کد خبر: ۳۳۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 09
مطالب تغذیه‌ای مانند توصیه‌ها و رژیم‌های غذایی به بخش ثابتی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بدل شده‌اند و گاهی در آنها به یافته‌های آخرین پژوهش‌ها هم استناد می‌شود. بسیاری از این مطالب نیز به نقل از پزشکان یا متخصصانی نوشته می‌شود که یا تقلبی‌اند یا اصلا وجود خارجی ندارند.
شفا آنلاین>سلامت>مطالب تغذیه‌ای مانند توصیه‌ها و رژیم‌های غذایی به بخش ثابتی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بدل شده‌اند و گاهی در آنها به یافته‌های آخرین پژوهش‌ها هم استناد می‌شود. بسیاری از این مطالب نیز به نقل از پزشکان یا متخصصانی نوشته می‌شود که یا تقلبی‌اند یا اصلا وجود خارجی ندارند. این جریان مداوم اطلاعات تشخیص میان یافته‌های براساس پژوهش‌های معتبر را از توصیه‌های براساس بررسی‌های ضعیف و تیترهای احساسی اغراق‌آمیز درباره آنها مشکل می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:پژوهش‌های علمی در حوزه تغذیه معمولا پیچیده هستند و یافته‌های آنها اغلب در شبکه‌های اجتماعی بیش‌ از حد ساده‌سازی می‌شوند و گردانندگان صفحات مجازی ممکن است یافته‌های یک بررسی واحد مقدماتی که پژوهش‌های بعدی آن را تأیید نکرده‌اند، به خورد مخاطبانشان دهند یا نتایج یک بررسی را به‌علت اینکه با توصیه‌های غذایی جاری تضاد دارد، بزرگ کنند با این هدف که به تیتری برای دام انداختن کاربران برسند.
پیش از اینکه توصیه‌های غذایی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام را قبول کنید، به این نکات توجه کنید:
  پژوهش علمی روندی در جریان و مداوم است و هر‌ماه شمار فراوانی بررسی‌های جدید منتشر می‌شوند. از آنجا که توصیه‌هایی غذایی براساس بهترین شواهد علمی موجود در هر زمان تدوین می‌شوند، راهنماهای تغذیه‌ای ممکن است با دستیابی به یافته‌های جدید پژوهشی تغییر کنند.
  تضاد میان یافته‌های پژوهش‌های منتشرشده در یک موضوع معین تغذیه‌ای ممکن است رخ دهد و امری گریزناپذیر و بخشی طبیعی و سالم از فرایند علمی است.
  همه بررسی‌های علمی اعتبار و ارزش یکسان ندارند. برخی از انواع بررسی قابل‌اتکاتر از بررسی‌های دیگر هستند و بررسی‌های جدیدتر لزوما قابل‌اتکاتر از بررسی‌های قدیمی‌تر نیستند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: