کد خبر: ۳۳۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 10
گزارش ها نشان می دهد از هر 5 نفری که به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند 2 نفر مرد هستند
شفا آنلاین>سلامت>آمار جراحی‌های پلاستیک و خدمات زیبایی در ایران طی سال‌های اخیر نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه هم سن آن پایین‌تر آمده و هم بازار آن که قبلا بیشتر در اختیار زنان بود، مورد اقبال چشمگیر مردان نیز قرار گرفته است.
به گزارش شفا آنلاین: آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که گرایش مردها به انجام جراحی‌های زیبایی به‌خصوص جراحی بینی طی سال‌های اخیر 10برابر شده است. نه‌تنها جراحی بینی بلکه خدمات زیبایی ساده‌تر و دم‌دست‌تر مثل بوتاکس، تزریق فیلر، تزریق چربی برای برجسته‌کردن گونه‌ها، لیزر پوست، لیزر مو، برداشت خال و زگیل، پاکسازی پوست و کاشت مو نیز در مردهای ایرانی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. این را هم فعالان حوزه تأیید می‌کنند و هم مشاهدات میدانی در مراکز و کلینیک‌های زیبایی نشان می‌دهد. اینها در حالی اتفاق می‌افتد که اساسا در فرهنگ ایرانی ما، توجه مردان به زیبایی تعریف خاصی نداشت و این، نوعی نابهنجاری اجتماعی در میان آنها محسوب می‌شود.

ورود خانم‌ها ممنوع
تقریبا از هر 5‌نفر که برای انجام کارهای زیبایی به این مراکز مراجعه می‌کنند، 2نفر آقا هستند. بعضی از کلینیک‌های زیبایی نیز ویژه آقایان هستند و تنها خدمات زیبایی مردها را انجام می‌دهند. در خیابان و مترو و اتوبوس و تاکسی هم می‌توان مردان جوان زیر 40سال زیادی را دید که آثار انجام خدمات زیبایی در چهره آنها نمایان است؛ از جراحی بینی گرفته تا لیزر خط ریش و زاویه‌سازی فک و برجسته‌سازی گونه‌ها.

باز‌شدن پای آقایان به مراکز زیبایی
تا چند سال پیش، زنان بازار جراحی‌های زیبایی و خدمات زیبایی را در ایران قبضه کرده بودند و برای آقایان افت داشت که حتی برای جراحی بینی خود اقدام کنند. حالا اما تقریبا بیشتر خدمات زیبایی بین زنان و مردان مشترک است و مردها نسبت به قبل، توجه بسیار بیشتری به زیبایی صورت و بدن خود دارند.
متصدی یکی از مراکز زیبایی واقع در شمال تهران به همشهری می‌گوید: مراجعه آقایان به این مرکز بیشتر برای کاشت مو، بوتاکس، کاشت ریش و سبیل و زاویه صورت به‌خصوص زاویه فک است. او می‌گوید: گرایش آقایان به بوتاکس در سال‌های اخیر خیلی زیادشده و تفاوتی با آمار خانم‌ها ندارد، اما مراجعه آنها برای زاویه‌سازی صورت به‌خصوص زاویه فک اگر به اندازه خانم‌ها نباشد، کمتر از آنان نیست. بیشتر این افراد هم زیر 45سال دارند. او ادامه می‌دهد: آقایان برای تزریق ژل لب هم مراجعه می‌کنند اما آمارش در مقایسه با خانم‌ها به‌مراتب کمتر است.

پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی بین مردها
اگرچه آمار رسمی از تعداد دقیق مردانی که برای زیباتر‌شدن عمل جراحی انجام می‌دهند در دسترس نیست، اما برخی آمارهای غیررسمی می‌گویند که جراحی زیبایی مردان در ایران طی ۵‌سال اخیر ۱۰برابر شده است. نظرسنجی‌ها از مطب‌های جراحان زیبایی و نیز مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تقریبا از هر ۵نفری که برای جراحی بینی به پزشک مراجعه می‌کنند، دست‌کم 2نفر آقا هستند. در زمینه جراحی غیرپلاستیک هم آمار مراجعه مردها به کلینیک‌ها و مراکز زیبایی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
دکتر علیرضا صابری، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در گفت‌وگو با همشهری و در پاسخ به این سؤال که مردها در ایران چند درصد از جامعه آماری جراحی‌های زیبایی را تشکیل می‌دهند و بیشتر سمت کدام عمل‌ها می‌روند، توضیح می‌دهد: حدود ۲۰درصد عمل‌های زیبایی در ایران مربوط به مردها‌ست. به‌گفته دکتر صابری، گرایش بیشتر مردها به عمل زیبایی صورت مثل لیفت صورت و لیفت پیشانی است و جراحی بینی و بعد از آن ژنیکوماستی است. ژنیکوماستی، یک بیماری رایج در مردان است که با بزرگ‌شدن بافت سینه همراه است.

پیکرتراشی مردها
دکتر صابری می‌گوید: یک‌سری عمل‌های زیبایی هم هست که بیشتر بین زنان مورد توجه است مثل پیکرتراشی که تعداد محدودی از مردها هم سمتش می‌روند. مثلا فقط حدود 5درصد آقایان عمل پیکرتراشی انجام می‌دهند و 95درصد این عمل مربوط به زنان است. پیکرتراشی، روشی است که با حذف چربی‌های اضافی و از بین بردن افتادگی پوست نواحی مختلف بدن مثل شکم، صورت، غبغب، بازو، ران، باسن و سینه به زیبا‌شدن فرم بدن کمک می‌کند. به‌گفته دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، غیر از جراحی پلاستیک، بوتاکس هم بین مردها خیلی شایع شده و بیشتر برای پیشگیری از پیری پوست است و خیلی وقت‌ها هم لازم است و زنانه و مردانه هم ندارد.

گروه سنی مردان متقاضی عمل‌های زیبایی
این فوق‌تخصص جراحی پلاستیک درباره گروه سنی متقاضیان عمل‌های زیبایی در کشور می‌گوید: بیشتر مراجعان برای عمل زیبایی زیر ۳۰سال دارند ولی متأسفانه در افراد زیر ۲۰سال هم رو به افزایش است. دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با بیان اینکه افراد زیر ۲۰سال، بیشتر برای عمل‌های زیبایی بینی مراجعه می‌کنند، می‌گوید: البته پسرها بالای ۱۸سال و دخترها بالای ۱۶سال می‌توانند عمل زیبایی انجام دهند و مشکلی نیست اما بهتر است که در این سن به فکر تحصیل خود باشند تا عمل زیبایی. به‌گفته این
جراح زیبایی، مناسب‌ترین سن عمل بینی، بعد از ١٧سالگی است و زیر این سن جز در موارد ویژه به دلیل بدشکلی شدید بینی، بهتر است انجام نشود.

بالاترین گروه سنی که عمل زیبایی انجام می‌دهند
دکتر صابری درباره بالاترین گروه سنی که عمل زیبایی انجام می‌دهند و نوع عمل‌های این افراد می‌گوید: افراد ۵۰ تا ۶۰ساله طیفی از مراجعان عمل‌های زیبایی را تشکیل می‌دهند که بیشتر به عمل‌های جوان‌سازی صورت تمایل دارند  عمل‌هایی مثل لیفت ابروها و پیشانی، زیباسازی پلک‌ها، رفع افتادگی پلک‌ها یا همان بلفاروپلاستی، لیفت صورت‌ و گردن و تزریق بوتاکس و فیلر و چربی. اینها بین مردان و زنان یکسان است.

ایران در عمل‌های زیبایی کجای جدول است؟
جراحی‌ها و خدمات زیبایی فقط مختص ایران نیست. آمارهای جهانی می‌گویند بالاترین میزان عمل‌های زیبایی به‌ترتیب مربوط به کشورهای آمریکا، برزیل، کره‌جنوبی و هند است و ایران در این آمار، رتبه بیستم را به‌خود اختصاص داده است. البته ایران سال2020 در عمل جراحی بینی، رتبه اول را داشت. این گزارش، نتیجه تازه‌ترین بررسی جهانی انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی پلاستیک است که مربوط به سال2021 بوده و بهار امسال منتشر شد.
محبوب‌ترین جراحی‌ها برای زنان در جهان افزایش حجم سینه، لیپوساکشن و جراحی پلک است که بیشتر در میان زنان مسن طرفدار دارد. پرطرفدارترین جراحی‌ها در بین مردان هم جراحی پلک، رینوپلاستی (جراحی بینی)، لیپوساکشن و ترمیم مو است. در آمریکا و برزیل عمل زیبایی پروتز سینه تقاضای بالایی دارد. مردم آسیای شرق به‌خصوص کره‌جنوبی علاقه زیادی به جراحی پلک دارند؛ چراکه تمایل دارند چشم‌هایی شبیه چشم‌های غربی‌ها داشته باشند. جراحی بینی و لیپوساکشن در رتبه‌های بعدی جراحی‌های زیبایی در این کشور قرار دارند. در میان هندی‌ها و ایرانی‌ها هم جراحی بینی، بیشترین میزان عمل‌های جراحی زیبایی را به‌خود اختصاص داده است.‌ البته عمل‌ها و خدمات زیبایی دیگر را هم نمی‌شود نادیده گرفت.دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران درباره رتبه جهانی ایران در عمل‌های زیبایی به همشهری می‌گوید: ما در هیچ زمینه‌ای آمار دقیق نداریم، ولی در ایران نسبت به بقیه کشورها به‌خصوص کشورهای اروپایی، آمار عمل‌های زیبایی بیشتر از حد معمول است و دلایلش هم مشکلات فرهنگی، تبلیغات گول‌زننده و... است. این موضوع باعث شده که عمل‌های زیبایی در ایران بیشتر از حد معمول انجام شود. در ضمن خیلی از مردم از نظر روحی و روانی وضعیت خوبی ندارند و زیر فشارند و می‌خواهند با انجام یک کار مثل عمل زیبایی فقط حال‌شان خوب شود.

عجیب‌ترین جراحی‌های زیبایی در جهان
گاهی افراد برای بهبود حس اعتماد‌به‌نفس، برای زیباتر‌شدن، برای دور‌شدن از حس افسردگی و برای پر‌کردن بخشی از خلأهای درونی دست به انجام جراحی‌هایی می‌زنند که حال‌شان کمی بهتر شود، اما بعضی از جراحی‌ها در دنیا هستند که به عقل جن هم نمی‌رسد.مثلا کوتاه‌کردن انگشتان پا، تغییر شکل ناف، بزرگ‌کردن ماهیچه پشت ساق پا، تغییر خطوط کف دست، کاشت عضله، عمل ایجاد لبخند دائمی، جراحی زیبایی گوش شیطانی و گوش الاغی تنها بخشی از این جراحی‌های عجیب و غریب هستند که طرفداران زیادی هم در دنیا دارند.بعضی افراد در دنیا هستند که زبان خود را هم از تیغ جراحی بی‌نصیب نمی‌گذارند؛ آنها زبان خود را جراحی و آن‌را دوشاخه می‌کنند که به  «زبان ماری» یا «زبان مارمولکی» معروف است و ممکن است ما فقط در فیلم‌های هالیوودی دیده باشیم.جراح زیبایی با بریدن و اضافه‌کردن بخش‌های جدیدی به زبان، شکل اصلی آن را تغییر می‌دهد یا طول زبان را بلندتر از حد معمول می‌کند. این نوع خاص از جراحی زیبایی می‌تواند باعث از دست رفتن بخشی از چشایی انسان شود اما این موضوع از نظر کسانی که دوست دارند پول خرج کنند و فقط مورد توجه همه باشند، گویا هیچ اهمیتی ندارد./همشهری


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: