان شرایط را برای حضور پزشکان پاکستانی مهیا می‌کند

 محسنی بندپی با تاکید بر اینکه اگر کمبود پزشک و پرستار به همین رویه ادامه پیدا کند بی تردید مجبور به بهره گیری از کادر درمانی سایر کشورها خواهیم بود، تصریح کرد: امروز کمبود پرستار و پزشک در پایین آمدن کیفیت ارائه خدمات به بیماران را شاهد هستیم ادامه این وضعیت ما را به سمت واردات پزشکان پاکستانی، بنگلادشی و هندوستانی سوق می‌دهد از طرفی باید توجه داشته باشیم به برکت انقلاب اسلامی ما کم نیروی متخصص پزشک و پرستار پرورش ندادیم.  

درآمدها سنخیتی با تورم ندارد

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از درآمدهای ریالی و هزینه‌های دلاری، یادآور شد: امروز درآمدها سنخیتی با تورم ندارد و متاسفانه هزینه‌ها به دلار و درآمدها به ریال است و تنها شامل حال جامعه پزشکی نمی‌شود؛ برهمین اساس باید این گروه از حداقل‌های ابتدایی همان حقوق کافی بهره‌مند باشند، توجه به نیازهای مادی این گروه نه تنها باعث ماندگاری آنها می‌شود بلکه مشوقی برای بازگشت پرستاران و پزشکان مهاجرت کرده خواهد بود.

محسنی بندپی با بیان اینکه ایران کشور فقیری نیست اما امروز شاهد مهاجرت نیروهای متخصص خود به تبع عدم دریافت حقوق مکفی است، اظهار داشت: امروز ایران به تبع تحریم‌ها فشارهای سنگین اقتصادی را متحمل شده است و شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در تمام حوزه ها هم هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به حضور یک میلیون گردشگر سلامت در طی یکسال اخیر، گفت: پیشرفت ایران به لحاظ پزشکی به علت وجود پزشکان حاذق در منطقه است، بر همین اساس دولت باید توجه کند پزشکان را در کشور نگه دارد و تلاش حداکثری برای بازگرداندن کادر درمانی مهاجرت کرده را داشته باشد.

محسنی بندپی افزایش تعرفه پزشکی را برابر با رشد فشار حداکثری به مردم ندانست و اظهار داشت: باید قیمت کالا و خدمات درمانی را در حد واقعی نگه داشته و سازمان‌های بیمه گر را موظف کنیم تا هزینه‌های درمان را پوشش دهند و البته این مهم محقق نمی‌شود مگر با حمایت حداکثری دولت از بیمه‌ها؛ در نظر داشته باشیم بخش خصوصی هم تا زمانی که نتواند هزینه‌ها و آورده خود را تامین کند از ادامه مسیر سرباز می‌زند. 

کاهش کیفیت کار پرستاران بی تردید می‌تواند پروسه درمان را عقیم کند

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: کاهش کیفیت کار پرستاران بی تردید می‌تواند پروسه درمان را عقیم کرده و یا گاهی به ضرر جان بیماران تمام شود، حرفه پرستاری کار بسیار سختی است اگر تمرکز کافی در مراقبت و تجویز دارو نداشته باشند و ذهن آنان درگیر مسائلی باشد که به واسطه عدم تطابق درآمد و هزینه‌ باشد بی تردید بر روی عملکرد آنان تاثیر خواهد گذاشت./خانه ملت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: